Jag hade planerat köpa wirsbo väggdosor och fördelnings rör till mina 15mm wirsbo rir som jag gjutit in i plattan. Nu börjar jag fundera på om det är den enda lösnigen eller/alternativt om det är den bästa lösningen. Jag ska ansluta toa, dush, handfat och diskho dvs det vanliga i ett hem. Jag tänkte handla från Rinkabyrör.

-Ska jag köpa väggdosorna + tätningsmenbran till varje slang eller behövs det ytterligare nått för att koppla in resp blandare / toa anslutning?

-Till fördelnings rören, behöver man köpa till halvkopplingarna eller följer dom med?

-Är det nått ytterligare man måste ha för att få till det?

-Hur ansluter man resp blandare och toa till väggdosorna? Behöver jag köpa till nått för det eller ingår allt i själva blandaren?

Jag ska ha 9 kallvatten och 7 varmvatten tappställen (2toa, 2handfat, 2 dush, 1 badkar, kök och grovkök diskbänk) så då behöver jag väl köpa 3+3+3 och 3+2+2 fördelningsrör. Behövs det nån packning eller är det bara att skruva ihop?

-Vad används wirsbo fästjärn till? Behöver jag sådanna?

Mycket tacksam för svar i detta ämne! :)
 
Jag gör inte bort mig om jag köper väggsosorna....? Eller hur?

För att komma vidare måste jag väl i det här läget veta om fäst järnen är nått jag behöver eller inte. Är det inte dom som bestämmer inbördes avståndet mellan dosorna? Så dom hamnar rätt i förhållande till blandaren? Jag gissar att jag behöver dom för dusharna och badkaret men inte till resten där det inte är så noga med hur dosorna hamnar.

Jag är osäker på detta och jag måste beställa grejjer snart för att komma vidare.
 
Det vanligaste är att man använder väggbockfixturer och inte väggdosor. Dvs röret kommer ut ur väggen.
http://katalog.uponornordic.com/open/produktgrupp_visa.asp?lista=6
http://www.dinvvsbutik.se/advanced_...++ &osCsid=sp9f110q81kmtao1is5rvaodo7&x=0&y=0

Plocka ut de RSK-nummer du behöver på Uponors hemsida och kolla priserna på dinvvsbutik.se
Väggbockfixturen monteras på väggskena med rätt c/c-mått (eller träkortling). Kolla monteringsanvisningar här:
http://www.uponor.se/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=2102

Sedan finns det en mängd olika väggbrickor att passa till det. Tex från FMM för pexrör 15x2,5.
 
Såg i en annan tråd nu att du har murade lekaväggar. Då är det säkert en fördel med väggdosor pga infällnadsdjupet.
Men jag rekommenderar ändå att läsa monteringsanvisningarna på Uponors hemsida. Där får du svaret på det mesta.
 
http://forum.byggahus.se/badrum/1410-hur-lang-tid-tar-det-att-bygga-ett-badrum-bilder.html

Här kan du se hur jag gjort med RiR och söker du på RiR och Wirsbo tror jag du hittar ännu mer.

Jag ska göra ett försök att svara på några av dina frågor:

Väggdosorna vet jag inget om, som du ser på bilderna använde jag väggbockfixturen istället. Förutom väggdosan eller fixturen från wirsbo behöver du också en väggbrickor och blandarfästen. Har du en FMM blandare ska du köpa blandarfäste och kopplingar från FFM också. Olika fabrikat går inte att blanda i detta fall. Likadant är det med väggbrickorna. Du måste använda kromade rördelar av samma fabrikat som själva väggbrickan.

Wirsbos fördelningsrör kan du köpa både med och utan halvkopplingar så köper du rätt RSK-nr så får du med halvkopplingarna. Kolla på Wirsbos webkatalog så ser du tydligt vilket artikelnr som har halvkopplingar. Jag har monterat avstängningsventiler vid fördelarna i tron att det är bra att ha. Köp vanliga vinkelventiler om du får plats.

Ansluta blandare/toa: Duschblandaren kräver ett blandarfäste. En vanlig kran till ett handfat, eller toan vill ha väggbricka+några kromade rördelar. Kolla min badrumstråd så ser du. Detta kanske är en intressant tråd: http://forum.byggahus.se/vatten-avlopp/18212-pex-tankefel.html

Wirbos fördelare kan du skruva ihop utan ytterligare kopplingar eller packningar. Dom har inbyggda oringar. Och när du undrar varför det är såinihelvete svårt att dra ihop fördelningsrören får du söka lite på forumet igen....:) Komplettera med täcklock med packning ("lock med packning" i wirsbos webkatalog) till den fria änden på fördelaren.

Fästjärn eller väggskena tycker jag absolut du ska använda för att säkerställa att dosor eller fixturer hamnar på rätt cc-avstånd. Jag använde väggskenan överallt där jag har en genomföring, då behöver man nämligen inte fundera på fastsättningen av fixturen.

Det var några svar iaf...
 
Suveränt! Jätte bra!!! :) Tack.

En grej bara, är det nån som vet hur mycket djup man måste ha för väggbockfixturerna? Leka väggarna är bara 88mm minus bakväggen så upskattningsvis finns drygt 70mm infällnads djup att tillgå. I gipsväggen finns endast 66mm.
 
jakim skrev:
Suveränt! Jätte bra!!! :) Tack.

En grej bara, är det nån som vet hur mycket djup man måste ha för väggbockfixturerna? Leka väggarna är bara 88mm minus bakväggen så upskattningsvis finns drygt 70mm infällnads djup att tillgå. I gipsväggen finns endast 66mm.
Wirsbos webkatalog ger dig alla svar - 70mm krävs för väggbockfixturen så om du har ont om plats är ju väggdosan bättre.

Se också till att köpa "rätt" varianter av artiklarna - jag antar att du inte har något pressverktyg för Q&E och då är det FPL-PX sortimentet som gäller. Trist och jobbigt att köpa fel!
 
en liten fundering
hur fäster ni väggbrickan när ni använder monteringsskenor?
har själv köpt moras brickor men fick inte med några skruv.
ska man sätta kortlingar å skruva i eller ska man borra i mont.skenan och skruva i den?
 
thomasd79 skrev:
en liten fundering
hur fäster ni väggbrickan när ni använder monteringsskenor?
har själv köpt moras brickor men fick inte med några skruv.
ska man sätta kortlingar å skruva i eller ska man borra i mont.skenan och skruva i den?
Jag har ju skruvat i plyfa bakom gipsen, men jag är inte säker på att man får ha träskivor på det viset längre?

Du kan inte skruva fast i själva väggskenan för hålen hamnar där skruvarna ska sitta...
 
men om man struntar att knacka ut brickorna i skenan så borde det väl funka. brickan sitter på baksidan sån den jär inte lossna
blir ju lite kråmgligt om man ska köra med både skena och regel på varje sida....men men....det kanske e det bästa alternativet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.