Hugo Larsson-kaminen är ju en, vid detta laget gammal uppfinning, som m.h.a. dubbla skorstenspipor, suger in luften genom skorstenen, så att röken värmer insugsluften, med energibesparing som följd. Men: Nu har jag inte hört talas om den på länge. Jag vet inte ens om den finns att köpa.

Vad är anledningen, till att den inte blev jättevanlig?
 
Tanken var god men folk kunde inte elda dem utan körde med luckan på glänt och de första skorstenarna blev överhettade och fick konstrueras om. Sedan kom Hugo "miljö" kaminen med underförbränning och vedmagasin på sidan om, som skulle mata brasan under lång tid.Ofta övertändes magasinet och skevade påfyllningsluckan vilket var mindre lyckat. När sedan, pga underförbränningen,brasan inte syntes blev många besvikna. Men kaminerna var iallafall före sin tid.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Vanlig var den väl när det begav sig, iaf häromkring :)
De första modellerna som kom hade slät plåt i eldstaden, det visade sig att den sprsck rätt fort så dom gjorde en uppgradering med räfflad plåt istället, det finns dem som eldar fortfarande i sina Hugo kaminer.
En nackdel som jag upplevde det var att fläkten för värmespridningen väsnades så, det blev även ett väldigt kalldrag vid golvet genom hela huset.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.