tänkte lägga klinkers i tvättstugan/toa
rummet är ca. 2m x 3m
på väggarna tänkte jag 25x40 men golvet är jag lite osäker på
33x33 eller 33x66
har två alt. att lägga 33x66

låna första bilden från http://zaliina.blogg.se/category/vi-bugger-hus-badrum.html
dom andra gjorde jag om själv



1314712843.jpg


1314707949.jpg

1314652291.jpg
 
personligen tycker jag det är finare med halvförband (bild 2)
har gjort några badrum med 30*60 då skar vi ner 30*60 till 15*30 och 7,5*15
30*60 på dom stora plana ytorna och dom mindre i duschgropen och 15*30 minns jag inte, kanske i bastun?
 
Jag tycker Nr 3 då mönster inte stör och följer de övriga linjerna och för att jag hatar att se fogar :p Dock brukar inte sättaren gilla större klinkers då det kan vara lite problem med att få till snyggt fall.
 
Redigerat:
_chrille_ skrev:
det är ju nästan omöjligt att få fall på så stora plattor...:p
 
mångstekta skrev:
det är ju nästan omöjligt att få fall på så stora plattor...:p
Inte mitt problem :p Våran sättare varit inte super glad när han fick se vårat val av plattor. Viktigast är att säga till vilka man ska använda innan det tex skall flytspacklas.
 
Bild 2 givet, mycket snyggare än bara raka linjer.
 
_chrille_ skrev:
Inte mitt problem :p Våran sättare varit inte super glad när han fick se vårat val av plattor. Viktigast är att säga till vilka man ska använda innan det tex skall flytspacklas.
Klart det är ditt problem, det är ju ditt badrum! Jag är ack en lekman, men enligt hörsägen så är det små plattor som gäller runt golvbrunnen. Valde själv 10x10cm för att få det bra.
 
det är bara tvätt o toalett där
måste man ha fall då?
det är ju brunn men röret/slangen går rakt ner i brunnen från tvättmaskinen
 
Fluxor skrev:
Klart det är ditt problem, det är ju ditt badrum! Jag är ack en lekman, men enligt hörsägen så är det små plattor som gäller runt golvbrunnen. Valde själv 10x10cm för att få det bra.
Humorn lyser med sin frånvaro :|... Inget problem bara svårare. Får ju anpassa fallet och vid behov brunnens placering. Men självklart lättare med mindre plattor runt brunnen
 
Jag tycker den sista bilden är finast.
 
Jag röstar också på sista bilden. Tycker inte om halvförband på klinkers och kakel. Tegel är ju en annan sak.;)
 
Halvförband är inte att rekomendera på 30x60 plattor, isf förskjutning 1/3-del! Detta för att plattorna altid är lite bananformade när de blir i större format och då finns risk för en riktigt "slå i tån kant"
 
Halvförband, alla gånger!

I ett trångt utrymme, luras blicken, och söker sig "diagonalt" i rummet = rummet växer betydligt med halvförband.

En del avråder från halvförband, p g a krångligare läggning. Men det är inte jättemycket svårare att få till.
 
Fall eller inte. Med stora plattor behövs inte fall. Dock får inte bakfall förekomma. Detta enligt dagens BKR-regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.