Hej,

Hur gör man för att få bort en vanlig dörrtröskel?
Jag har rivit ett golv för att sätta klinker och vill även ta bort/byta tröskeln i och med detta.

Har slagit mig fördärvad med gummiklubba och kofot ( i sidled innåt), försökt att bända uppåt och den ser ut att sitta löst, men verkar fastkilad i karmen.

Någon som har ett knep?
--Bild på en helt vanlig tröskel--

Tack på förhand.
Nico
 
  • Tröskel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nicaar skrev:
Hej,

Hur gör man för att få bort en vanlig dörrtröskel?
Jag har rivit ett golv för att sätta klinker och vill även ta bort/byta tröskeln i och med detta.

Har slagit mig fördärvad med gummiklubba och kofot ( i sidled innåt), försökt att bända uppåt och den ser ut att sitta löst, men verkar fastkilad i karmen.

Någon som har ett knep?
--Bild på en helt vanlig tröskel--

Tack på förhand.
Nico
Beroende på hur gammalt ditt hus är, kan trösklarna vara fästa på olika sätt, och det avgör hur du får bära dig åt. Jag känner till två fästen av trösklar (från nr jag tagit bort trösklar i mitt eget hus).

I åda fallen har fästet bestått av någon typ av tapp/not/zink, som bygger på att man sätter på karmen på tröskeln från sidan eller uppifrån. Lättare när man bygger huset än när man tar bort bara en tröskel...

Så i mitt fall har jag sågat av själva karmen (såga snyggt, horisontellt, men med en viss vinkel så du geringssågar), för att sedan ta bort karm- och tröskel-paketet, byta tröskel, korta karmpaketet, och sätta tillbaka det nya paketet.

--- Mats ---
 
Hej Mats,

Tackar.. luktar som att man egentligen inte byter ut sina trösklar utan att byta karm (eller så var i alla fall inte tanken 1968)
Känns som att jag borde investera i en ytterligare såg, verkar vara A och O förrutom husfix och spackelskrapa :)
/nico
 
nicaar skrev:
Hej Mats,

Tackar.. luktar som att man egentligen inte byter ut sina trösklar utan att byta karm (eller så var i alla fall inte tanken 1968)
Känns som att jag borde investera i en ytterligare såg, verkar vara A och O förrutom husfix och spackelskrapa :)
/nico
Det är nog som du säger, så var inte tanken då. Men när jag sågade av mina trösklar såg jag att jag hade trä i karmarna som var måna gånger tätare mellan årsringarna än jag hittar på virkeslagret, så har du inte kontakt med något bra ställe för virke kan det numera vara en idé.

Vad gäller just såg verkar det vara det verktyg som man i husbyggnadssammanhang behöver mest precision och mest varianter av. I efterhand kan jag säga att jag sparat mig mycket besvär om jag investerat i rejäl kvalitet från början på sågsidan. Cirkelsågen har jag till slut bytt ut för tredje gången, stcksågen skall bytas ut för tredje gången. Båda började med versionen "riktigt billigt" och båda köptes därefter i versionen "relativt bra" (Skil respektive grön Bosch). Båda är nu på väg till versionen "förbaskat bra". (Festool eller blå Bosch, vet att AEG är ett bra märke men har negativa vibrationer till AEG på grund av en skruvdragare jag köpte för dyra pengar och sedan fick lämna tillbaka).

--- Mats ----
 
Tröskeln är säkert fastsatt med PL400 eller liknade lim. Så gör man även nuförtiden. Sitter bergfast.
 
Angående verktygen så är jag i det stadiet där du började, för att sakta men säkert avancera uppåt i pris.. Man småfixar ju lite hemma men inte i den utsträckningen så att det kan motivera de dyra verktygen (men jag tror att vi lär oss sakta men säkert att så kan man inte resonera:rolleyes:)


PL400 lim borde man använda till att gjuta flygplansskrov med istället för trösklar :mad:
elendiga fästmassa!

Nåväl, min tröskel kommer precis i kant så det ser väl inte helt galet ut trots allt.... Tack för svar.
/Nico
 
nicaar skrev:
Angående verktygen så är jag i det stadiet där du började, för att sakta men säkert avancera uppåt i pris.. Man småfixar ju lite hemma men inte i den utsträckningen så att det kan motivera de dyra verktygen (men jag tror att vi lär oss sakta men säkert att så kan man inte resonera:rolleyes:)
.
.
.
/Nico
:rolleyes: I mitt fall hjälper inte min vunna insikt. Jag hade köpt bättre verktyg direkt om det inte varit för att chefen hemma har en helt annan syn på vad det skall investeras i. :rolleyes:
 
  • Gilla
Quantumlight
  • Laddar…
Mats Bengtsson skrev:
:rolleyes: I mitt fall hjälper inte min vunna insikt. Jag hade köpt bättre verktyg direkt om det inte varit för att chefen hemma har en helt annan syn på vad det skall investeras i. :rolleyes:
Jag vet inte varför detta verkar spela in i så många hushåll.
 
Mats Bengtsson skrev:
:rolleyes: I mitt fall hjälper inte min vunna insikt. Jag hade köpt bättre verktyg direkt om det inte varit för att chefen hemma har en helt annan syn på vad det skall investeras i. :rolleyes:
Låt chefen ta bort tröskeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.