Hej
Kan man ha Huawei växelriktare med paneler i tre väderstreck utan optimerare, kommer det fungera och bli bra ?
/M
 
Mitt hustak ser nämligen ut som nedan. Tilltänkta paneler är 395wp paneler från t.ex JA Solar
Satellitbild av ett hustak med planering för solpaneler markerade på takytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
Borde funka. Jag har en huaweiväxlare och paneler i två väderstreck, men använder bara en ingång, man borde kunna lägga ytterligare ett väderstreck på den andra ingången. Kolla med din installatör eller inköpsställe. Se till att få skriftligt svar.
 
Scouten skrev:
Borde funka. Jag har en huaweiväxlare och paneler i två väderstreck, men använder bara en ingång, man borde kunna lägga ytterligare ett väderstreck på den andra ingången. Kolla med din installatör eller inköpsställe. Se till att få skriftligt svar.
Vilka väderstreck och hur många paneler ?

Lägger man de 11st (8+3st) panelerna i söder på en ingång.
Sedan gör man en sträng av de i öst (12st) resp en sträng av de i väst(9st). Dessa två strängar parallellkopplas sedan via någon box och sedan från boxen in på den andra ingången
 
Redigerat:
A
Jag har 14 paneler östligt och 14 paneler västligt.
 
@Arnodt har kanske koll på om det skulle fungera ?

De som tidigare lämnat offert har bara lämnat med optimerare(oftast på min begäran). Den som var på plats häromdagen för att lämna offert skulle dubbelkolla med sina kollegor. Det är ju inte lika till antal paneler i öst (12st) resp. väst (9st)
 
K
Optimerarna löser ju de olika väderstrecken? Sedan tar ju installatörer hjälp av beräkningsprogram för att göra det så optimalt så möjligt
 
Vill helst undvika optimerare av olika anledningar.
 
A
M mortimer skrev:
Vill helst undvika optimerare av olika anledningar.
Helt rätt, undvik dem så långt som möjligt!
 
Jag utökar frågan här lite.
Om man istället går på två mindre VR från t.ex Fronius, hur fungerar det då om man vill ha en smartmätare också från Fronius ? Smartmätaren sätter man ju i fasadmätarskåpet men den ska ju rapportera till en av växelriktarna eller bägge ? Tänker om man t.ex behöver effektbegränsa vad som går ut på nätet p.g.a liten huvudsäkring (har bara 16A)
 
Eller varför inte en Kostal Plenticore med 3 st mppt ?

Den har ju fläktkylning så där är ju montageplats lite styrande.
 
Ja, Kostalen är mycket intressant men inte kommit i kontakt med någon installatör som kan leverera den ännu i kombination med rätt pris och systemstorlek

Montageplats är infa problem, finns gott om utrymme på väggen i garaget (2×2m)
 
A
Personligen hade jag valt Fronius före Huawei om jag gjort om min installation oavsett. Men det är bara jag.
 
Jaså, jag trodde du skulle bygga själv. Så gott som alla sorters prylar till solanläggningar är i dag restade.
Så hur som helst så måste man ha lite is i magen om man kommit på att man vill ha solpaneler just i år.

Som privatperson så skulle jag kolla lite med Optosolar på västkusten och Solproffset i tullinge utanför Stockholm. De har båda Kostal men inte för leverans idag.
 
Räknar med och planerar för solceller våren 2023 så det är ingen panik.
Sen är det ju kanske inte alla installatörer som erbjuder annat än det som de normalt erbjuder p.g.a att de kan kanske supportvägarna, de kan sin växelriktare både montering och mjukvara/inställningar m.m..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.