I höst ska badrummet renoveras och snart måste jag välja badrumsinredning.
Jag har fastnat för Iconic Nordic Rooms (INR) men vet egentligen inte så mycket om kvalitén på inredningen.
Nu har hantverkaren fått mig att kolla på Svedbergs och Macro istället, han menar att han har bättre rabatter där. (Som jag då får utnyttja)

När jag googlar på Svedbergs så verkar en del klaga på kvalitén hos dem. Hur är era erfarenheter?
Jag vill trots allt hellre betala mer för att få kvalité, än att upptäcka att saker bara håller några år.

Så, är Svedbergs och Macro något att ha?:thinking:
 
Min åsikt är att MDF eller spånskiva går bort när det gäller badrumsinredning. Det är möjligt att MDF har några fördelar men dit hör definitivt inte fukttålighet, gäller även den så kallade fukttröga varianten.
Följande citat från Svedbergs skötselråd borde rimligen skrämma alla potentiella kunder "Vatten bör omedelbart torkas bort. Trots att möbeln är tillverkad av fuktsäkrat material och är ytbehandlad i flera lager kan fukt med tiden tränga in i eventuella skador eller skavanker, risken finns då att träet sväller och på sikt orsakar att lacken spricker. Detta undviks genom att vid daglig användning torka bort vatten och stänk."
Macro har dålig info om kvalitet överhuvudtaget.
INR erkänner problemet med träfiber men anser sig hantera detta genom särskild ytbehandling och ger 15 års garanti. https://www.inr.se/om-inr/tx-mobelstandard/
Själv använder jag trä eller högtryckslaminat.
 
hscn hscn skrev:
Min åsikt är att MDF eller spånskiva går bort när det gäller badrumsinredning. Det är möjligt att MDF har några fördelar men dit hör definitivt inte fukttålighet, gäller även den så kallade fukttröga varianten.
Följande citat från Svedbergs skötselråd borde rimligen skrämma alla potentiella kunder "Vatten bör omedelbart torkas bort. Trots att möbeln är tillverkad av fuktsäkrat material och är ytbehandlad i flera lager kan fukt med tiden tränga in i eventuella skador eller skavanker, risken finns då att träet sväller och på sikt orsakar att lacken spricker. Detta undviks genom att vid daglig användning torka bort vatten och stänk."
Macro har dålig info om kvalitet överhuvudtaget.
INR erkänner problemet med träfiber men anser sig hantera detta genom särskild ytbehandling och ger 15 års garanti. [länk]
Själv använder jag trä eller högtryckslaminat.

Tack för svar!
Svedbergs skriver ju att de har 10 års garanti på ”vissa” grejer.
Vad bör man satsa på för inredning i badrummet tycker du?
 
Av de du nämner skulle jag definitivt satsa på INR eftersom de ger 15 års garanti även på möbler med stomme av träfiber.
Ur hållbarhetssynpunkt tror jag t. ex. Skåform i högtryckslaminat är att föredra, men inte så roliga modeller. Aspen/INR hade tidigare en snygg serie, Wettern, i högtryckslaminat, tyvärr nedlagd.
Själv har jag blandat lite till vårt nya minimala badrum. Ex. .Hylla "Vipp 122 vit" i aluminium. Tvättställ utan underskåp. Spegelskåp"Holger" i stålplåt från Svedbergs. Duschdörr "Arc" från INR. Duschhylla "Macro free 200". Litet badkar i gjutjärn från https://finabadkar.com/badkar-118-cm/ Egentillverkat skåp i massiv målad furu. Massivt trä sväller inte alls på samma vis som fanerade träfiberskivor om de utsätts för fukt.
Kort sagt undvik om möjligt träfiberskivor!
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Kan bara svara på Macros duschväggar / duschhörn som jag tycker är av högre kvalité, min hantverkare som monterade den var positivt överraskad. Men som sagt det är enda Macro detaljen som jag kommit i kontakt med.
 
A
Jag jobba på storbygge en period i livet, vet då att det var ett flertal av de kunder som körde Svedberg som hade problem med att det börjat släppa i hörn/kanter i underkant på underskåpen..
 
  • Gilla
familjenclaesson
  • Laddar…
Jag har precis den kombinationen (duschhörna Macro, kommod Svedberg) i mitt badrum som jag renoverade för ca tre år sedan.

Duschväggarna (en fast och en 2-ledad vikdörr) var lätta att sätta upp jag upplever dem som av god kvalitet, även om släplisten mot golvet börjar ge upp nu (men är väl en slitvara...). Värt att tänka på är att justeringsmånen på dörren avsågs minus angiven bredd och inte plus/minus som jag antog.

Svedbergs kommod kändes helt OK, men har nu börjat svälla lite i övre vänstra hörnet. Rinner väl gärna ner lite vatten där varje gång men blaskar, och med en ettåring i hemmet bir det en del blaskande.
 
  • Gilla
RMag och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett Svedbergs badkar som trots ett ganska högt pris har riktigt dålig kvalitet. Sidan på badkaret satt fast i MDF klotsar som naturligtvis sög upp vatten och smulade sönder efter ett år. Ställningen som badkaret står på har fästena spruckit, hände efter ca 2 år. Blandare mm lossnar och glappar konstant.

Tillverkar Svedbergs egna produkter eller är det någon sorts branding?
 
  • Gilla
familjenclaesson
  • Laddar…
Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av Svedbergs kvalitet. Har själv haft och stött på många Svedbergs-skåp och kommoder från Svedbergs, och i princip alla har varit uppsvällda i hörn och kanter. Verkar helt enkelt inte vara byggda för fuktig miljö...

Avråder bestämt.
 
  • Gilla
familjenclaesson
  • Laddar…
Men finns det överhuvudtaget någon badrumsinredning som är anpassad för en fuktig miljö? Valet blir bara svårare och svårare.
Det lutar än så länge åt INR.
 
MrJay
familjenclaesson familjenclaesson skrev:
Men finns det överhuvudtaget någon badrumsinredning som är anpassad för en fuktig miljö?
Ptja, du kan alltid ha egna skräddarsydda badrumsmöbler.. Det kostar dock om ni inte har kunskapen. Vi har specialtillverkad badrumsinredning (egen design som en finsnickare satte ihop) av massiv valnöt som behandlats otaliga gånger med tungolja under en månads tid samt Osmo vax som försegling. Inga problem än så länge efter två års tid :)
 
Svedbergs har sin tillverkning i Dalstorp och jag ska inte försvara att inte trä sväller sönder när det blir blött, det gör allt trä mer eller mindre. Är det förseglat bra med lister och färg så klarar det sig bra, men måste ju torkas av om det blir blött. Så är det bara.... Är handfatet nära en dusch eller har ett porslin som gör att det lätt spiller ut så skulle jag inte rekommendera någon tillverkare alls utan skippa underskåp. Satte underskåp på toaletten för ett antal år sen, toan används inte supermycket (skåpet är också tomt) men blir fläckigt av om det runnit vatten på de lackade mdf-fronterna. Inget sprucket eller fuktskadat, är lite noga att torka om jag ser något. Fast det är ju från Vedum (som lackar sina fronter i Tibro).
 
  • Gilla
familjenclaesson
  • Laddar…
Har Ballingslöv i två badrum. Efter ett antal år med barn och stänk ser de som nya ut. Har inga andra belägg för att det skulle vara bättre än något annat utöver den erfarenheten. Jag har aldrig torkat upp något vatten på dem.
 
Fruktsallad
Vi har haft Svedbergs men badrumsskåp och annat bubblade sig pga. fukt. Rekommenderar inte!
Nu körde vi Vedum och de funkar mkt bättre.
 
Kolla hur hantisens priser efter rabatt står sig mot de priser du själv kan hitta på nätet.
 
  • Gilla
familjenclaesson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.