Hej! Fråga gäller inte ett våtrum utan en tvättstuga (som såvitt jag vet inte regleras av samma regler): Jag renoverar som sagt min tvättstuga och har rivit 20år gammal våtrumstapet. Några av gipsskivor bakom våtrumstapeten (där varmvattenberedaren satt) var i dåligt skick. Pappret har släppt på sina ställen och gipset var sprucket. Istället för att spackla detta bestämde jag mig att skruva nya humidboard-skivor ovanpå befintliga gipsskivor. Sagt och gjort, nu är alla befintliga gipsskivor täckta av ett lager humidboardskivor. Dessa har jag både limmat och skruvat på plats. Bakom gamla gipsskivor satta på träreglar finns stenull med plastfolie (ångspärr?), så jag antar att jag inte ska måla med någon sorts fuktspärr ovanpå humidboarden innan jag kaklar? Så nu sitter jag i valet och kvalet: Om jag målar med någon sorts spärrskikt skapar jag effektivt två stycken ångspärrar (vilket jag har förstått är dåligt). Men om jag bara kaklar ovanpå humidboarden finns det risk att fukten tränger igenom kakelfogar, genom humidboarden och in i gamla (dåliga) gipsskivor. Nu är det tvättstuga som det handlar om, så det kommer inte att förekomma någon öppen vattenstråle men det kommer säkert att förekomma en del luftfuktighet. Så: ska jag bara kakla ovanpå humidboarden och räkna att den kommer att stoppa fukten eller ska jag dra på någon sorts tätskikt ovanpå innan kakling? Eller överreagerar jag ... ? :D Tack!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.