Hej
Har ett hus från mitten av 50-talet, där jag har satt in en FTX anläggning. När jag nu i det fortsatta renoveringsjobbet kommer till momentet att ta bort de gamla oanvända eternitkanalerna i hallen uppkommer frågan - hur är dom fastsatta? Jag antar att ett mått på en kanal är ca 17x17 cm. I vår hall finns flera kanaler bredvid varandra. Längs den ena väggen är måttet ca 17x33 cm och längs den andra 17x50 cm. Ingenstans syns några fästanordningar, och jag vill inte gärna bara ta hammaren och slå rakt igenom. Någon som monterat bort ventilationskanaler med liknande utseende?
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Ingen som monterat bort ventilationskanal i eternit?
 
Nej, men om jag skulle gjort det hade det blivit med hammare och kofot.
 
Eternit vill man ju definitivt ta bort utan att bryta sönder den för att slippa det farliga asbestdammet.
 
Jag har tagit bort sådana då jag rev ett badrum. De var fastgjutna i betongbjälklaget, och i övrigt var de bara ihoptryckta och var bara att dra isär. Jag gjorde så att jag blötte upp rören ordentligt med en sprutflaska vatten, la en blöt trasa över och slog av rören med hammare och en kil. Kom nästan inget damm alls, och då körde jag med p3 andningsfilter för säkerhets skull. De delar som blev kvar i betongbjälklaget fick sitta kvar. Spillet som hamnade i röret blötte jag upp och tog bort.

Här är en före och efterbild för den som är intresserad.

DSC_0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eternitrören vi hade var upp till 3 m (om jag mins rätt, fyra år sedan vi rev dom), dom satt ingjutna i dom väggar dom gick genom, sedan hölls dom ihop med metallsvep.

Vi slog sönder en del av rören med hammare, bände med kofot.
 
Ok, tack för dom svaren. Då är det som jag brukar säga "med våld löser man många problem" :D
 
Våra satt med byggband.
Bort med byggbandet och gungade skarvarna lite så dom gick isär. Fick bort allt utan att det gick sönder.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.