En utdragen Hultafors talmeter och en lös plåtbit på ett rödvitt stjärnmönstrat tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Har lyckats dra ut hela måttbandet på min talmeter, ut kom också en liten plåtbit. Nu undrar jag om någon vet om eller hur det går att laga den? Har försökt googla men inte hittat något svar. Det ska ju gå att byta ut måttbandet...
 
MultiMan
Det ska finnas en tunga längst in som bandet fäster i:

Illustration av reservdelsförpackning med den inre tungan där måttbandsänden fäster, märkt för TALMETER 3M.
 
Verkar som att fjädern har gått av?
 
Ja, det blir till att köpa en ny. Ett av mina bästa verktyg.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Använd ögonmåttet mer i framtiden... ;):crysmile:
 
De är ju tyvärr lite av en förbrukningsvara :confused: Men de går ju inte att vara utan heller så man får ha ett gäng i cirkulation :crysmile: Har alltid minst två i verktygsbältet, oftast en 3m och 6m, så man kan få med sig iaf två mått samtidigt.
 
Jag kör med Byggmax 5-metersband. Men nu har dom höjt priset från 10 till 12:-, så man kanske ska kolla på nåt annat?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
köpte en hultafors talmeter men gillar den inte alls. tycker den för trög, "haken" är för vass så man skär upp fingrarna när man ska mäta något snabbt (förstår såklart att det ska vara så men till det jag använder den till är det bara jobbigt)
så jag har gått tillbaka till vanligt måttband istället.
 
F fangalid skrev:
köpte en hultafors talmeter men gillar den inte alls. tycker den för trög, "haken" är för vass så man skär upp fingrarna när man ska mäta något snabbt (förstår såklart att det ska vara så men till det jag använder den till är det bara jobbigt)
så jag har gått tillbaka till vanligt måttband istället.
Håller med, biten man drar ut är vass som tusan , förstår inte varför. Däremot är motsvarande kanten på huset helt gudomlig för att göra markeringen med och såga direkt.

Önskedrömmen vore ett måttband med kant för direkt markering som talmetern, 5 meters, styvt nog att inte böja sig, med möjlighet att också mäta insidor som talmeter.

Finns det rekommendationer??

Talmetern har för mjukt band och är vass att dra ut. Använder den ändå eftersom jag får exakta markeringar med stålpiggen på huset.
 
M Mach77777 skrev:
Håller med, biten man drar ut är vass som tusan , förstår inte varför. Däremot är motsvarande kanten på huset helt gudomlig för att göra markeringen med och såga direkt.

Önskedrömmen vore ett måttband med kant för direkt markering som talmetern, 5 meters, styvt nog att inte böja sig, med möjlighet att också mäta insidor som talmeter.

Finns det rekommendationer??

Talmetern har för mjukt band och är vass att dra ut. Använder den ändå eftersom jag får exakta markeringar med stålpiggen på huset.
Det är väl just markeringsgrejen som gör det till en talmeter. insidor mäter man enkelt vanligt måttband, det brukar stå hur långt själva huset är som på mitt gamla måttband nedan är det 70mm

En Hultafors talmeter, 5 meter långt måttband, delvis utdraget med gul band och röd markering.
 
  • Gilla
x-can och 1 till
  • Laddar…
Meningen är att man ska kunna ritsa med en talmeter. T.om. i metall. Det finns ju andra måttband om man tycker det är opraktiskt. Jag har nu ett 5 m hultafors där haken är i plast.
Det funkade bra tills det blev ett veck på måttbandet några cm in. Sen dess går det inte att haka fast bandet. Har nog inga talmetrar kvar längre tyvärr av alla jag haft.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Ja hela grejen med talmeter är ju att det är en "märkmätare", kommer inte ihåg var jag såg benämningen men den är ju ganska beskrivande. Stora behållningen med talmetern är ju att man kan ritsa, både med haken, vid avläsningen och tungan för invändiga mått, så hur man än mäter, vrider och vänder kan man alltid snabbt ritsa måttet man tagit. Jag vet inte hur stor del exakt, men minst hälften, om inte långt mer, av gångerna jag använder talmetern för att mäta/kapa o.s.v så kunde måttbandet likväl varit blankt/utan tal. Att just inte behöva bry sig i att avläsa det faktiska måttet, springa över till brädan eller vad det nu är, ritsa och kapa utan att ta fram pennan. Det går både snabbare och blir mer exakt, och den tjänstgör ju som "vanligt" måttband med när det behövs. Utnyttjar man inte "potentialen" i talmetern på det viset så kan det nog kanske vara ganska svårt att motivera, både vad gällande pris och funktion som renodlat måttband, för jag kan hålla med om att det finns andra modeller som är "bättre" som renodlat måttband, var t.ex. väldigt förtjust i mitt Hultafors BT5M innan det blev utslitet och ersattes av en 6m talmeter (hade missat att det faktiskt fanns talmeter som var längre än 3m).
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
MultiMan
M Mach77777 skrev:
Håller med, biten man drar ut är vass som tusan , förstår inte varför. Däremot är motsvarande kanten på huset helt gudomlig för att göra markeringen med och såga direkt.

Önskedrömmen vore ett måttband med kant för direkt markering som talmetern, 5 meters, styvt nog att inte böja sig, med möjlighet att också mäta insidor som talmeter.

Finns det rekommendationer??

Talmetern har för mjukt band och är vass att dra ut. Använder den ändå eftersom jag får exakta markeringar med stålpiggen på huset.
Det fanns iaf tidigare en betydligt styvare och den hette i original svensktillverkad patenterad version, TalStabil. Jag hade turen att få en för några år sedan, innan dess visste jag inte om att den fanns. Är nog 50 år gammal eller något liknande, felfri fortfarande.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det fanns iaf tidigare en betydligt styvare och den hette i original svensktillverkad patenterad version, TalStabil. Jag hade turen att få en för några år sedan, innan dess visste jag inte om att den fanns. Är nog 50 år gammal eller något liknande, felfri fortfarande.
Var rädd om den. :)
Trampar man på måttbandet brukar de inte vara sig lika längre.
 
F fangalid skrev:
Det är väl just markeringsgrejen som gör det till en talmeter. insidor mäter man enkelt vanligt måttband, det brukar stå hur långt själva huset är som på mitt gamla måttband nedan är det 70mm

[bild]
Ja egentligen är ritsgrejen det jag gillar med talmetern, men jag behöver den bara på en sida. Sidan man drar ut hade gärna varit lite mer vänlig mot fingrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.