Jag har fått för mig att närmsta grannarna ska få besked när det beviljas bygglov, men jag antar att jag har fått för mig fel då jag inte fått veta något om våra granntomter förrän aktiviteten är i full gång. Är det någon som skulle kunna vara snäll och upplysa mig om hur det egentligen fungerar?

Anledningen till att jag undrar är för att grannen ovanför oss håller på och höjer upp hela tomten med ca 2 meter. Då vi bor i en backe och vägen ligger högre än tomterna så har vi räknat med att grannen ska höja upp tomten men då har vi trott att han kanske ska höja ca en meter. En sådan höjning skulle innebära att den översta delen av tomten ligger under vägnivån och den nedersta ligger över marknivån. Vägen har en trottoar och från trottoaren rinner vattnet ut i gatan och nedåt eller ut på andra sidan så det finns inga problem med vatten som kommer från gatan in på tomten. Som det är nu så höjer det så att tomten hamnar ovanför gatunivån på det ställe där gatan är som allra högst och med tanke på hur vägen ser ut så kan jag inte se att en sådan höjning är motiverad (vi har själva höjt vår tomt enligt modellen att en del av tomten ligger under gatunivå och en del ligger över.

Samma granne har även utfört sprängningar ca 40 m från vårt hus utan att inspektera vårt hus först så vi känner oss just nu inte alltför positiva till just den här grannen. Jag tror inte att det är något bygglov för hus utan bara att det gäller själva marken då det håller på att byggas en skaftväg i samband med det här och bär det är klart ska tomten säljas. Tycker även att det är lite fult av den nuvarande tomtägaren att bygga på med 2 meter lera när han vet att det redan innan dess krävs ca 2 meters schaktning för att kunna bygga ett hus så med den här påbyggnaden så kommer ju den som köper tomten att få gräva sådär en 4 meter för att nå fast mark (fats då kanske man pålar?). Med tanke på allt berg som finns i området så är det ju lätt för en köpare att tro att det är berg som gör tomten så att den ligger så högt (skaftvägen de bygger ligger ca 1-1,5 meter lägre än det de nu höjer upp).

Hade vi fått veta något om det här så hade vi ju protesterat mot en så stor höjning då vi inte anser det motiverat (men inte en på ca 1 meter då det absolut är något som tomten behöver). I detaljplanen så finns det också formuleringar om att bevara det ursprungliga landskapet och inte tillåta för stora förändringar.
 
Håller man sig till detaljplanen finns nog inget krav på grannehörande......

Om det behövs besiktning vid sprängning kan ju knappast din granne avgöra utan där får du ju rikta ilskan mot hans sprängare...!
 
Dom får ju inte höja ända fram till tomtgränsen utan grannehörande, 4,5 m gäller även för markarbeten. Såvida det inte finns någon ovanlig formulering i detaljplanen.

Jag gissar att det är ett svartbygge. Enl. nya PBL så måste kommunen skicka ut besked om bgglov till samtliga grannar oavsett om bygget följer plan eller inte.
 
Man har ingen skyldighet att informera grannarna. Endast om det "berör" tilliggande fastigheter kommer kommunen att kontakta er för en åsikt.
Det gjorde t.ex. Ekerö kommun när vi skulle borra bergvärme eftersom grannen brunn ligger mindre än 50 meter från vårt borrhål.
Bygger de närmare än 4,5 meter från tomtgräns måste de också ha grannarnas tillstånd eller om de t.ex. avsevärt försämrar utsikt e.dyl.
Annars är det tyvärr ens eget problem att hålla reda på bygglov som kommunen utfärdar efter deras bygglovs möten och då lämna besvär...

Mvh,
Anders
 
Jag var ut en sväng med bilen och såg att mycket hade hänt sedan lunch när jag kom hem och det verkar som att höjningen inte är så illa ändå utan att de gör inte tomten helt plan utan den nedre delen av tomten höjs inte lika mycket så det blir nog inte mer än den meter vi räknat med som höjdskillnad mellan våra tomter ändå och det ser vi inte som några problem. Vi började se framför oss hur vi skulle få som en stor vägg längs med 40 meter tomtgräns.

Kanske borde lära mig att avvakta lite innan jag postar trådar i upprördhet... Men tack för era svar. Ska kolla med kommunen så att vi får bättre koll när det sätter igång på tomten nedanför oss. Där går vi litegrann i konstant oro att de ska få för sig att höja upp tomten så att den blir högre än vår för att ev. få lite sjöutsikt och det skulle inte vara kul om tomterna på båda sidor ligger högre så att vi hamnar i en grop.
 
hempularen skrev:
Dom får ju inte höja ända fram till tomtgränsen utan grannehörande, 4,5 m gäller även för markarbeten. Såvida det inte finns någon ovanlig formulering i detaljplanen.

Jag gissar att det är ett svartbygge. Enl. nya PBL så måste kommunen skicka ut besked om bgglov till samtliga grannar oavsett om bygget följer plan eller inte.
Ja det var det jag hade för mig att det hade ändrats till i nya pbl.
 
Som sagt enl. nya PBL så måste bygglovsbeslutet skickas ut till alla grannar (av kommunen). Det finns ju två nivåer, dels grannehörande som fanns även i gamla PBL, det gör man innan beslut om bygglov fattas, och bara om lovet på något sätt strider mot detaljplanen. Grannehörandet är inte en fråga om att grannar måste ge tillstånd, de får ge synpunkter på det kommande beslutet. Och kommunen kan välja att köra över en granne som har invändningar.

I nya PBL har man ju begränsat möjligheterna att överklaga bygglov, i gengälld måste grannar och andra sakägare som skulle kunna tänkas vilja överklaga, informeras så att de får möjlighet att överklaga beslutet inom den begränsade tiden. Tidigare kunde en granne vänta 9 år med att överklaga år och hävda att de inte var medvetna om att ett bygglov givits, trots att huset så stått där i många år.
 
O
Besiktningen av ditt hus innan man spränger är väl om jag förstått det framförallt för sprängarens skull...
Just för att veta vilka skador som fanns innan... och vilka som orsakats av sprängningen.
 
Odjuret skrev:
Besiktningen av ditt hus innan man spränger är väl om jag förstått det framförallt för sprängarens skull...
Just för att veta vilka skador som fanns innan... och vilka som orsakats av sprängningen.
Ja det kanske det är. Nu kom ju inga skador men det kändes väldigt konstigt när de började spränga utan att ha besiktigat först. De sprängde ungefär samtidigt på andra sidan vägen (ungefär samma avstånd) så besiktningsmannen därifrån kom och plingade på och var jättestressad över att de hade börjat spränga bredvid utan att han hade hunnit göra sin efterbesiktning.

Sammantaget med att lägga på en massa lera som sedan kommer att behöva grävas bort igen av den som köper tomten och missen av besiktningen innan sprängningen gör ju att vi inte tycker det som pågår på tomten bredvid känns riktigt seriöst. Fast det är ju kul att det händer något så att vi äntligen får grannar där.
 
Du kan ju kolla med stadsbyggnadskontoret. Jag torr att det som pågår är ett svartbygge.
 
hempularen skrev:
Du kan ju kolla med stadsbyggnadskontoret. Jag torr att det som pågår är ett svartbygge.
Ja så kan det ju vara men nu när det inte verkar höjas så mycket som jag först trodde så känner jag mig inte så sugen på att orsaka trubbel för någon. Fast det känns märkligt att göra så mycket utan tillstånd.
 
byggankan skrev:
Nu kom ju inga skador men det kändes väldigt konstigt när de började spränga utan att ha besiktigat först. De sprängde ungefär samtidigt på andra sidan vägen (ungefär samma avstånd) så besiktningsmannen därifrån kom och plingade på och var jättestressad över att de hade börjat spränga bredvid utan att han hade hunnit göra sin efterbesiktning.
Men det är ju kanonbra att de inte besiktigade innan. Nu kan ni ju skylla ALLT på sprängningen; "Kolla här bara, de här tapeterna blev skitfula efter att ni sprängt. Det får ni allt åtgärda!" :D
 
  • Gilla
byggankan
  • Laddar…
Du behöver ju inte orsaka trubbel, begär ut handlingarna för tomten, utan att berättsa att arbetem pågår. Då får du ut det som finns, bygglov, tomtkartor osv. Du behöver inte ange varför du vill ha ut det, och handläggaren får inte fråga.
 
hempularen skrev:
Du behöver ju inte orsaka trubbel, begär ut handlingarna för tomten, utan att berättsa att arbetem pågår. Då får du ut det som finns, bygglov, tomtkartor osv. Du behöver inte ange varför du vill ha ut det, och handläggaren får inte fråga.
Ja det kan jag ju göra. Tack för tipset.
 
Nu har jag inte alla rader så noga i inläggen, men du bör absolut begära ut bygglovshandlingar för grannens bygge. Du kan även be kommunens arkitekt komma och titta hur det ser ut. Var inte rädda för det, det handlar inte bara om er utan om området,att saker skall gå rätt till. Någon testar "går det så går det", om ingen protesterar så kör de på. Men skaffa all info om vad som är tillåtet, även för den andra granntomten du nämner. Även där, begär ut bygglovshandlingar sedan, så ser ni.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.