Hej! Borrade brunn hösten 2018. Brunnen är 87 m djup och det är 6,5 m till berg. Stålrörets djup är 9 m och enligt brunnsborraren ordentligt tätat. Flödet i brunnen är ca 260 l/tim.

Installerade pumpanläggning maj 2019 och pumpen hänger på 80 meters djup.

Vid driftsättning av pumpen tog det 30 min innan det kom kristallklart och luktfritt vatten. Sedan dess har vattnet varit utmärkt men ibland luktat lite svavelväte.

Nu efter mycket regn har jag fått stora problem med troligtvis humus. (Vatten i vattenglas behåller sin färg) Problemen kommer och går med nederbörd med några timmars fördröjning. Spolar jag mycket vatten minskar det gula efter ca 500-700 liter, se bild!

Vattnet är gulare än det någonsin varit i min gamla grävda brunn som är placerad ca 10 meter från hålet och jag har svårt att förstå hur det är möjligt.

Antar att den enda lösningen är att sätta in ett filter men då det kräver ganska omfattande ombyggnader får det vänta till våren. (Har hittat ett aktivt kolfilter som innehåller 11 liter aktivt kol som får plats utan ombyggnad. Kanske prövar med det först, för att klara vintern.)

Marken i området består av ett ca 10-20 cm tjockt jordlager, därefter finkornig vit, gul och gulröd sand i olika lager ner till minst 1,5 meters djup. Därefter har jag dålig koll men stötte på hårdare packat material djupare ner. Hålet är borrat 20 m från en gammal sjö som numera efter misslyckade urdikningsförsök mer är sumpmark.

Min fråga är: Kan någon förklara hur vattnet på 80 meters djup kan påverkas så pass snabbt av regn och snösmältning? Vattennivån i marken runt omkring är dessutom konstant mellan 2-4 m nedanför borrhålstoppen.
 
  • Tre vattenglas på svart yta med en vit bakgrund, det första och andra glaset har gult vatten, det tredje klart vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara sprickor i berget som gör att ytvatten tränger in under foderröret.
’För att minska inträngning kan du installera en brunnsmanschett som kan placeras 20-30 m ner i brunnen. Föreslår att du istället köper ett jonbytarfilter.
 
E Evamag skrev:
Kan vara sprickor...


Tack för snabbt svar! Brunnsmanschett låter intressant men relativt dyrt. Om det är sprickor i berget, varför blev inte vattnet gult när det kom skyfall tidigare i år? Kolfiltret var mest tänkt som ett provisorium över vintern.
 
Låt ett vattenglas stå några dagar, järn oxiderar ut och hamnar på botten. Humus är löst i vattnet och skiktar sig inte.

Spontant så ser det för grumligt ut för att bara humus. Humus brukar vara som äppeljuice, gult men klart.
Det kan också vara lera, du har troligen en/flera sprickor i berget. Börja med en vattenanalys för att veta vad vattnet innehåller innan du börjar titta på ev. Vattenfilter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.