Vi bor i ett trähus från 1850 som enligt obekräftade historier egentligen är det tredje huset på samma yta eftersom de två tidigare skulle ha brunnit ner. "Historien" berättar även att skorstenen är återanvänd från det andra i raden av hus.
Vad som är sant verkar vi inte få veta, men när vi rev upp ett av golven så låg det en massa kolbitar på marken under huset så något ligger det i ryktena.

Till min fråga. Skorstenen har en enda stor pipa som är kopplade till fyra eldstäder. En köksspis och två rörspisar på bottenvåningen och en rörspis på övervåningen. Tyvärr råder eldningsförbud beroende på att skorstenen är sprucken på vindsutrymmet under tak och vi har inte vågat provelda något.
Det jag undrar över är hur konstruktionen av köksspis och skorsten är beskaffad. Skorstenen sitter i mitten av huset och bottenfundamentet är en ordentlig pjäs med en area som mäter ca 2 x 2 meter. Köksspisen sitter i mitten av pjäsen och på "baksidan", bakom timmerväggen är rörspisarna kopplade till den.
Mellan rörspisarna och köksspisen är det dryga metern och det borde finnas en bakugn i det utrymmet.
Ska också nämna att det finns en sotlucka längst upp till höger på bilden.

Vad tror Ni?
Var ska jag börja knacka bort putsen? -Över köksspisen eller på sidan av "den okända metern"?
Var kan jag hitta ritningar?
 
  • Spis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det en bakugn är öppningen bakom kaklet ovanför spisen. Leta på vinden och i uthusen efter luckan också! Nederdelen av murstocken är stor och stabbig dels för att rymma ugnen, dels för att hålla jämn temperatur länge efter eldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.