T
Kort story.

Funkishus byggt i böran på 30-talet, står med granitgrund rakt på berg. Genom åren har huset utsatts för en del vibrationer typ sprängningar som förmodas ha orsakat små sprickor i den gjutna altan som ni ser bilder på. För 2 år sedan lät jag slipa upp alla sprickor på altanens ovansida och hälla i ett specialmedel som limmar och binder ihop betongen. Sen fick hela altanen ett fuktskydd pårollat innan den målades om med specialfärg som ska stöta bort fukt men tillåta betongen att andas.

Då var det fuktigt på vissa ställen på undersidan av altanen, nu är den snustorr, däremot hörs det tydligt när man knackar på undersidan var det finns "bom". Knackade ner en sådan "bom" igår och man ser enligt bilderna att man får loss sjok som är mellan 1-2,5 cm tjocka. Armeringen är förhållandevis o.k, rosten har angripet dessa så att det lossnar som blad på en cigarr, och de armeringar ni ser på bilden har dessa lager med rost följt med när cementen knackats ned och är i någorlunda bra skick.

Altanen är 10 cm tjock och vad jag kan se är armeringen i minst 2 lager där det ovanför syns svagt, tror att det finns mer ovanför dessa. Där betongen har släppt finner jag rester av gul papp (?), jag vet inte hur gjuttekniken var på 30-talet men varför hade man lagt i papp ?

Knäckfrågan blir alltså hur allvarligt detta är och ska jag bara gjuta på ny betong och hålla på plats med en plyfa tills det stelnar eller ska något annan göras. I övriga delar av altan är betongen fortfarande solid, det är närmast utåt som jag hittar dessa "bommar" i betongen.

Vad säger expertisen här.
 
  • altan 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • altan 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.