T
Scenariot är följande:

En lösspringande hund biter svårt en katt på kattägarens trappa/tomt, utanför planlagt område. Vilka påföljder borde ske?
 
Hundägaren har strikt ansvar och bör som minst få stå för alla ev. veterinär kostnader!
 
H
Kontakta polisen. Polisanmälan ?
 
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Ersättning för skador orsakade av hundar

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Första stycket gäller inte för skador som orsakas av en tjänstehund när en polisman eller vaktpost eller annan person som vid försvarsmakten tjänstgör för bevakning eller för att upprätthålla ordning använder hund i tjänsten, om den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit motiverat att ingripa mot honom eller henne.
 
T
Veterinär- och medicinkostnader uppstod så det låter rimligt att hundägaren borde ersätta dessa.

Vad kan en eventull polisanmälan tillföra? Hundägaren kan ju trots allt vara en bekant/granne i närheten?

Hur skall man tänka kring hunden. Är det ett normalt betéende att (nästan) bita ihjäl ett annat djur?
 
T
Oj. vad det blev tyst. Vad gör man med en hund som känt blodsmaken av ett annat djur i sina käftar? Finns det andra alterntiv än avlivning? Psykolog kanske inte funkar..?
 
Nr 1 Det alltid är hundägarens ansvar att hålla koll på hunden så att hunden inte kan skada andra.

Att avliva hunden är kanske inte det första man gör.
Ja det är ett normalt beteende att hundar jagar och anfaller katter på det sättet. (Nr1 gäller fortfarande)

Hundägaren ska självklart betala veterinärkostnaden för kattägaren.
 
På landet skaffar man väl normalt en ny katt när en hund klipper den man har. På hundägarens bekostnad. Veterinärkostnader kan väl också till en viss gräns vara rimliga att hundägaren står för, men det ekonomiska värdet av en katt är krasst sett rätt lågt.

Ja, jag skulle säga att det är ett normalt beteende för många hundraser.

Men oaktat juridiken kan det förstås påverka grannsämjan också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Finndjävel och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På landet skaffar man väl normalt en ny katt när en hund klipper den man har. På hundägarens bekostnad. Veterinärkostnader kan väl också till en viss gräns vara rimliga att hundägaren står för, men det ekonomiska värdet av en katt är krasst sett rätt lågt.

Ja, jag skulle säga att det är ett normalt beteende för många hundraser.

Men oaktat juridiken kan det förstås påverka grannsämjan också.
Nu finns det ju dock kattraser som värderas lika mycket eller mer än vanliga hundraser, även om dessa katter kanske inte normalt springer ute på landet... Och det blir ju alltid konstigt att försöka värdera liv. Om jag kör över grannens schäfer, och erbjuder en grekisk gatuhund till 500:- som ersättning, är det ok? För mig är ju en hund en hund. Oavsett så finns det ett stort känslomässigt värde, därför bör det vara rimligt att hundägaren betalar alla veterinärkostnader till försök att rädda katten så långt det går. Är man inte beredd att betala det ska man inte ha en hund som springer runt och biter andra djur oavsett hur naturligt beteendet är.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P Probably Wrong skrev:
Om jag kör över grannens schäfer, och erbjuder en grekisk gatuhund till 500:- som ersättning, är det ok?
Nej, men om grannen har en grekisk gatuhund är det ok att det är kostnaden för en sådan du ersätter.

Skada som avses i lagen om hundar och katter är ekonomisk skada. Man kan tycka att även ideell (känslomässig exempelvis) skada borde omfattas, men det gör den inte.
 
T Turbo_Tail skrev:
Hur skall man tänka kring hunden. Är det ett normalt betéende att (nästan) bita ihjäl ett annat djur?
Hört talas om talesättet ”som hund och katt” ? Det är inte taget ur luften om man säger så...
 
Så här ser rättsväsendet på husdjur.

Sällskapsdjur räknas som en ''sak'', alternativt lös egendom i juridisk mening enligt den svenska rättsordningen.

Det finns inget lagrum som konstaterar att djur är egendom. Det bestäms dock av 1 kap 1 § jordabalken som fastställer vad som utgör fast egendom, allt annat är att räkna som lös egendom och detta inkluderar även djur.


Tyvärr tas ingen hänsyn till känslomässig skada....
Och värderingen är ganska enkel. är det ett "dyrare" djur så finns det kanske en djurförsäkring med en livförsäkring med ett belopp. eventuellt med fallande belopp pga ålder.
Oförsäkrat är det marknadsvärdet som gäller precis som gamla bilar. och ålder spelar roll då djur värderas som lös egendom.....

Om katten avlider så kan försäkringstagaren (katt ägaren) få sin ersättning från sin egen försäkring sedan kan försäkringsbolaget kräva vållande part på samma belopp.
 
Redigerat:
T Turbo_Tail skrev:
Oj. vad det blev tyst. Vad gör man med en hund som känt blodsmaken av ett annat djur i sina käftar? Finns det andra alterntiv än avlivning? Psykolog kanske inte funkar..?
Avlivar du din katt varje gång den haft blodsmak i munnen?

Ersättnings och ansvarsfrågan har du fått svar på, det är tydligt hundägarens ansvar.

Skulle jag bli bekymrad om min hund satte tänderna i en katt - ja, för den är av en sort som inte ska ha sådan i sig. Jaga, ja, döda nej. Dvs, förutom att min hund ställt till ett helvetes problem för någon så har jag också ett beteende att korrigera. Hade jag en annan sorts hund vore det kanske mindre onaturligt att fånga och döda ett annat djur och då har jag ett problem mindre att hantera.

Precis som katter är hundar jagande djur. I vilken utsträckning varierar stort eftersom år av målinriktad avel har filtrerat bort vissa egenskaper och förstärkt andra (och gett oss olika hundraser).

Om du har en känsla av att hunden inte hanteras och uppfostras på ett korrekt sätt mot hunden eller i kontakt omgivningen föreslår jag att du gör en anmälan.

https://polisen.se/lagar-och-regler/lagar-och-fakta-om-brott/djurrelaterade-brott/
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Håller med, man kan ju inte avliva alla katter som kommer hem med en död fågel eller kaninunge utifrån att de har "blodsmak av ett annat djur i sina käftar";)
 
  • Gilla
pellefant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.