Hej
Håller på att renovera en del av huset som är original från 50 talet. Jag ser framför mig att jag bör riva ner en hel del av ytterväggarna för att börja om med ny isolering och ångspärr.

Men jag skulle behöva lite input och tips på hur väggen kan vara uppbyggd. Jag får liksom inte ihop mått och material som jag hittar.

Det jag tror är följande innefrån och ut?
Tretex-råspont-frigolit/cellplast med ngn pappyta-spån-vindpapp-tegel.
Tjocklek ca 9 cm exkl tretex

Jag har rivit ned tretex (lite ofräsch doft) och planerar att ta bort råspont och cellplast, men frågan är om jag skall ta allt när jag ändå håller på?

Tar tacksamt emot lite tips och idéer.
 
  • Vägg i hus under renovering med råspont synlig och borttagna skivor på golvet, inklusive trasiga isoleringsskivor och exponerade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henningelvis Henningelvis skrev:
Plankväggen på bilden kan vara stabiliserande i ett så gammalt hus. Du bör inte ta ned den utan att vara säker på att inte stabiliteten påverkas.

[länk]
Tack för svar, jag tar det med min konstruktör jag har kontakt med
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Plankväggen på bilden kan vara stabiliserande i ett så gammalt hus. Du bör inte ta ned den utan att vara säker på att inte stabiliteten påverkas.

[länk]
Svar2
Då får allt gammalt vara kvar, bygger på med en 45mm regel + gips med träfiberisolering och ångbroms ( ej diff. tät plast). Då kan jag även dra ny el i det facket. Vad säger rekommendationerna då , ångbroms direkt under gips eller på den gamla plankväggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.