Är nybliven sommarstugeägare:haft en fantastisk sommar där. Tyvärr så finns det i stort sett inget planterat på tomten. Stora delar består av blåbärsris, andra delar av ängsmark och en liten del av en sliten gräsmatta. I framtiden skulle jag självklart vilja ha lite gott och blandat som växte där dvs säga både grönsaker och buskar/blommor. Mina frågor som nybörjare är följande:

1. Hur (och när) ska jag börja för att i framtiden (redan nästa sommar?) kunna njuta av egna odlingar?

2. På vilken del av tomten är det lämpligt att börja?

3. Några övriga tips?
 
Fundera länge och väl innan du gör nått. Att ändra sig på ett papper är enkelt, att få tillbaka upprivet blåbärsris tar tid.
 
mats_o skrev:
Fundera länge och väl innan du gör nått. Att ändra sig på ett papper är enkelt, att få tillbaka upprivet blåbärsris tar tid.
Ligger mycket i detta! Det tycks som om du till viss del redan har en naturlig tomt och eftersom det är ett fritidshus skulle jag vara väldigt försiktig med de delar som 'funkar' redan nu dvs blåbärsrisdelen och ängsdelen. Dessa delar kan man med stor svårighet och många års slit återskapa. Ängen slår du efter midsommar och låter det slagna ligga kvar ett par veckor så att fröerna kommer ner i jorden. Komplettera gärna med ängspluggplantor om du vill ha mer variation. Undvik gödning på denna del - det tar minst 10 år att återskapa en äng!

Satsa istället på den dåliga gräsmattan och rabattera/odla i gränskanterna av denna och kanske vid husknuten. Simma lugnt! Det blir lätt så att man är överambitiös i början och alltförsent upptäcker att fritidshusträdgården blir en övermäktig.
 
tack för tipsen:kommer inte att röra ängen eller blåbärsriset! Kommer istället att försöka anlägga ett trädgårdsland på gräskanten.

Vill dock fortfarande ha tips:hur sätter jag igång?
 
Då tar vi fram pinnar och snöre då. Och jag skojar inte utan slå ned några pinnar i hörnen på det tiiltänka landet spänn upp snöre som visar ytterkanterna och "prova" ditt nya land för att se om du får plats med det du vill ha och om du kommer åt på ett smidigt sätt osv.

Blev det bra så skulle jag nu vilja skapa en kant runt landet, tex två lager travad marksten. Gräv sedan ur i landet. hur djupt beror lite på vad du vill ha däri och hur marken ser ut men jag vill ha minst 3 dm jord. La du tex två 7 cm stenar så är ju det 14 cm dvs 16 kvar att gräva nedåt.

Fyll sedan gropen med bra jord

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.