Hej!

Häromdagen lyckades jag på ett lite idiotiskt sätt montera bort kåpan till min motorsåg med kastskyddet i bromsat / framåt-läge. Nu kan jag inte montera tillbaks kåpan. Jag hittade den här informativa filmen och insåg att det kanske inte bara är jag som råkar ta bort kåpan med kastskyddet i fel position. Men fjädern i kåpan vägrar rucka på sig, den sitter som berget. Det enda jag lyckas med när jag gör som Janne i filmen visar är att börja nöta ner plastdelen i kastskyddet, som ska passa in i motsvarande metalldel/fjädern i kåpan.

Fråga - finns det ett sätt att lossa bromsen / fjädern i kåpan - kanske genom att skruva loss den delen som låser fast fjädern? Eller kommer det va för svårt att få ihop det hela igen, den där fjädern kanske sitter på nåt fiffigt sätt som man behöver vara Husqvarna-mekaniker för att fixa?

 
  • Motor av motorsåg delvis demonterad, smutsig, orange, svart, "sitter fast" skrivet ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på motorsågsdrivmekanism, kedja, orange maskinkropp, använd och smutsig, mekaniska detaljer, träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@maskintok du har ju bra koll på Husqvarna vet jag sen innan ;-)
 
Nu är jag inte Maskintok men: denna fjädermekanism ska ge ett ganska starkt motstånd, annars skulle kastskyddet slå till i tid och otid.

Ditt problem är förmodligen att du inte kan få på denna koppling tillräckligt för att kunna uppnå den relativt starka kraft som behövs för att rubba mekanismen.

Jag hade provat att manövrera mekanismen medurs för att frigöra med en polygriptång eller vad som krävs för att komma åt med ett fast grepp. Alternativt tillverkat ett verktyg av en bräda och tre stadiga skruv som passar in i mekanismens koppling, du måste ha en del vridkraft för att det ska gå att återställa.
 
  • Gilla
Nilzie
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nu är jag inte Maskintok men: denna fjädermekanism ska ge ett ganska starkt motstånd, annars skulle kastskyddet slå till i tid och otid.

Ditt problem är förmodligen att du inte kan få på denna koppling tillräckligt för att kunna uppnå den relativt starka kraft som behövs för att rubba mekanismen.

Jag hade provat att manövrera mekanismen medurs för att frigöra med en polygriptång eller vad som krävs för att komma åt med ett fast grepp. Alternativt tillverkat ett verktyg av en bräda och tre stadiga skruv som passar in i mekanismens koppling, du måste ha en del vridkraft för att det ska gå att återställa.
Tack Harald! Vilken bra idé med skruvarna och brädan, det ska jag testa!
 
Maskintok blev väl bannad?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Maskintok blev väl bannad?
Nej, enligt vad jag förstått ville han inte vara med här längre. Skäl okända för mig men uppskattar delad kunskap och engagemanget hittills.
 
@Harald Blåtumme tusen tack igen för att du tog dig tid att svara! Din idé med skruvarna gjorde susen, med hävstång och bra grepp var det enkelt att lossa på bromsen. Söndertagen kapsylöppnare, träplanka, skruvar arrangerade som ett stjärnmönster, arbetsmiljö, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Vad bra att det funkade, ska ha det i minnet om jag själv gör samma misstag! Faktum är att jag gjort liknande misstag någon gång med min gamla Partner-såg, dock inga problem i det fallet eftersom kastskyddsbygeln är monterat direkt i kåpan - bara att dra till och återställa.

Det var en ypperlig problembeskrivning du gav med detaljerade foton, inklusive filmen som bidrog.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.