Jag har en källare som jag inreder. Den är förbered för inredning genom att tex det går en radiator slinga dit (som sitter i en fördelare i pannrummet där den slingan är avstängd).
Det hela är byggt -91.
Radiatorrören sticker ut genom väggen i takhöjd i källare och är inte (och har inte antar jag) varit "skyddade" dvs de sticker öppet ut i luften.

Nu tänker jag koppla in dessa till min vattenburna värme i källaren (via shunt och pump såklart), men det jag funderar på är om det finns något bra sätt att rengöra dem? Jag antar att det kan ha kommit in en del damm kanske tom sand i dem genom åren.
Någon bra ide? Och hur viktigt är det att göra det tro?
 
Borde det inte räcka att sätta trädgårdsslang i ena änden och en slangbit i andra änden ner i en rulle utomhus för att se vad som kommer ut innan installation?

Vild tanke bara :)
 
Hade varit perfekt! Problemet är att alla rören in i fördelaren är fastgjutna (flytspackel antar jag) så jag kan liksom inte lossa enbart dessa för att kunna komma åt andra sidan.
 
Returen som blir den største utfordringen vil jeg tro. Det er vel muligheter for å koble slangen direkte på fordeleren stenge alle andre kurser og bare spyle den aktuelle kursen ? Har du bypass på samlestokken skulle det gå fint.
 
Tyvärr, ingen bypass. Så här ser det ut:
IMAG0334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den "sista" slinga är den som går ner i källaren. Det som går till "vänster" i bilden från fördelaren går till ett ensamt element precis bredvid. Kanske kan man stänga alla slingor och spola "genom" elementet. Det förutsätter ju att jag kan stänga av "matningen" vid pannan så klart, får kolla det.
 
På ritningen för värmepumpen (Fighter 310P) så finns en ventil för att stänga av framledningen och en för returen. Tyvärr saknas den för returen i verkligheten....
 
Jag fortsätter min monolog.
Jag var nere och tittade på rören, topsade i öppningarna för att kolla. Det är ju rätt rent. På den ena fick jag lite "damm", men den andra topsen blev bara lite "kopparröd". Jag tror inte jag har något problem här egentligen. De sticker dessutom ut minst 20 cm så jag kan ju kapa 20cm och inte fasen har smuts (av betydande karaktär) letat sig in så långt?

Den enkla lösningen är ju att helt enkelt slå öppna ventilerna och låta vattnet från radiatorslingan "gå till spillo" men då användas för att rensa lite. Lufta om måste jag ju i alla fall göra när värmegolvet kopplas in...
 
Till sist blev det såhär (ifall någon skulle råka söka och hitta detta).
Jag öppnade helt enkelt ventilerna vid fördelaren med hink under och offrade lite varmvatten. Det var faktiskt en del skräp men inte så farligt.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Tack för återkoppling! (y)
 
  • Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.