Y
Är det någon som har åkt både en v90 och v70 som kan berätta hur upplevelserna eventuellt skiljer sig.

* Vilken är mest tyst, vilken har mjukast säten och som är mest lättstyrd.
* Är V90 servon lättare än 945ans? Förr i tiden var ju 260ns servo lyxigt lättare.


Var först inne på en 945a just för att bilen troligen rullar i all evighet då samt att man faktiskt kan laga den hemma. Fast så gick tankarna till att lyxatill det lite med en v90 (1997-1998 med 3litaren samt bättre elektronik).

V70, känns som om dom bara gårsönder hela tiden och ska jag ha en v70 så vill jag helst ha en 2002+ när den fick lite mer former. Ska jag då ha råd att köpa detta så pratar vi långmilare vilket i sin tur innebär att lådan snart rasar.
- Men det kanske är värt det ifall den är drastiskt tystare och mjukare att åka med?
 
Köp inte en v70 av årsmodell 99-02 då dessa har haft stora problem med gasspjället. Kostar 6-7000 att byta och krånglar gärna ändå. Efter att ha åkt Amazon i alla år skaffade vi en v70 som familjebil, och den är väldigt dyr i drift. Bara en kamrem och vattenpump kostar 1800 på biltema, hjullager 400 och bromsok 600/st. För att inte tala om skatten, 2300. Nästa bil för mig blir Duett. 1 kr per mil plus bränsle.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Har en -97:as V90, 3.0-liters 180hk med manuell låda. Har inte tänkt nämnvärt ang servon, men något lättare än 740:in är den iallafall.
Riktigt skön att långköra med, landsvägslok kan man helt klart säga, går mjukt men stabilt.
Har även kört div årsmodeller av V70/XC70, i vissa lägen är de bekvämare, men mest pga mina säten är något nedsuttna. Dock är de mindre invändigt, är inte så förtjust i det.
 
Andreas_H skrev:
Köp inte en v70 av årsmodell 99-02 då dessa har haft stora problem med gasspjället. Kostar 6-7000 att byta och krånglar gärna ändå.
Jag är ganska säker på att Volvo bytte gasspjäll redan 2002 på turbo-motorerna.
Om man behöver byta gasspjället (av den dåliga typen) ska man se till att man inte får ett nytt med samma usla kontruktion (det är en potentiometer där kontaktbanan slits ut). Volvos fix var att ändra i mjukvaran för att försöka filtrera den risiga signalen från potentiometern. Det är ingen hundraprocentig lösning.
Vad man får om man idag köper en original-reservdel vet jag inte.

Här finns ett alternativ:

http://www.atech2.com/produkter/spjallhus.html

Vi har sluppit det här problemet för jag kollade vad som gällde innan vi köpte bilen för ca 4 år sedan. Det blev en 140 hk V70 av årsmodell 2003.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Andreas_H skrev:
Köp inte en v70 av årsmodell 99-02 då dessa har haft stora problem med gasspjället. Kostar 6-7000 att byta och krånglar gärna ändå. Efter att ha åkt Amazon i alla år skaffade vi en v70 som familjebil, och den är väldigt dyr i drift. Bara en kamrem och vattenpump kostar 1800 på biltema, hjullager 400 och bromsok 600/st. För att inte tala om skatten, 2300. Nästa bil för mig blir Duett. 1 kr per mil plus bränsle.
Det låter som riktigt humana reservdelspriser tycker jag. :)
Men det är klart, svårt att jämföra med en veteranare. Ska man snikköra ordentligt skulle man satsat på en skattesmitare, veteran med hyfsat modern dieselmotor typ VW Tdi.


Bäst komfort över lag och mest lyxkänsla har v90 tycker jag, allt utom stolarna, de i V70 är skönare och passar mig bättre. Jag åker många mil om året i V70 d5 -04. Betalar ohygglig skatt och har haft en del bekymmer med framvagn, mm. Men sammantaget blir det förhållandevis billiga mil.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Det är väl ännu vansinnigare priser till andra bilar. Men det är många sköna tusenlappar jag hellre gjort något roligare för. De tidiga V70 kan man iaf skruva själv. Bytte nyss kamrem själv. Gick fint trots att jag bara skruvat bilar utan varningsblinkers tidigare. Om man kan skruva själv är nog V70 den modernaste bilen för vettiga pengar.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Den 6-cylindriga motorn i V90 drar mer bensin, inte att rekommendera om ekonomi är prioritet. Även 1-2 dl per rmil blir mycket pengar i dagens läge. För 945 finns det intressanta modifikationer till motorns mjukvara som magrar ut på cruise vilket sänker förbrukningen. Tyvärr vet jag inte var man får tag i dessa.

V70 är en mycket nyare, bekvämare, säkrare etc konstruktion. Framhjulsdrift ger mer fotutrymme fram. Den första V70 är i princip en 850 med facelift, 00 och framåt är en helt ny bil. Som sagts skall du kolla om du köper en 00-01 ifall trotteln är kampanjad. Volvo tog nämligen en kampanj på trotteln bär man bytte mjukvara eller även trotteln, berodde lite på. Köp helst åm 03 och framåt när det nya slimmade backspeglarna kom.

Sedan vad gäller kamrem är bytesintervallet 16000 mil och kostar 4-5 tusen på verkstad. Är detta verkligen för mycket? Och den manuella växellådan rasar inte innan bilen är utsliten, undvik automater. Sedan är rostskyddet avsevärt bättre på nya V70. Du säger inte vad din budget är men har du bara runt 20 tusen så köp en 945, annars försök få ihop 70 tusen och köp en sen (05-07) V70. Finns ett stort utbud beg idag så pruta stenhårt på lite dyrare bilar.

/Anders
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
16000 milsservicen inkl. kamrem går på närmre 8-9 tusen. Hade en v70 2,4t-01 och den var det mycket strul med. Gasspjället fick bytas för 8000 kr, sen vart det nå internt oljeläckage i tråget (en oring fick bytas, kostade säkert tio kr) som de felsökte i flera dagar, provade allt möjligt som jag naturligtvis fick betala...
Sen strulade centrallåset, samt att bakluckan inte stängdes ibland. Helt sjukt med fel på en bil som utseendemässigt och på pappret var i grymt bra skick...
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Det nya spjällhuset om det är utbytt är inte mycket bättre det heller. Kamremmen till de äldre b230 o dyl kostar 150:- och den byter man enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Enligt fler andra forum så drar den senare 3litaren ihop med nya elektroniken mindre bensin. Kombinationen ihop med utväxling blev lyckad. Sen drar den ju inte magiskt lite för det men mindre därav ska man undvika 2.5litaren. Kan nog jämföras med att man kan chippa och få både mer effekt och mindre förbrukning. Gäller bara att man inte blir gas-glad.


Jag önskar fler berättelser om komfort upplevelserna mellan v90 1998 och v70 2003+... om det skiljer, hur det skiljer.

Fast jag kan fråga en viktig sak också angående service. Vilka miltal är dyra, den "stora servicen" osv när kommer dessa och kan man göra dom själv?
- Om jag ska köpa V70 så blir det en långmilare.
 
Redigerat:
Köp till att börja med en 945. Inga sexor oavsett, de drar samtliga flera dec mer milen. 2.5 optimerades för körglädje och drar groteskt mycket men även 3.0 drar mycket. På 945 gör du alla servicar själv. Original kamren kostar nog mer än 150 kr men kamremsbyte är inge stor utgift på någon Volvo. 4-5 tusen per 16000 mil om du lämnar in jobbet på vita motorn, röda motorn kanske 2 om du lämnar in. Resten av servicen gör du själv på alla varianter. Senare V70 har i princip inget som skall göras, olja och filter varje år eller 1500 mil vilket som kommer först, tändstift och luftfilter efter 6000 mil eller 4 år. Resten av servicen är en massa checkpunkter. Och på V70N skall du byta pollenfiltret varje år, 3-5 hundra beroende på modell. Sedan skall bromsvätskan bytas vartannat år men det gäller alla bilar och det gör du lätt själv med en luftare, lämpligtvis i samband med skifte av sommar/vinterhjul

Skall du har en billig bil så gäller det att serva själv. 945 har ju en fördel eftersom det finns mindre prylar och därmed mindre som kan gå sönder. Plus att motorrummet är en ocean av utrymme. Motorelektroniken är tillräckligt långlivad även på 945. 965/V90 har en multilinkbakaxel som ger god komfort, känns lite som att köra ett slagskepp, man riktar in bilen så gungar den fram, 945 är som en vanlig 740. V70 är mera gjord för aktiv körning. Ingen av bilarna har någon direkt körglädje men duger för vardagskörning.

Köper du 945 så undvik de första modellerna av lättrycksturbo, drar mycket bensin. Jag tycker bästa motorn är 2.3 med 130 hk men det försvann så småningom. Sista bilarna var en jubileumsvariant, tror den hette classic, som är rätt fulutrustad.

Vill du fortfarande ha en sexa så räkna på vad skillnaden i förbrukning gör och om det inte betalar en banklån så du kan köpa en sen V70 i stället, en V70 Classic tillverkad 2007 är en trevlig bil.

/Anders
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Har v70n (07) hade 945 (96), du kan inte jämföra dessa...
Servicen kostar 2300 på Bilia för v70 jämfört med värdeminskning med 30 tkr per år så är det en bagatell...
 
Är det inte svårt att hitta V90 i skapligt skick? En kompis letade tidigare, men det finns knappt några till salu och de som finns är risiga långmilare.
 
Jag körde min 965 95a i drygt tio år innan jag bytte och det säger en del om hur bra den är, innan bytte jag varje år.
Nu kör jag V70 men håller fast vid 6-cylindriga motorn för den är så mycket trevligare än 5-orna.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Gillar v90 beskrivningen; gungar fram. Föredrar amerikanbilkänslan och hade nog köpt entill Caprice om det inte vore för att det är bökigt att parkera i Göteborg trots att det går att styra bilen med två fingrar som riktiga servos ska klara. ;)

Lån är inte aktuellt. Inväntar fynd i 20tusen klassen utan att räkna med något andrahandsvärde efter mig.
Då finns det allt flertal fräscha V90. (945/v90 sista året 1998)
Fast även några slitna V70 2003+, tyvärr oftast gasmodeller vilket skrämmer lite.

* Vad är skillnad på VIT och RÖD motor?
* Går det att byta kamrem på V70 utan lyfta motor som man hör om andra bilar?
* 40tusen mil verkar vara döden för motor och framförallt låda på första v70 modellen, är det så med nyare också?


Lekt lite med tanken om en 945 som man byggerom och då får som man vill med ljuddämpning och v90 delar men börjar bli för gammal och bekväm att dona sådär.
- Att byta motor i V90 tycks ju vara svårt att få godkänt, fast det kanske bara är för dom som försöker sätta i T5 motorer? En 945-turbomotor kanske inte är några problem?



Stefan N skrev:
Jag körde min 965 95a i drygt tio år innan jag bytte och det säger en del om hur bra den är, innan bytte jag varje år.
Nu kör jag V70 men håller fast vid 6-cylindriga motorn för den är så mycket trevligare än 5-orna.
Tycker du att du fick mer komfort i V70?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.