I köket i min lägenhet sitter en kolfilterfläkt.
I underskåpet bredvid spisen har det plötsligt börjat se ut så här!

Jag har inte sett det förrän nu eftersom jag har en sån där rondell till kastrullerna så jag böjer mig inte ner o ser längst in i skåpet så ofta.
Märkte detta då jag upptäckte fettstänk på grytor och lock. Även på de som inte legat i närheten av samma vägg där fett har runnit.

Till och med i en stekpanna jag inte använt på länge som står längst ner på motsatt sida har det samlats en hel pöl med fett.

Jag har inte tappat ut någonting som kan ha runnit bakom köksbänken och in i skåpet.

Ser inte in bakom skåpet om där sitter någon ventilation eller nåt.
 
  • Underskåp i köket med rund kastrullhållare och grytor, fettstänk synliga på skåpets bakvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kastrull med synligt fett och oljestänk, indikation på problem med köksventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fettansamling och smuts på botten av ett köksskåp under en kolfilterfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengör du fettfiltret regelbundet? Om nej då kommer det rinna ner fett från fläkten.
Lite konstigt att det rinner ner bakom skåpet, är bänkskivan tätad med silikon mot väggen?
 
Har du en häll? Då rinner fett under glaskanten om man inte lyfter och rengör ofta så rinner det nedåt.
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Jag skulle spontant misstänka att det rinner från fläkten på något sätt.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Nej ingen häll. Gammal spis med plattor.

Jo nog läcker det någonstans. Men fattar inte hur det kommer in där.

Har dragit ut spisen och tittat bakom. Men där syns inget. Och röret från fläkten som går inuti kryddskåpet ovanför fläkten går ju nästan upp i taket. Finns inget som runnit på kaklet. Bara in i det skåpet.
 
Ta en översiktsbild? För just nu har jag ingen aning om vad som står var.

Kanske rinner bakom kaklet?
 
Hur ofta gör du rent/byter filtren i fläkten?
 
vart evakueras frånluften från fläkten?
 
Zoomade in på bilderna och det rinner ju fett i bakkant bakom skivan, detta fett rinner ju ned från ovan. Kan det vara så att detta rinner bakom kaklet (om du har kakel)? Eller är det helt enkelt så att silikonkanten saknas så att detta fett är det som stänker från stekpanor mm.

Mycket svårt att förstå utan att veta hur det ser ut ovanför skåpet.
 
Jag tippar på att jag rengör filtret var 4-5:e månad. Annars droppar samma klägg från fläkten och ner i maten.... Tog ur filtret nu och det ser inte överdrivet smutsigt ut.

Så här ser det ut. Det är hörnskåpet nere till höger där fett läcker in.
 
  • Ett öppet köksskåp med kryddor ovanför en vit spis, diskmedel på bänken och köksredskap hängande på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
Zoomade in på bilderna och det rinner ju fett i bakkant bakom skivan, detta fett rinner ju ned från ovan. Kan det vara så att detta rinner bakom kaklet (om du har kakel)? Eller är det helt enkelt så att silikonkanten saknas så att detta fett är det som stänker från stekpanor mm.

Mycket svårt att förstå utan att veta hur det ser ut ovanför skåpet.
Jag tror att det i så fall rinner bakom kaklet. Känns konstigt om det skulle samlas så mycket fett bara av stänk. Men jag vet inte.
 
Här ser man in i skåpet. Längst in i skåpet till vänster på bilden ser man vart det har runnit.
Men som ni ser har det också samlats en hel pöl i den vita stekpannan nere till höger. Den här stått på den platsen hela tiden.

Även random grytor har liksom stänk av fett oavsett vart de stått.
 
  • Öppet skåp med stekpanna och grytor, vattenpöl i vit stekpanna nederst till höger, tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Jag tippar på att jag rengör filtret var 4-5:e månad. Annars droppar samma klägg från fläkten och ner i maten.... Tog ur filtret nu och det ser inte överdrivet smutsigt ut.
Då är det nog från fläkten. Ska ju bytas 2 ggr per år och göras rent däremellan.
 
Silikonfogen i nederkant på kaklet saknas. Denna förhindrar att smuts kommer den vägen.

Tror också på att det rinner bakom kaklet. Jag hade skruvat loss fläkten och undersökt hur fettet tar sig ur den...

Är det hyresrätt? I så fall felanmälan till hyresvärden...
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
Är det bara fett? Känns som det kan vara en hel del kondens också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.