Det har skrivits om katt- och hundproblem här i forumet många gånger. Inte lika många gånger har det skrivits om huggormsproblem.

Vi bygger i en föredetta skogsbacke. Tyvärr har kommunen inte informerat huggormarna som bor där och i vår före detta skogsbacke bor det många huggormar.

Nu till frågan. Är det någon som vet vad man ska göra för att bli av med dem? Finns det något de ogillar? Finns det några smidiga fällor? Gift? Vad gör man?
 
Sorry, kunde inte motstå frestelsen!!  ;) Steve kanske inte har varit i Sverige ännu??  ;D ;D

 
  • steve.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha.... Vårt område skulle verkligen behöva en Steve. Kanske räcker det att hota huggisarna med att Steve ska komma? ;)

Att han kommer och hjälper oss i kalla Sverige tror jag inte så det är lika bra att själv ta tag i problemet.

Är det någon som har mer realiserbara förslag?
 
Huggormar är fridlysta. Börjar ni bygga kommer de troligtvis dunsta - de gillar inte oro omkring sig. Det kan vara vettigt att ha serum tillgängligt hemma om ni är känsliga och har långt till sjukhus. Känsliga: barn, medelålders & äldre eller om man har lågt blodtryck. Annars bör normalt friska människor klara huggormsbett även om man alltid ska ta sig till sjukhus när det händer.

Min syrra hann att få två hjärtstillestånd under transporten samt däckad ett drygt år därefter. Men hon var medelålders med lågt blodtryck. Man ska inte negligera faran men heller inte hetsa sig över den.
 
Robert_Maria skrev:
Nu till frågan. Är det någon som vet vad man ska göra för att bli av med dem? Finns det något de ogillar? Finns det några smidiga fällor? Gift? Vad gör man?
Naturvårdsverket har lite tips:

Det säkraste sättet att göra tomten ormfri är att se till att den inte är attraktiv för ormarna. Exempel:

- avlägsna rishögar
- sätt finmaskigt nät för hål i husgrunder
- kontrollera näten för källarventiler
- håll gräset kortklippt
- se till att komposter och lövhögar inte ligger intill husen.


http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/natur/tips/ormar/ormfrid.htm
 
C
Och inte att förglömma, stenrösen. Huggormar älskar stenrösen.
 
Bort med stenrösen och försök locka dit igelkott. Innan vi fick jord på tomten och bara hade en massa sprängsten så kunde jag se en och annan huggorm men bara ett år efter var de alla borta, samtidigt som vi såg ett par igelkottar den sommaren. Säkert bara tillfällighet med igelkottarna för nu är både de och ormarna borta. Nu har jag sett en enstaka snok vid dammen men det är sällan.

Gillar huggormar rishögar och lövhögar? Det trodde jag var igelkottarnas "domän".

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.