Huset vi funderar på att köpa saknar till stora delar tomtavgränsning. Vi har en hund (blandras mellan Schäfer och Bordercollie) som vi givetvis vill kunna ha lös på tomten. Det finns idag en totalt nedklippt häck längs ena långsidan och där är tanken att sätta ett staket som vi hoppas till största delen skall döljas av häcken när denna växt upp. Då slipper man även oroa sig för att jycken skall klämma sig igenom häcken.

Vilken typ av staket är lämpligast och billigast för inhängnad? Måste man gjuta ner alla typer av staketstolpar eller finns det nån form där man endast gräver eller slår ned stolparna?
 
Finns det inte elektroniska varianter på hundstaket? Man gräver ner en radioslinga runt trädgården och vovven har en mottagare i halsbandet som ger den en mild eletrisk stöt om den går för nära gränsen. Används i England och vetrinärer säger att det fungerar utmärkt utan att plåga vovven.

Vet inte vad det kostar eller om det finns i Sverige, men söker du på "electronic dog fence" i google så får du upp massor.

Tex http://www.radiofence.com/dog_fence_premium.htm
Berit
 
Det där med el lät intressant. I alla fall tyckte jag det, men min flickvän, som är hundens egentliga ägare tyckte det lät för plågsamt för hennes lilla älskling... ::)
Hittade inte några svenska återförsäljare för det heller...och på ett hundforum jag hittade så läste jag att det var förbjudet i Sverige.

@ Yonna

Träning i alla ära, men kommer det en katt springande över tomten som sen lämnar densamma så tror jag nog att instinkterna tar över i 9 fall av 10...
 
Konstigt att det är tillåtet med elstängsel för kor och hästar, är dom mindre känsliga ???
Eller så är dom kanske ingens "lilla älskling" ::)

//Christina.
 
Hm.. verkar inget bra med elstötar när man kommer nära tomtgränsen, tänk dig en ung hund utan gränser som ser ett annat djur - den drar ändå tror jag! Får sig en kyss sen kommer den inte i på tomten igen.
 
Om du ska ha ett staket som hamnar inne i en häck med tiden så vill du ha något som är relativt underhållsfritt. Det vanligaste valet för detta ändamål brukar vara ett kraftigt galvat ståltrådsstängelsel, den typen som har tråd på 2.5-3.0 mm. Köp ett som är överdraget med grön plast så försvinner det garanterat i häcken.

Till den här typen av stängsel finns det särskilda stolpar, men det funkar bra med en vanlig trästolpe också. Det finns jordankare som tillexempel det här hos jula:

http://www.jula.se/item_info.asp?id...10489%A417661%A417667%A417659%A417665%A417666

Man kan också spetsa en tryckt regel och slå ned i marken, det lär hålla rätt länge, men det allra bästa (och dyraste) är förstås att gjuta ned orignalstolparna till nätet.

Tänk på att sträva vid alla hörn och avslutningar, och om valet står mellan två höjder, välj den högre. Jag har en bekant som lade massor av pengar på ett staket som han trodde att hunden inte kunde hoppa över, men det trodde inte hunden. Snopet!
 
Jo, det är väl ett sådant nätstängsel som ligger närmast till hands... Vad menas med att sträva?
 
gluecifer skrev:
Hm.. verkar inget bra med elstötar när man kommer nära tomtgränsen, tänk dig en ung hund utan gränser som ser ett annat djur - den drar ändå tror jag! Får sig en kyss sen kommer den inte i på tomten igen.
Tror inte det funkar så. Som första varning piper halsbandet när vovven börjar närma sig gränsen. Fortsätter den ändå så ju närmare den går så blir det starkare elstötar. Så länge den är utanför tomten så fortsätter stötarna tills den går in igen.

Berit
 
bstrand skrev:
Jo, det är väl ett sådant nätstängsel som ligger närmast till hands... Vad menas med att sträva?
Sträva är att sätta en träregel/stolpe snett mellan 2 stolpar... Dvs du stagar upp staketet... Ett måste...

Ett vanligt trädgårdsstaket, dvs nätstaket, funkar perfekt för att hålla hundar inne på tomten :) Vi har det runt nästan hela vår tomt...
ÖB (ÖverskottsBolaget) brukar ha det för en billig penning. Kommer inte exakt ihåg hur mycket det kostade när vi köpte men det blev mycket billigare än att köpa någon annanstans...

 
Man måste också anpassa sitt staket efter hundstorlek, vår hund, Norsk Buhund, går rakt igenom fårstängslet :p. Så vi måste ha stängsel med mindre "hål", typ hönsnät, men det brukar inte vara lika stor stadga i det.
 
Nätstängsel typ Gunnebo tycker jag är bra för att hålla vovvisar på rätt sida. Det hade vi på den tiden vi hade Collie. Sen lärde han sig tyvärr hoppa över på vintern då det kom snö, så då fick vi gräva vallgrav runt hela stängslet! ;D Sen hoppade han ÄNDÅ! :surprised: Då fanns det en liten finurlig tråd att sätta överst som höjde stängslet en tio centimeter ungefär, DÅ stannade han innanför. Tills han kom på att man kunde ju krypa UNDER grinden. Vi satte planka under grinden. Men vid detta laget var alla grannar vana vid utbrytarkungens bedrifyter så när de såg honom på egen hand i parken utanför så tog de bara och släppte in honom på vår tomt igen. Snälla grannar...

skall tillägga att jag var 15 på den tiden och inte särskilt intresserad av hunduppfostran, det fanns annat som hägrade! ;D

För att göra lång historia kort - Gunnebostängsel rekommenderas! Med eller utan vallgrav och förhöjningstråd! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.