Jag har ett hus från 90 talet. Går i tankar om att bygga attefallshus där jag vill dra in el (kök, eluttag, taklampor). Var någonstans ansluter man elförsörjning till attefallshuset? Kopplar man in sig i elen bakom detta skåp som sitter på min fasad och som är närmast attefallshuset?
El-skåp på husfasad med anslutningspunkter för el, diskussionsämne för attefallshus elförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Där är bäst att utgå från ja.
 
Men skär elektriken hål på skåpet och leder in ett gult rör?!
 
Jag skulle tro att den du lejer vill komma och på plats bedöma vart det är enklast/bäst att dra matningen ifrån. Det finns ju lite varianter att välja på.
 
Jag skulle nog lägga in den på undercentralen då detta skåp endast har inkommande samt huvudsäkringar och det mesta är nog plomberat av nätägaren kolla ifall du har några kabelrör ut från undercentralen samt hur ligger den centralen till i förhållande till fasad mm.
 
Jag har ett proppskåp inne i huset med men de ligger på andra sidan huset :/
 
E
I bästa fall är där redan förberett med tomrör ut, konsultera din elritning. Man får titta hur det ser ut i skåpet och gräva upp framför.
 
Har asfalt framför men tar elektriker betalt för att kolla hir man ska dra det?
 
E
R Rolle85 skrev:
Har asfalt framför men tar elektriker betalt för att kolla hir man ska dra det?
Håller med Elmont, det bästa är att han tittar först.
Det synd och dyrt att hugga i asfalten.
Du får kolla vilka behov du har i asfaltshuset, 3*10-16A kök och badrum och så vidare?
 
Jag tänker att det är lika bra ifall man behöver kök i framtiden?
 
Vad är det för plattor som sitter på huset, asfalt nedanför inget bra att hacka upp. kan det gå att gå rakt upp från skåpet och utmed takfot till ett ställe mer jordnära och till en attefallare
 
Bakom stolpen till vänster finns markjord som kan gå till attefallare
 
Då är det en möjlig väg att gå med kabel från ditt fasadmätarskåp (det du har på bild) och vidare vänster och sen ner i marken. Ledningen från skåpet bör föras in i skåpets underkan för att minska risken för inträngande vatten. Man får knacka lite under ramen, i betongen, lekablocken eller vad det nu har du har för fasad. Ta ett kort med skåpet öppet så blir det enklare att bedöma.
 
Då kan en kabel gå rakt upp till panelen , sen till vänster och ner i backen, bara måla kabeln 3 4 ggr då den med plast, det går utmärkt för en van elektriker att borra sig in i skåpet. ser ut som ett modernt skåp och då finns det plats att sätta extra säkringar i den övre delens plåt. titta så ser du det , är precis en plåt som går att bryta bort och en ram i botten som nya säkringar kan snäppas på, och sättas före utgående säkringar till huset Då blir inga problem med att en JFB löser ut hela huset vid fel i attefall., en JFB i dito är då bra

Edit : det går bra att täta hålet in med vanlig vit silikon
 
J jonaserik skrev:
Då kan en kabel gå rakt upp till panelen , sen till vänster och ner i backen, bara måla kabeln 3 4 ggr då den med plast, det går utmärkt för en van elektriker att borra sig in i skåpet. ser ut som ett modernt skåp och då finns det plats att sätta extra säkringar i den övre delens plåt. titta så ser du det , är precis en plåt som går att bryta bort och en ram i botten som nya säkringar kan snäppas på, och sättas före utgående säkringar till huset Då blir inga problem med att en JFB löser ut hela huset vid fel i attefall., en JFB i dito är då bra

Edit : det går bra att täta hålet in med vanlig vit silikon
Jag är inte så säker att det finns DIN-platser, men du kan ha rätt. Hoppas på bild från TS. Silikon är ett dåligt val, det är inte övermålningsbart. Idag finns bättre fogtyper med MS-polymer. T.ex. TEC7. Fogar, tätar limmar och är övermålningsbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.