Nu har mössen käkat upp ett doftljus, ett par hörselskydd och fyra papptallrikar med råttgift på två veckor. >:(
Antingen funkar inte råttgiftet eller så har de små varelserna lärt sig ta av skalet på fröna för det hittade jag massor bakom en däcktrave. Skalen såg ut som om man har karvat med kniv i grön plast.
Är det fortfarande tillåtet med "hinkfälla"? Eller finns det nått ännu bättre?
Måste förvara en bil i garaget och självklart har de vart inne och krupit i den med... :'(
 
Musfälla funkar hos oss.
 
Hos oss med. :)

"Rapp2" som dom säljer på Lantmännen är vår favorit. Agna med ost o töm en gång om dagen, så får ni nog ha doftljusen i fred sen.
 
Äpplen är bättre än ost. Sorkar äter inte ost, de är vegetarianer, och möss tycker att det är godare.
Dessutom är det lättare att sätta fast äpplebitar, i "vanliga" musfällor.

Fast vi har katter, och de enda möss eller sorkar vi hittills har fått in i huset har (tackocklov) varit döda och bara efterlämnat lite blodspår.

/EB
 
Ja hos mig var det kalas på Chocolate chip cookies förra veckan, då var måttet rågat och luftgeväret åkte fram  >:(
 
Ett offer hittat. I mellan plåten och isoleringen på bilens motorhuv. :'(
Jag vill inget mer än att ha min bil i fred och nu drabbas jag av detta.
De har ju haft gott om mat så de har inte gått loss på några kablar (hoppas jag)
(Får samma känsla som att ha haft inbrott utan att nått är stulet)
 
Ingen vet var musen har sin gång. När jag bytte köksinredning i våras hittade jag en död och mumifierad mus i köksfläktkåpan. Måste ha kommit in via skorstenstoppen. Finns inget alternativ.
Möss är tydligen ena fenor på att klara ”klätterväggar”.
/KOB. :-?
 
Råttor är inte lätta att bli av med. Jag gjorde ett försök förra året med ett par elektroniska musskrämmor. Jag inbillar mig att fungerade lokalt. Grabben (3år) vaknade och skrek mitt i natten - En Råtta hade promenerat på honom och väckt honom...  :p
De vanliga råttfällorna kompletterades då illa kvickt med en elektronisk musskrämma i barnrummen.

MEN

Då jag 1 månad senare förbarmade mig över en utmärglad vildkatt som fick flytta in i det vidbyggda garaget(Kattallergi i familjen) så hände det saker...
Efter tre veckor hördes knappt något knaprande mer! Att tilläggas är att jag ställde ut en kartong med vinteräpplen som råttorna varit på i garaget - lite lockbete.

I år är lilla Skrållan rund och god, men föredrar fortfarande fåglar och möss framför torrfodret. Om möjlighet finns så är katt oslagbart.

@JanneT5: Ska du vinterförvara en bil så bör du nog hitta på något rejält, listan kan göras lång på vad de uschlingarna satte i sig i en Granada som jag hade ställt av en vinter  >:(
 
Lägg enris under bilen så håller sig mössen borta, Bossebildoktorntips...
 
Tackar. mm det bästa är ju att det funnits så mycket att äta i garaget så de har inte behövt äta av (sport)bilens elsystem eller klädsel.
Efter att jag hittat "offret" i motorhuven så har det inte gått åt mer "mat".
Kan det vart så illa att en enda mus ätit så mycket???
I så fall får jag dubblera mängden i de matställen jag har inne, uppe och under huset.

Grannen har önskat att jag inte skall sätta upp något fågelbord i vinter på grund av alla möss.
Självklart fick jag en kärve i julklapp från mitt extrajobb... :-/
 
Efter ett väldans tätande av hål/springor, fixat bättre lister under portar/dörrar så har hade vi fått ner intrången till max 10st/säsong :) Det tog några år att komma ner dit...De sista intränglingarna var betydligt svårare dock...men i höstas började vi strö ut hjorthornssalt, rikligt och flera ggr/vecka beroende på hur ofta dörren öppnas, under dörrar och garageportar etc. Voila, endast EN mus smet in, kunde se hans spår i saltet han måste haft fel på luktsinnet :)
 
Hej

Har fått in några möss i huset, började i garaget (fristående) där 2 st ramlat ner i en hink. Sedan har jag hört en del spring på övervåningen (oinredd) än så länge. Skyndsamt ställde jag ut fällor både i garaget samt på övervåningen. Vanliga slag träfällor agnade med korv. Ställde även en fälla ute vid bron där jag sett enstaka möss springa omkring. Facit hittils är endast en mus fångad ute. Fällorna på vinden är helt orörda, igår tittade en mus fram i hallen på övervåningen, precis bredvid hade jag en fälla men inte gick han dit, skit också!
På vinden hör jag att det springer en och annan mellan plåttaket och sticktaket men hur i hela friden ska jag komma åt dessa, speciellt som de inte verkar vara intresserade av mina fällor.

Gift känns ju lite tveksamt med tanke på att man inte vet var de lägger sig och dör = dålig lukt.
Tips?
 
Jag brukar ställa fällorna precis där mössen springer, t.ex. längs med sockellister, i glipan bredvid kylskåpet etc. Jag vet inte om det är så vetenskapligt, men jag inbillar mig i alla fall de inte kan motstå fällan om den står mitt i vägen. Däremot har jag sett att möss är smarta: om de går förbi en fälla där en kollega redan fastnat tar de en titt och går aldrig i en likadan fälla själva! De kan också vara skickliga på att ta agnet utan att fällan slår igen, eller så har fällan slagit igen utan att musen fastnat - skickligt! Jag hade en mus som under flera dagar gnagde på en slagfälla i plast för att göra öppningen större, så han skulle kunna komma åt betet utan att fällan skulle slå igen ...

Annars tycker jag att både slagfällor och fångstburar brukar fungera bra där katterna inte kommer åt. Burarna har jag agnat med allt från havregryn till stearinljusstumpar. Jag har nog aldrig försökt fånga möss utomhus, utom när vi fick sätta fällor i baksätet på en av bilarna förra hösten. Den kunde jag vittja nästan varje dag!

 
Mitt problem är att jag är inte ute i garaget varje dag, det ligger inte på den sida av tomten där man rör sig.
Jag har ju via husförsäkringen avtal med anticimex. Det skall visst vara gratis.
Man kanske skulle be dem komma ut med mera mat för nu är det sista som fanns utlaggt. Spelar märke/sort någon roll? Är det råttgift som man köper i handeln inte lika starkt som det man får av anticimex? Något märke som du tycker funkar bättre än nått annat?
 
galento
JanneT5 skrev:
Mitt problem är att jag är inte ute i garaget varje dag, det ligger inte på den sida av tomten där man rör sig.
Jag har ju via husförsäkringen avtal med anticimex. Det skall visst vara gratis.
Man kanske skulle be dem komma ut med mera mat för nu är det sista som fanns utlaggt. Spelar märke/sort någon roll? Är det råttgift som man köper i handeln inte lika starkt som det man får av anticimex? Något märke som du tycker funkar bättre än nått annat?
Hej,har Ni avtal med Anticimex genom husförsäkringen så är det bara att ringa dom så kommer dom och lägger ut både på vinden och utomhus.Detta har vi gjort flera ggr istället för att köpa råttgift själva.Vi har även ringt och hört om de kan komma med råttgift/lådor som de bara lämnat så har vi lagt ut det själva och det har varit ok.Detta med möss i fordon är inget vidare,på ett ställe vi bodde tidigare gnagde mössen sönder hela elsystemet på en mc vi hade stående så det vara bara att riva bort hela kabelstammen och laga.Även en bil på samma ställe fick en del skador p.g.a detta. >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.