Försöker förstå konstruktionen med takfoten/utsprånget med tassarna.
Lägger man alltid råsponten över den synliga panelen under takfoten. Hur fäster man sicksackningen? Skruvar ovanifrån?
Hur gör man?
Tack!
Lägger man alltid råsponten över den synliga panelen under takfoten. Hur fäster man sicksackningen? Skruvar ovanifrån?
Hur gör man?
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant! Även om man får bärighet i tassarna på gaveln, men hjälp av bakomliggande takstol, hur får man bärighet i hörnen? Samt hur lägger du resten av slätsponten? Blir ingen att skråskruva i om man gör med ett lager?Mazen skrev:
Många frågor! Snälla berätta hur man gör Finner inga beskrivningar någonstans..
Stickspån, får man ens ha det vid nybyggnation? Underlättar spånet för denna detalj?
Tack!
Tror faktiskt att jag förstår nuMazen skrev:
Hur stort urtag gjorde du i bärlinan på gaveln för taktassen? Eller vilken dimension hade tassen där lasten hamnar? Tror du förstår vad jag menar
Gjorde du gaveln bärande eller hade du takstol emot?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 562 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 562 inlägg
Det kan ha varit en story eller så har jag blandat ihop det med detta inlägg, här på forumetW Wallawhoa skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-hus-fran-1929.267556/page-25#post-3861389
Tack igen! Har kikat på denna förut , och här lägger han råspont ovanpå finbrädorna, och läktar upp på takstolarna för råspont. Vet inte hur många sätt det finns att utföra detta på, finns inga beskrivningar nånstans på stora webbenrichardtenggren skrev:
Det klassiska sättet är att låta avväxlingarna (en längre sorts tassar) gå in till yttersta takstolen som är ett takstolsavstånd in från gaveln. Man slår femtumsspikar genom takstolen och in i ändträet på avväxlingen. Avväxlingen ligger på gavelväggen och eftersom inre ändan är fastspikad en meter eller så längre in så kan den inte vippa utåt.
Det som ser ut som yttersta takstolen och är i linje med gaveln är bara en avväxling det också. Vanligen sätter man en avväxling i hörnet som går snett ut till mötet mellan gavelns och långsidans takkant men på din bild har man i stället hakat ur två avväxlingar halvt i halvt så de korsar varandra och fäst den ena ovanpå långsidans väggband med ändan fastspikad i yttersta takstolen och den andra ligger ovanpå gavelväggen med ändan spikad i nästnedersta tassen på gaveln.
Sedan spikar man trödet ovanpå. Uppifrån och ned på gaveln och i längsriktningen på långsidan. Brädändorna möts antingen i sicksackmönstret på bilden utan vidare infästningar eller gerade i 45 grader och spikade ovanpå en ensam diagonal avväxling. Innanför väggarna trödar man normalt liggande i dagens läge men på äldre hus kan trödet gå från kroppås till väggband och ligga med ändorna i en fals inhuggen i väggbandet.
Vill man ha undertak kan man låta det sluta jäms med utsidan på ytterväggen. Har man ett välgjort plåttak behövs inget undertak om man trödar tillräckligt tätt för trödbräderna gör att den fuktiga luften underifrån inte möter någon kall plåtyta att tala om och den lilla kondens som likväl kommer sugs upp av trödet och avdunstar nästa solskensdag.
Det är helt onödigt att tröda med råspont. Det är bara under papptak som sponten behövs. Annars går det bra med vanliga sågade 7/8" bräder på takstolsavstånd upp till cc90cm och med entums bräder upp till cc120cm.
Jag märker att du sitter fast i det moderna tänkandet där man inbillar sig att allt som syns och är snyggt måste vara en inklädnad gjord i efterhand. Så behöver det inte vara. Här talar vi om äkta synliga konstruktioner. Man ser till och med att spikarna som håller fast plåten i trödet har kommit igenom. Plåten ligger direkt på trödbräderna utan konstigheter.
Observera att hängbrädan (vindskivan) på långsidan traditionellt skall vara lodrät. Det utförandet som jag hävdar är det enda rätta. Det är mycket enklare att montera takrännorna och få bra fall på dem då hängbrädan är lodrät.
Det är inga problem att göra de där dekorationerna direkt på takstolsändorna på långsidorna. Litet arbete med fogsvans och yxa bara. Det kan kanske rentav gå med en kraftig figursåg.
Det som ser ut som yttersta takstolen och är i linje med gaveln är bara en avväxling det också. Vanligen sätter man en avväxling i hörnet som går snett ut till mötet mellan gavelns och långsidans takkant men på din bild har man i stället hakat ur två avväxlingar halvt i halvt så de korsar varandra och fäst den ena ovanpå långsidans väggband med ändan fastspikad i yttersta takstolen och den andra ligger ovanpå gavelväggen med ändan spikad i nästnedersta tassen på gaveln.
Sedan spikar man trödet ovanpå. Uppifrån och ned på gaveln och i längsriktningen på långsidan. Brädändorna möts antingen i sicksackmönstret på bilden utan vidare infästningar eller gerade i 45 grader och spikade ovanpå en ensam diagonal avväxling. Innanför väggarna trödar man normalt liggande i dagens läge men på äldre hus kan trödet gå från kroppås till väggband och ligga med ändorna i en fals inhuggen i väggbandet.
Vill man ha undertak kan man låta det sluta jäms med utsidan på ytterväggen. Har man ett välgjort plåttak behövs inget undertak om man trödar tillräckligt tätt för trödbräderna gör att den fuktiga luften underifrån inte möter någon kall plåtyta att tala om och den lilla kondens som likväl kommer sugs upp av trödet och avdunstar nästa solskensdag.
Det är helt onödigt att tröda med råspont. Det är bara under papptak som sponten behövs. Annars går det bra med vanliga sågade 7/8" bräder på takstolsavstånd upp till cc90cm och med entums bräder upp till cc120cm.
Jag märker att du sitter fast i det moderna tänkandet där man inbillar sig att allt som syns och är snyggt måste vara en inklädnad gjord i efterhand. Så behöver det inte vara. Här talar vi om äkta synliga konstruktioner. Man ser till och med att spikarna som håller fast plåten i trödet har kommit igenom. Plåten ligger direkt på trödbräderna utan konstigheter.
Observera att hängbrädan (vindskivan) på långsidan traditionellt skall vara lodrät. Det utförandet som jag hävdar är det enda rätta. Det är mycket enklare att montera takrännorna och få bra fall på dem då hängbrädan är lodrät.
Det är inga problem att göra de där dekorationerna direkt på takstolsändorna på långsidorna. Litet arbete med fogsvans och yxa bara. Det kan kanske rentav gå med en kraftig figursåg.
Redigerat: