Hej,

Vi planerar installera nytt kök och det lutar åt IKEA BODBYN i grå färg som ser ut på följande vis

2016_09_custom_choice_PH122531.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

j77L5vG.jpg
mS4afAE.jpg
BXuWgU3.jpg
q7YEmoq.jpg

Just nu ser planeringen ut såhär

bDNLnBB.png

Vi har kompisar som har den vita versionen och deras kök har fått en ful gul ton trotts att de inte rökar inomhus. Dessutom säger de att luckor och lådfronter är svåra att hålla rent?

Hur upplever ni mörka kök? Blir det problem med kalk/vatten -avlagringar? Hur blir atmosfären med mörkare kök?
 
  • IMG_1945.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där gråfärgen känns absolut inte mörk. Jättemysig färg som inte smutsen syns på som med den vita varianten. Snyggt att matcha tex grätt med vitt kakel om man gillar det. Vi har det i vårt gästhus.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Jag är jättenöjd med våra gråa bodbyn. Enda tråkiga är att de vita stommarna syns lite i glipor mellan lådor och dörrar på vissa ställen (funderar på att måla eller foliera på stommarnas framkanter)
 
Låter bra! Har ni några bilder?
 
Vi har ett svart kök och det är helt underbart! Det bryter av på ett härligt sett. Vi har släta luckor, men där träådringen syns. Lätt att torka av, men på svart syns alla fettfläckar från små barnhänder väldigt bra. Å andra sidan, eftersom vi inte har några "speglar" eller kanter som komplicerar rengöring känns det som det kvittar. Vi älskar vårt svarta kök!!

Min personliga uppfattning, efter att ha haft luckor med urfrästa spår/speglar, är att det kommer aldrig in i vårt hus. Det är så svårt att hålla rent. Mycket enklare att torka av en plan yta.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Det är inte helt klart (saknas hyllor och belysning), men här är några:

IMG_7508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(lite fingeravtryck från små händer, men jag tycker inte att de är svåra att hålla rent)
IMG_7640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 4 till
  • Laddar…
Vi hade den grå färgen innan men tyckte de blev för murrigt. Idag har vi luckorna på bild fast I klassisk vit och de känns trevligare.
 
Den grå kulören uppfattar inte jag som mörk. Min pappa har den i sitt hus och den fungerar bra där. Vi har själva kök med matt svarta luckor. Dock har vi bänkskiva och stänkskydd i vit Carraramarmor samt väldigt mycket ljusinsläpp, högt i tak och i övrigt vita väggar i köket. Mycket handlar om belysning och dagsljusinsläpp. Med för lite dagsljus kan köket kanske kännas lite mörkt om det är mulet ute, men med rätt belysning bör man få till en varm och trevlig känsla.
 
Vad spännande, beställde ett grått bodbyn förra veckan, ska kombinera det med träbänkskiva, vitt kakel, mässingsdetaljer (inte ikeas - vill ha polerad mässing), ett par vintrinskåp där det finns skåp ovanför bänken - för att lätta upp det lite!
Tror inte att det blir mörkt, men i värsta fall går det ju rätt billigt att byta luckor.... uppfattar också bodbyn vit som lite smutsig...
 
blygarn skrev:
Vad spännande, beställde ett grått bodbyn förra veckan, ska kombinera det med träbänkskiva, vitt kakel, mässingsdetaljer (inte ikeas - vill ha polerad mässing), ett par vintrinskåp där det finns skåp ovanför bänken - för att lätta upp det lite!
Tror inte att det blir mörkt, men i värsta fall går det ju rätt billigt att byta luckor.... uppfattar också bodbyn vit som lite smutsig...
Har du en bild på hur ditt kommer se ut? Vi har börjat vela lite hur vi verkligen ska ha det, lekte lite med denna modellen igår :

lFDWXEB.png

Stora skillnaden är vitrinskåp längs väggen istället för ett stort på vänster sida och mindre skåp på höjden längs den andra väggen för att få det lite luftigare(se länge upp i tråden för första ritningen).
 
Mikael_L
Det där var inte speciellt mörkt, tycker jag. Inte lär vare sig kalk eller smuts bli speciellt tydligt där, en grå eller beige färg i ungefär den mörkheten (eller möjligen något ljusare) torde ju vara det som maskerar smuts, fingeravtryck och kalkfläckar maximalt. ;)

Sen kan man ju ha alla möjliga åsikter om vilka färger man än väljer, vare sig det är vitt, grått, signalrött, svart eller rostfritt. Trivs ni med tanken på den gråa färgen så finns det väl inget skäl att tveka.


Vad det gäller belysning kan man nog tänka sig att det behövs ungefär 20% mer för kompensera det dessa gråa luckor stjäl i ljus jämfört med vita. Självklart beroende på hur mycket luckor vs övriga ytor vi pratar om.

Med svarta luckor ska man nog köra på minst dubbelt så mycket ljus jämfört med ett vitt kök. Då svarta luckor käkar mycket ljus.
 
blygarn skrev:
Vad spännande, beställde ett grått bodbyn förra veckan, ska kombinera det med träbänkskiva, vitt kakel, mässingsdetaljer (inte ikeas - vill ha polerad mässing), ett par vintrinskåp där det finns skåp ovanför bänken - för att lätta upp det lite!
Tror inte att det blir mörkt, men i värsta fall går det ju rätt billigt att byta luckor.... uppfattar också bodbyn vit som lite smutsig...
du får ju byta stommar också liksom eftersom de är grå...
 
Rolle85 skrev:
du får ju byta stommar också liksom eftersom de är grå...
Tycker jag sett att de är vita oavsett om luckorna är gråa?
 
snowjim skrev:
Tycker jag sett att de är vita oavsett om luckorna är gråa?
Visst är det så. IKEA har antingen vita stommar eller svartbruna.
 
Vi ska beställa ett grått bodbyn i helgen. Slänger in en bild när vi ändå talar om det, är det någon som har idé eller synpunkt så får ni gärna säga till :)

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.