Håller på att bygga staket, och har insett att jag av misstag har använt felaktig typ av olja för att grundolja stolparna med.
Till vissa av stolparna har använts Beckers Exponyl V http://www.beckers.se/produkter/utomhus/utemobler-terass/exponyl-traolja-v

Håller på med flera projekt samtidigt, och insåg misstaget när det var försent (stolparna hade stått i hinkar över natten)

Insåg misstaget och har sedan använt Cuprinol Grundolja Träbas V på dryga hälften av stolparna..
och sedan grundmålat med Cuprinol Trägrund V och ska senare använda Jotun Ultimate färg.

Vad kommer detta innebära i ett senare skede; kommer färgen flagna? Några andra konsekvenser?
 
Är säkert ingen ko på isen.

Men varför använder du inte jotuns system om du har den färdigfärgen.
 
Ja, det var en bra fråga. Bekvämlighet? Snålhet?
Hade snabb tillgång till grundfärgen från Cuprinol, och har alltid tyckt om deras produkter.
 
Ok. Personligen hade jag hellre kört någon oljetäcklasyr på staket akrylat brukar inte vara ngn höjdare på staket
 
Vanlig träolja är ju generellt inte övermålningsbar, men de billigare sorterna är rätt magra så har du tur fastnar färgen. Bättre oljor har vaxer och grejer i sig och då kryper bara färgen ovanpå, vilket du i så fall ser när du börjar måla.
 
Hej! Jag har gjort samma misstag. Hur blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.