Hej

Vilken av rubricerad växelriktare håller bäst kvalité, för optimerat system ?
Priset skiljer en del mellan dessa. Produktgarantin på Huawei råder det lite oenighet kring hos leverantörerna, någon säger 5år och någon annan säger 10år på de mindre.

/M
 
Ingen som har koll på dessa VR ?
 
Ta den med minst Kinainnehåll.

/ATW
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Grundat på vad ?
 
Jag har precis installerat Huawei. Bra produktkvalitet, men lite buggig app är min första känsla.
 
Installerad inomhus eller utomhus?
 
M mortimer skrev:
Installerad inomhus eller utomhus?
M mortimer skrev:
Installerad inomhus eller utomhus?
Jag har två stycken installerade på vinden!
 
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Jag har två stycken installerade på vinden!
Varför två stycken ?
 
M mortimer skrev:
Grundat på vad ?
Ett samvete.

/ATW
 
Mycket av solpanelerna som monteras i Sverige/större delen av övriga världen, kommer också från Kina, så ska man välja bort Huawei/kinaprylar p.g.a politik och allt som händer i omvärlden så får man betydligt sämre utbud av solpaneler också
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Varför två stycken ?
Det är en så stor anläggning på 18kW installerad effekt, så det var rekommenderat.
 
Väldigt nöjd med min Huawei. Problemet med att undvika Kina prylar/innehåll är att då ryker det mesta. Det mesta hemelektronik, bilen, en del Ikea möbler. Det som blir kvar är gamla gräsklipparen och Primus gasolkök.

Jag gillar min Huawei VR för att den är enkel att installera och driftsätta. Personligen så kör jag inte appen. Använder istället webbsidan på datorn. Den är tyst o go.

Var hos en kompis som har en Fronius. Den förde ett jävla liv. Både fläktljud och någon hög ton. För jävlig.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Jag trodde det skulle vara flera härinne som hade erfarenhet av dessa två tillverkare. Fördel mee Huawei är ju att de har inbyggt ÖSP på både AC och DC samt brytare för DC. Om app för mobilr buggig kan kvitta för mig, räknar med att det går att få samma data från dator via någon hemsida/portal. Kommer monteras i garage.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Överspänningsskydd finns av olika klass(eller typ), nämligen
-Typ1, kallas ibland grovskydd
-Typ2, kallas mellanskydd
-Typ3, kallas finskydd.

Det simplaste som endast klarar att skydda mot små överspänningar är Typ3.
Sådan man sticker i ett vägguttag för att skydad en stickproppsanluten dator.

Sätter en växelriktartillverkare ett sådat Typ3 skydd på ingången på DC-sidan kan de alltså skryta om att de minsann har överspänningsskydd. Man ska vara vaken, lätt att bli för bakom ljuset.

Det man minst ska ha på MPPT-ingångarna på en växelriktare är Typ2, men hellre Typ1+2.
Fronius har lösa DC-överspänningsskydd av Typ1+Typ2 som man monterar inne(under kåpan) i växelriktaren i efterhand. Det ger bra skydd. Det är kombinerat i en patron Typ1+Typ2.

SolarEdge är bra grejer, men är ju det att man måste ha effektoptimerare kopplad till varje panel. Vi har en SE12k på 12,5 kW som tuffar på sedan ca 6 år, utan några problem. Det är 6 års garanti ännu kvar. Växelriktaren har inte pajat ännu, men väl några effektoptimerare. Vi ångrar att vi inte direkt köpte en SE17k på 17 kW, men det var en solcellsfirma som rekommenderade den, men enbart för att den låg ca i samma kW som installerad paneleffekt ca 10 kWp då. Nu har vi bra många fler kWp mer paneler efter flera utbyggnader.
Har du tittat på tyska Kostal Piko 15, 17 eller 20 på 15, 17 eller 20 kW, den har nämligen 3 oberoende MPPT-ingångar. Har man paneler i tre olika väderstreck kan den ev. passa. Kanske även är lättare att få tag på nu.
 
Redigerat:
Vilken typ av ösp sitter det i Huaweis VR ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.