Jag bor i ett område med väldigt små tomter, så det gäller att ta tillvara på varje kvadratmeter. I vilket fall, just nu står en carport högt på önskelistan. Det finns några parametrar att ta hänsyn till:

- Jag får lov att bygga en carport av Attefallsformat på min tomt. Dvs 25 kvm.
- Grannen har lovat att skriva på om jag bygger nära hans tomtgräns. Återstår att få fram en ritning :)
- Från gatan gäller således att jag inte får bygga närmare än 4,5 meter
- 8 meter ifrån tomtgränsen mot gatan, står en förrådsbyggnad, som är i behov av takrenovering. Hur (och om) jag ska renovera denna, beror på hur (och om) jag tänker anlägga carporten.
- Det får inte kosta skjortan, och jag är normalhändig så jag kan göra mycket själv.

Med dessa parametrar, och tomtens övriga utseende så kan carporten inte bli mer än 3,5 * 4 meter, om jag inte väljer att göra ett större ingrepp med förrådsbyggnaden. Att bygga på dessa 3,5 * 4 meter hade varit ganska enkelt, eftersom det redan är anlagt en bra grusplan där, men jag tycker blir lite för litet, eftersom jag isåfall skulle köra in från carportens långsida. (Och jag har en Volvo-kombi). Dessutom vill jag om möjligt ha en naturlig övergång till förrådsbyggnaden, så att det ser någorlunda harmoniskt ut. Jag är hur som helst i behov av ett förråd att förvara verktyg, gräsklippare, vinterdäck mm i.

Hur hade ni tänkt? Skulle ni nöja er med de här måtten? Andra idéer?

Schematisk ritning (gjord i excel :D) bifogas
 
  • Schematisk ritning i Excel för planering av carport och förråd med mått och byggnadsrestriktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är lite bilder på området där carporten kan byggas. De gula markeringspinnarna visar 4,5 m från tomtgräns.
 
  • Trädgård med grus och byggmaterial, markeringspinnar 4,5 m från staketet för blivande carport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt med vit skjul, trädgårdsavfall, gula markeringar för carport 4,5 m från tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
meghin meghin skrev:
Här är lite bilder på området där carporten kan byggas. De gula markeringspinnarna visar 4,5 m från tomtgräns.
Hur ser det ut bakom nuvarande förråd? Då den står på plintar kanske den går att flyta bakåt så du får plats att bygga en carport du kan köra rakt in i?
 
H henrikpalm skrev:
Hur ser det ut bakom nuvarande förråd? Då den står på plintar kanske den går att flyta bakåt så du får plats att bygga en carport du kan köra rakt in i?
Ja, det är en tanke även jag har haft. Det är görbart även om det drar med sig lite jobb, varför jag drar mig för det. Och om jag ändå ska flytta på boden så börjar jag fundera på om jag istället ska ha ett nytt förråd integrerat med carporten. Fördel: det ser mindre hattigt ut. Nackdel: det blir kanske mer kostsamt?
Men att flytta förrådet är nog trots allt det bästa alternativet hittills.
 
tommib
Riv förrådet och bygg ett nytt som är integrerat med carporten. Det för med sig två stora fördelar. Den ena är att det ser mindre fult ut*, den andra är att det styvar upp carporten rejält och gör att du inte behöver massa andra krysstag osv. Kostnaden för lite panel till förrådsdelen samt till den ökade takytan på carporten är relativt liten i sammanhanget. Dessutom så får du ett mer effektivt utnyttjande av tomten.

Den stora stenen kan du antingen spräcka bort eller låta vara kvar om du kan gräva ner plintar för carporten runt den.

Dra in el eller åtminstone tomrör till carporten när du ändå gräver.

Var inte dumsnål.

* subjektiv åsikt, men du har varit inne på det själv.
 
  • Gilla
meghin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Riv förrådet och bygg ett nytt som är integrerat med carporten. Det för med sig två stora fördelar. Den ena är att det ser mindre fult ut*, den andra är att det styvar upp carporten rejält och gör att du inte behöver massa andra krysstag osv. Kostnaden för lite panel till förrådsdelen samt till den ökade takytan på carporten är relativt liten i sammanhanget. Dessutom så får du ett mer effektivt utnyttjande av tomten.

Den stora stenen kan du antingen spräcka bort eller låta vara kvar om du kan gräva ner plintar för carporten runt den.

Dra in el eller åtminstone tomrör till carporten när du ändå gräver.

Var inte dumsnål.

* subjektiv åsikt, men du har varit inne på det själv.
Tack! Jag gillar tanken att det styvar upp carporten, och att kanske stenen kan vara kvar.
 
tommib
Det är inte säkert att stenen kan vara kvar om du vill kunna utnyttja carporten ordentligt men det är eventuellt möjligt initialt. Du kan sedan ta hand om stenen senare. Är det en sten eller är det berg i dagen? Med fem-sex spräckkilar och lite tålamod är det inga problem att ta hand om större bumlingar om de är friliggande.

Apropå kostnaden, hur stor är din skjorta? En rejäl carport kostar säkert bortåt 100-150 kkr med förråd. Du kan säkert komma lite bililgare undan genom att förhandla pris på virke och andra grejer men jag skulle tro att kostnaden är därikring när du räknar med takpapp, förrådsdörr, färg osv.
 
Har klurat lite, och kommit fram till en lösning som skulle kunna vara aktuell, där jag får ett större förråd (och det är det ju inget fel på :)) och dessutom kan stenen ligga kvar om den vill. Behöver man inte göra hål i stenen med bergscobra eller nåt isåfall? Låter besvärligt, men det kanske inte är så besvärligt som det låter.

Appropå kostnaden så har jag inte riktigt räknat på det än, eftersom jag inte vetat hur jag skulle göra. Jag får väl skaffa mig en större skjorta om det skulle behövas :)
 
  • Ritning av en tomt med planerad carport och förråd, inklusive positionen för en stor sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där ser ut som ett riktigt vettigt förslag. Se till att du bygger tillräckligt högt i carportdelen så att du kan hissa upp takboxen från bilen och ev förvara virke och sådant ovanpå takstolarna.

Ang att borra i sten så gör jag det med min röda Meec borrhammare från Jula. Har nog gjort många hundra 20 mm hål med den utan några som helst problem.
 
  • Gilla
meghin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.