Hej,

Jag har försökt läsa andra trådar om detta för att få tips men bli inte klok på vad som är vettigast att göra med vår grämatta. Den verkar ha lite mossa men är en redan befintlig gräsmatta. Hur bör jag resonera för att fixa den? bara så nya rön eller börja från grunden?

Inte den bästa bild bifogad men.

Tacksam för hjälp. 20150309_162230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skaffa järnsulfat och blanda med vatten och spraya hela gräsmattan. Sen är det göda och klippa som gäller. Kalk är också bra. Dock är det mycket jobb att ha en fin gräsmatta och även om du anlägger en ny kommer det fram mossa och annat icke önskvärt om man inte sköter den.
 
Tycker den ser rätt OK ut, spontant skulle jag säga att du kan börja med att följa vår- och sommarprogrammen på Olle Bergs sida: http://www.olleberg.nu/

Är den väldigt ojämn så får du lägga i matjord i hålorna och stödså.
 
Precis, den ser ojämn ut och det har vår varit också. Vi har lagt ut matjord i hålor och strött på nya gräsfrön i omgångar och det har funkat fint. Att sedan toppdressa några gånger och även fortsättningsvis komplettera med nya gräsfrön brukar göra susen.
 
Gå in på Olle bergs hemsida och kör första hjälpen-programmet. Ha tålamod, se på det som en 2-3årsplan.
 
Så här års ser alla gräsmattor för eländiga ut.

Lite mossa är ju relativt...

Lite mossa kan vara helt ok.
Har man mycket mossa så kan en mossmatta med bortrensat gräs vara ett mjukt, alltid grönt alternativ. Bonus är att man slipper hålla på och klippa, gödsla, kalka och järnsulfatera!

Annars är väl det bästa botemedlet mot mossa att toppdressa hela mattan med ca 2-5 cm ren sand. På köpet blir ev ojämnheter fixade.
 
Oldboy skrev:
Annars är väl det bästa botemedlet mot mossa att toppdressa hela mattan med ca 2-5 cm ren sand. På köpet blir ev ojämnheter fixade.
Mursand? Det kommer att bli en rejält hård matta det där. Och risken är väl att även gräset dör vid 5cm. Om man nu skall ha på sand så skall de vara i golfgreenfraktioner - 0,3-0,5mm, men det är inte främst för att jämna ut.
 
Ganska grov sand måste det vara.
Det är för att skapa ett mycket genomsläppligt dränerande topplager. Mossa trivs ju där det är fuktigt, och eftersom mossa inte har några djupa rötter utan i stort sett växer på ytan så är ett torrt ytlager viktigt.
Därför behövs ett relativt tjockt lager sand/grus, dock inte så mycket i en vända att gräset dör.
Till skillnad från mossa kan gräs sätta djupa rötter.

Om man som jag har blöt lerjord som aldrig torkar ut och följaktligen en gräsmatta med mycket tjock mossa, som kräver att min motorklippare är inställd på högsta klipphöjd (5-7 cm?) för att nätt och jämnt klara att klippa utan att motorn dör, så är gräset högt och bör klara upp till 5 cm sand/grus på en vända.

Ev ojämnheter kan behöva ett par omgångar för att komma i nivå.

Skulle jag anlägga en ny gräsmatta här så skulle den bestå av 20 cm extremt sandig sandjord.
Detta är ju naturligtvis beroende på jordmån, dränering, nederbörd och ev skugga för varje enskild gräsmatta.
Har man torr, mager, väldränerad mark och lite nederbörd samt mattan i full sol så är behoven i stort sett omvända.
 
Intressant, vad pratar vi för fraktioner på denna grova sand?
 
Jag har dålig koll på fraktioner. Tänker mig typ sandstrandssand, (men den finns väl också i olika storlekar förstås). Gissningsvis 1 - 4 mm.
 
mexitegel skrev:
Intressant, vad pratar vi för fraktioner på denna grova sand?
Se min post för vad golfanläggningar använder som dress. Extremt sandig sandjord vill inte jag ha. Då börjar man nog efterlikna en green en aning, och de är extremt snabbdränerade = mkt bevattning + specialskötsel. Men relativt hög sandhalt (40-50%) rekommenderas av tex eurofins som optimal nivå för villamatta.
 
Den ser ut att gå att rädda... Köp sandblandad matjord och kratta ut så den blir jämn och så lite nytt gräsfrö.

Problem med mossa kan man få om man klipper för kort. Bättre att hålla gräset minst 4, gärna 5, centimeter och klippa lite oftare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.