C
Har fått ett hyresavtal där hyresvärden skrivit under båda kopiorna och skickat till mig för att jag skall skriva på och returnera ena exet.

Nu råkar det vara en del tokigheter i avtalet som jag vill ändra på.
Hur går man tillväga med detta när avtalet redan är ensidigt påtecknat?
Antar att jag inte har trumf på hand och kan ändra som jag vill innan jag skriver på och skickar tillbaka det?
 
Du får helt enkelt förhandla fram nya villkor och så får ni underteckna ett nytt kontrakt.
 
  • Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
Bästa alternativet är att be hyresvärden om en ny version.

Om det inte är så många ändringar som behöver göras kan du göra ändringarna för hand och signera i anslutning till varje handskriven ändring (plus förstås en signatur på det normala stället på avtalet). Du skickar sedan tillbaka båda originalen till motparten och ber denne att sätta sin signatur bredvid din vid varje handskriven ändring och sedan skicka tillbaka ditt original av avtalet till dig.

Detta räknas avtalsrättsligt som att du avslår hyresvärdens förslag och ger ett eget anbud till hyresvärden som det är upp till hyresvärden att anta eller förkasta. Observera dock att ditt motbud räknas som ett avslag av hyresvärdens anbud som gör att denne inte längre är bunden av sitt första bud. D.v.s. om hyresvärden inte godtar dina ändringar kan du inte automatiskt kräva att få till ett avtal enligt de villkor som hyresvärden först erbjöd.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
C
Plåthuset skrev:
Detta räknas avtalsrättsligt som att du avslår hyresvärdens förslag och ger ett eget anbud till hyresvärden som det är upp till hyresvärden att anta eller förkasta.
Låter bra, det är precis det jag är ute efter. Får väl stämma av först att vi är överens om vad som skall ändras, men vill spara lite tid om möjligt med själva ändringen.

Till saken hör att jag fick ta hyresrätten i besittning i mitten av feb, så man kan ju säga att vi redan har ett muntligt avtal med oklara villkor. Värden har satt tillträdet 1 feb, dvs. bakåt i tiden, vilket jag iofs sig kan leva med, men vill nu dessutom ha hyra för hela feb, vilket jag är mindre nöjd med då jag å andra sidan inte haft tillgång till hyresrätten förrän i mitten av månaden.

Antar att jag "räddas" av regeln att jag har rätt till skäligt avdrag på hyran om tillträde inte kan ske på avtalad tillträdesdag, men är det dumt att skriva på med retroaktivt tillträde 1 feb? Hur blir det med sådana avtalsvillkor jag därmed omöjligen kan uppfylla retroaktivt som att hyran skall betalas i förskott?
 
Jag kan tänka mig att hyresvärden vill ha 1a februari som tillträdesdag, för att det skall stämma med reglerna om uppsägning av avtalet från båda håll. Om du har ett tillträde 15 Feb, så kan du också säga upp den för avflyttning den 15e i lämplig månad. Som hyresvärd vill man troligen ha en standard dag för tillträde och avflyttning.

Därmed givetvis inte sagt att du skall betala hyra för en period som du inte kunnat nyttja bostaden, om det beror på faktorer som ligger på hyresvärden.
 
C
hempularen skrev:
Som hyresvärd vill man troligen ha en standard dag för tillträde och avflyttning.
Ja så är det givetvis. Nu har vi nog löst det med lite kohandel, men kontentan är väl att man bör se till att avtalet tecknas innan tillträdesdatumet om man vill undvika trassel.
 
Hyresavtal sägs enligt 12 kap JB normalt upp till månadsskiften, oavsett vilken dag i månaden det tecknats/tillträtts så det borde inte vara något argument för hyresvärden.

Självklart är du inte skyldig att erlägga hyra för tid du inte kunnat nyttja lägenheten. Där känns det som att värden försöker sig på en fuling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.