D
Jag har ett hus med en tillbyggnad som tidigare ägare uppförde, det är en krypgrund med ventiler runt om genom vilka jag försökt fota lite för att förstå hur den är konstruerad.

Är det markduk och sen cellplast tror ni? Varför sitter det smala bitar cellplast under golvet, är det för skarvarna i skivorna? Anledningen till att jag frågar är att jag skall snygga upp med singel och kantsten och har nu chansen att rätta till eventuella fel. Har inte upptäckt något annat än att golven sviktar lite och låter ihåligt. Det är badrum och hall med golvvärme i tillbyggnaden.
 
  • Vy under golv med synlig isolering av cellplast, krypgrund och markduk, frågeställning om konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Tack för svaret och länken, jäkla bra sida!

Njae det är inte kallt, det finns ju vattenburen golvvärme i hela tillbyggnaden. Men jag upplever golvet (som är helt i klinker) som lite ihåligt när man stampar på det och inte så stumt som jag velat. Grunden är för låg för att krypa i så inte mycket att göra åt, vill bara veta hur det är gjort då andra delar av tillbyggnaden varit undermåligt gjorda.
 
daniel_se skrev:
Tack för svaret och länken, jäkla bra sida!

Njae det är inte kallt, det finns ju vattenburen golvvärme i hela tillbyggnaden. Men jag upplever golvet (som är helt i klinker) som lite ihåligt när man stampar på det och inte så stumt som jag velat. Grunden är för låg för att krypa i så inte mycket att göra åt, vill bara veta hur det är gjort då andra delar av tillbyggnaden varit undermåligt gjorda.
Nu spekulerar jag bara men det är svårt att göra annat utan att öppna upp och titta.

Eftersom det är vattenburen golvvärmen krävs en pågjutning (tror det är typ minst 70mm som rekommenderas, kanske varierar med tillverkare) för att agera som värmespridare och värmekassett så inte värmen försvinner direkt när du slår av den. Den kakan borde vara stum men det hänger ju på vad som finns under den.

Om det låter ihåligt finns ju risken att man skippat isoleringen (eller inte fullisolerat) som borde finnas ovanför träskivan i din bild. Då blir det som en resonanslåda eller bongotrumma som Martin Timell skulle sagt. Om så är fallet värmer din golvvärme antagligen upp utomhusluften nere i krypgrunden vilket isåfall är lite onödigt.

Du kan ju slänga in en termometer mitt in under krypgrunden när det är riktigt kallt ute och jämföra tempen mot den "riktiga" utomhusluften för att se om det är någon skillnad.

Då det är våtrum ovan skulle jag även försöka inspektera trät så det inte är fuktskadat om du misstänker att det kan vara undermåligt utfört generellt.
 
Man kan ju lägga golvvärme i spårad spånskiva eller liknande också, så man måste inte gjuta med betong.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan ju lägga golvvärme i spårad spånskiva eller liknande också, så man måste inte gjuta med betong.
Det stämmer. Men de flesta tillverkare rekommenderar nog pågjutning om så är möjligt. Vilket det brukar vara när man bygger nytt.
 
D
Tack för svaren. Har byggt en inspektionslucka och ska hålla lite koll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.