Har ett nybygge som jag ska planera gräsmatta runt, jag har kört ut sprängsten, som jag sedan har kört ut jord/fyllningsmassor över och grovplanerat. Detta var för 2 år sedan. Så det har nu växt lite allt möjligt i denna jord, gräs blandad med hundkex och lite annat skit. Nivån ska dessutom ökas med ca 10cm. Jag ser två möjligheter.


  1. Sätta fräsen efter traktorn, och fräsa jorden med alla växter i, sen toppa med lite fin jord och så. (Här varnade en bekant att kör man fräsen i ogräs så blir varenda lilla ogräs fragment en ny växt och allt blir skit, hans förslag är nr 2)
  2. Köra ogräsbekämpning på det som finns, sen köra schaktblad över det, och sen toppa med ny jord och så.

Det skiljer ju inte speciellt mycket i kostnad eller arbetsinsats så frågan är vilket som blir bäst?

Sedan har jag ganska mycket sand på en del ställen för det har använts runt husgrunden. Är det ok att ha sand i botten sen 10cm jord? Om man fräser är det ok att blanda lite jord och sand?
 
Hej, kör du jordfräsen över det så riskerar du nog att det blir lika mycket ogräs framöver tyvärr, och att använda gift skulle i alla fall inte jag vilja göra. Vill man ha ett säkert sätt att bli av med skiten helt får man helt enkelt täcka jorden med en tät duk en eller ett par säsonger, men det är ju sällan görbart när det handlar om en hel tomt...

Om du inte har krav på en golfgreen direkt kan du ju testa att göra som jag har gjort på andra ställen, först manuell rensning under en period för att få bort det mesta, sedan fylla på med gräsmattejord och så/ lägga gräsmattan. Sedan kör man förslagsvis med en robotgräsklippare eller klipper ofta själv, inte många sorters ogräs som klarar det i längden om man samtidigt gödslar. Efter ett tag brukar gräsmattan kunna bli riktigt fin med lite manuell bekämpning av det som inte gräsklipparen tar död på.

Sandig jord brukar inte vara några problem, tvärt om så består gräsmattejord ofta av kompostmull, matjord och just sand.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.