Ainz
Har nu haft mina solceller i drift i snart ett år och det verkar ju fungera.

23 st 400w paneler sammanlagt 9200w. Utökar troligen med c:a 10 paneler till snart.

Konvertern är en Huawei Sun 2000 6KTL M1 och allt fungerar nog som den ska och verkar korrekt monterat.

Det som är lite klyddigt är att hålla reda på är vad jag sparar in på elräkningen, att panelerna funkar, hantera elpriser allteftersom de ändras och lite sånt praktiskt. Jag fick till mig appen FusionSolar genom Huawei och håller den uppdaterad och ansluter till anläggningen via Wifi. ( Kan även hantera det via Internet) .

Den ger mig grundläggande funktionalitet, men är inte uppsatt så jag kan kolla varje enskild panel samt elpriser och vad det gör på elräkningen. När jag tittar i instruktionerna så verkar man kunna lägga till panelerna, men det skall tydligen ha gjorts av de som konfigurerade anläggningen i Huaweis verktyg vid installation och är alltså, vad jag begriper, inte gjort. Elpriserna kan man lägga till manuellt, men det kan man väl inte hålla på med varenda dag?

Har läst mig till att man skall kunna upprätta ett eget "installationskonto" och därmed uppdatera sånt man tycker saknas, men jag har inget entydigt svar från leverantören om det är något man kan göra utan vidare. Jag tvekar, det är trots allt elprodukter med garanti till 2033 och tänker inte göra något som kan äventyra den.

Vet att det finns andra appar, vet att det finns program och så vidare att hålla kolla på det mesta jag nämner ovan, men tänker inte ta googles rekommendationer utan föredrar att fråga riktiga människor som benat ut sånt här en gång i tiden, gärna med samma eller liknande anläggning.

Så, vad kan man göra?
 
Ainz Ainz skrev:
Har nu haft mina solceller i drift i snart ett år och det verkar ju fungera.

23 st 400w paneler sammanlagt 9200w. Utökar troligen med c:a 10 paneler till snart.

Konvertern är en Huawei Sun 2000 6KTL M1 och allt fungerar nog som den ska och verkar korrekt monterat.

Det som är lite klyddigt är att hålla reda på är vad jag sparar in på elräkningen, att panelerna funkar, hantera elpriser allteftersom de ändras och lite sånt praktiskt. Jag fick till mig appen FusionSolar genom Huawei och håller den uppdaterad och ansluter till anläggningen via Wifi. ( Kan även hantera det via Internet) .

Den ger mig grundläggande funktionalitet, men är inte uppsatt så jag kan kolla varje enskild panel samt elpriser och vad det gör på elräkningen. När jag tittar i instruktionerna så verkar man kunna lägga till panelerna, men det skall tydligen ha gjorts av de som konfigurerade anläggningen i Huaweis verktyg vid installation och är alltså, vad jag begriper, inte gjort. Elpriserna kan man lägga till manuellt, men det kan man väl inte hålla på med varenda dag?

Har läst mig till att man skall kunna upprätta ett eget "installationskonto" och därmed uppdatera sånt man tycker saknas, men jag har inget entydigt svar från leverantören om det är något man kan göra utan vidare. Jag tvekar, det är trots allt elprodukter med garanti till 2033 och tänker inte göra något som kan äventyra den.

Vet att det finns andra appar, vet att det finns program och så vidare att hålla kolla på det mesta jag nämner ovan, men tänker inte ta googles rekommendationer utan föredrar att fråga riktiga människor som benat ut sånt här en gång i tiden, gärna med samma eller liknande anläggning.

Så, vad kan man göra?
Tror inte du kan göra något mer faktiskt. Det behövs optimerare på varje enskild panel för lvervakning av varje panel. I fusion solar får man ju lätt fram statistik och live produktion. Men inget mer
 
K
Du kan inte hålla koll på varje enskild panel utan optimerare. Huaweis egna optimerare pratar med deras växelriktare.

Tycker dock inte att man får ut så mycket av Huaweis optimerare som med en solaredge-anläggning där man är tvungen att ha optimerare. Så vill man ha full koll har du valt frl grejor.

Du ser hur mycket du har producerat i appen. För att se mer i förhållande till din egen förbrukning. Inköp respektive försäljning. Hur mycket du förbrukar själv i realtid. Då behöver du en smartmätare som kopplas med modbus till växelriktaren. Den kopplas efter nätägarens mätare. Så om du kikar på mer paneler så fråga efter smartmätare också.
 
Ainz
Hmm, hänger inte riktigt med i resonemanget där @knightjocke ...
Elbolaget uppdaterade elmätaren nyligen till en digital sådan, är det det du kanske syftar på eller är det en extramanick som måste monteras för att det skall fungera?

Jag kan se produktion i Huaweis app, och jag kan även se förbrukning och försäljning i elbolagets app. Det som inte framgår så tydligt som jag hade önskat är hur mycket jag går plus eller minus i månaden när man räknar ihop...

Nu går det ju iofs minus hela tiden eftersom min produktion inte helt täcker min konsumtion annat än kanske när man är bortrest på sommaren.
 
Redigerat:
Karrock
Anläggningen med appen säger ju dig vad du producerar på dagsnivå. Elbolaget/nätägaren visar hur mycket du har sålt och förbrukat, men förmodligen inte på exakt timnivå. Skillnaden mellan sålt, köpt och producerat är din egen förbrukning som har ett värde.

Jag har liknande förutsättningar och räknar på månadsnivå ut värdet på egen förbrukning med samma pris som köpt el på räkningen. Även såld el, som kommer på särskild nivå.

För mer detaljer än så behöver du räkna betydligt mer, och/eller köpa mer hårdvara.
 
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
Walle85
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
K
Ainz Ainz skrev:
Hmm, hänger inte riktigt med i resonemanget där @knightjocke ...
Elbolaget uppdaterade elmätaren nyligen till en digital sådan, är det det du kanske syftar på eller är det en extramanick som måste monteras för att det skall fungera?

Jag kan se produktion i Huaweis app, och jag kan även se förbrukning och försäljning i elbolagets app. Det som inte framgår så tydligt som jag hade önskat är hur mycket jag går plus eller minus i månaden när man räknar ihop...

Nu går det ju iofs minus hela tiden eftersom min produktion inte helt täcker min konsumtion annat än kanske när man är bortrest på sommaren.
Smartmätare är en extra grunka som installeras efter nätägarens mätare. Den integreras helt i växelriktarens app.

I nätägarens app, med deras mätare ser du inte vad du förbrukar själv. Bara vad du köper och säljer.
 
Ainz
På kort sikt så känns det lite som att om det jag sparar i pengar behöver läggas på mer utrustning för att ha koll på hur mycket jag sparar, så blir det inte så mycket sparat. Om ni fattar... 🤔
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Karrock
Ainz Ainz skrev:
På kort sikt så känns det lite som att om det jag sparar i pengar behöver läggas på mer utrustning för att ha koll på hur mycket jag sparar, så blir det inte så mycket sparat. Om ni fattar... 🤔
Haha, precis. Köpet är redan genomfört. Kanske räcker det att en gång per månad, när elräkningarna kommit räkna ihop försäljningssumman med producerat minus sålt gånger kWh -priset på el och nätfaktura. Ev även sålt*0,6kr för avdraget i deklarationen. Så får du fem minuter per månad och en ungefärlig siffra.
Vill man öka nivån lite kan du göra samma uppdelat per dag med fusion solar och elbolagets app. Att räkna på öret per timme kanske inte är värt skillnaden mot månadsöverslagen?
 
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
Maalox
@Ainz Jag har precis som dig en Huawei växelriktare samt liknande storlek på anläggningen. Har även ett mindre batteri.

Jag kör HomeAssistant på en liten Raspberry Pi (kostnad ca 1000 spänn) och genom att hämta data från växelriktaren samt Nordpool kan jag få fram precis den informationen du söker. Krävs lite pill framför datorn men det finns många guider som är hjälpsamma.

Vad du behöver för att kunna utläsa data från din växelriktare/smarta mätare är att "Enable Modbus TCP). För dett krävs att du loggar in som admin, för detta skulle jag höra med firman som installerade din anläggning, och framförallt elektriken som utförde jobbet.
 
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
Ainz
Maalox Maalox skrev:
@Ainz Jag har precis som dig en Huawei växelriktare samt liknande storlek på anläggningen. Har även ett mindre batteri.

Jag kör HomeAssistant på en liten Raspberry Pi (kostnad ca 1000 spänn) och genom att hämta data från växelriktaren samt Nordpool kan jag få fram precis den informationen du söker. Krävs lite pill framför datorn men det finns många guider som är hjälpsamma.

Vad du behöver för att kunna utläsa data från din växelriktare/smarta mätare är att "Enable Modbus TCP). För dett krävs att du loggar in som admin, för detta skulle jag höra med firman som installerade din anläggning, och framförallt elektriken som utförde jobbet.
Det låter som något jag borde kunna pilla med. Är IT-Tekniker med "hemmalab" så HA har jag kikat på tidigare, tyckte det var klyddigt men för en dedikerad funktion kan det kanske funka. Har du lust att dela med dig mer info samt någon länk?

Det där med Modbus få jag kolla upp, men precis som du skriver, får stämma av med installatören.
 
Maalox
Ainz Ainz skrev:
Har du lust att dela med dig mer info samt någon länk?
Missar säkert några steg nu men typ så här:

För att få in Huawei prylarna i HA: följ denna
För att få in Nordpool data: denna (tror jag det var)

Du vill sen göra alla kalkyler och grafer i exempelvis Grafana. Detta kräver att du sätter upp en databas och lite annat. Men vill minnas att denna snubbe lyckas samla allt i en video.

Sen är det bara att börja leka runt och lära känna ingående data, hur den yttrar sig och hur man gör egna formler för att kombinera exempelvis såld el med nordpool spotpris (för att se vad du faktiskt tjänar etc).

Skall också tillägga att jag har behövt byta hårdvara och har ej satt upp det nya systemet än, så kan ej visa mina dashbords för tillfället.
 
  • Gilla
Ainz
  • Laddar…
K
Ainz Ainz skrev:
På kort sikt så känns det lite som att om det jag sparar i pengar behöver läggas på mer utrustning för att ha koll på hur mycket jag sparar, så blir det inte så mycket sparat. Om ni fattar... 🤔
Lite det dilemmat blir det. Helst ska man ta det vid den ursprungliga installationen för att få ner priset.

Sedan kan det vara ett lugn att få koll på siffrorna. Och en lösning som bara fungerar. Och att man anpassar och sin förbrukning med mätarens hjälp.

Vill du pula själv så finns som andra skrivit home assistant. Skaffa då en mätare som du kopplar in på han-porten på nätägarens mätare. Så får du in den infon i realtid i home assistant. Utöver modbus från växelriktaren också elpriset via nordpool.
 
Ainz
Jag måste säga en sak: jag HATAR Tibber reklamen. Jag VÄGRAR hålla på att jaga elpriser och förbrukning på det viset som antyds i deras förba-de reklam snuttar.

Referens: https://www.youtube.com/@Tibber.

Men, det verkar som om Tibber trots allt verkar ha den utrustningen och den lösningen jag kanske behöver för att få lite "uträkningsautomatik" i detta.

Kan det stämma? Alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.