Har en badrumsfläkt (Myson med timer och fuktstyrning) som jag ska sätta upp hos svärmor som köpt sig ett hus där det finns lite fuktproblem i badrummet. Det finns ett plåtrör som hon säger är 126mm (antagligen 125mm spiro?) i badrumstaket där det i dagsläget sitter en traditionell tallriksventil. Plåtröret går sedan genom bjälklag upp på hustaket. Frågan är hur ansluter man en badrumsfläkt med 100mm anslutning mot ett 125mm plåtrör på rätt sätt? Finns det några stosar eller är det bara att sätta upp och låta fläktens anslutning vara betydligt mindre än själva hålet?
 
Måste finnas övergång från 125-100.
Annars blåser du ut fuktig luft utanför röret.
 
Finns på Byggmax för typ 65 kr. Men då måste rörets längd passa till fläktens höjd.

Kan det funka att spruta fogskum, sätta expanderande fogband som tätar mellan rören eller bara vanlig silvertejp?
 
Expanderande fogband kan fungera. Man får vara snabb ;)
Jula har en stos som man kapar till (80,100,125,150), men som Fred sa, så får inte spiroröret sticker ned då, runt 50mm upp i taket tror jag den behöver vara.
 
Det finns täckramar.Se tex Pax badrumsfläktar. Har själv en sådan täckram i plast som går över det större hålet och där hålet i ramen är mindre
 
Tackar för svaren.

Vet inte om jag tänker rätt nu men såhär resonerar jag iaf:

Om man använder Julas dimensionsövergång spelar är det väl inget problem att att spiroröret slutar i höjd med taket, däremot blir det ju ingen tät övergång, om man då inte kör upp massa silikon mellan övergången och spiroröret. Detta låter inte som en fackmannamässig metod.

Att använda en spiroövergång fungerar ju heller inte just pga att röret slutar i takhöjd.. däremot hade det blivit en tät övergång.

Att använda en täckram känns som det naturliga alternativet. Däremot blir det ju ingen tät övergång.. och vad blir egentligen skillnaden mot att montera fläkten direkt i hålet? Om denna lösning skall bli tät krävs det ju att täckramen fogas fast i taket + att spiroröret fogas mot hålet det sticker ned i.
Och om man fogar fast täckramen är det ju enkelt att byta fläkt den dagen den ger upp utan att behöva kladda med silikon.
Nackdelen med detta är att man får stå ut att titta på en ful täckram :)
samt att det inte går att göra ett natuligt avstamp om man kommer med elen i en kabelkanal vilket jag hade tänkt göra..
 
Redigerat:
Slutade med införskaffande av en täckram med inbyggd gummitätning av typen PAX på coop bygg :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.