fredl skrev:
Jag har familjepaketet hos CD och använder Firedtv:s DVB-S2 mottagare i kombination med Vista Media Center. Än så länge stödjer det inte H.264, men men om du kikar på minhembio så finns det intressant läsning där i forumet för VMC. Själv får jag inte skriva något om mina upplevelser förrän i september.
Jepp, det är en intressant lösning, MEN, med mediapc's är det alltid något som ska fixas innan man kan titta. Lösningen för TV måste kunna hanteras av vem som helst. Jag har faktiskt avvecklat min mediapc (som annars hade varit perfekt för detta) och istället skaffat en Popcorn hour.

Jag tror därför att rätt lösning för detta hushåll är en separat mottagare för detta. Film via Popcorn, TV via mottagaren.
 
Förutom att det kan vara struligt med en HTPC så saknar (såvitt jag vet) Vista MCE stöd för HD. Jag får in SVT HD i mitt FireDTV (DVB-T) vid kanalsökning, men får ingen bild. Bara ljud. För att kunna se nåt så måste man köra ett separat program, t.ex. DVB-viewer.

Jag håller med Mattias_s att för de flesta hushåll så är nog en separat TV-mottagare (med hårddisk och bra EPG) vettig, och att man har en annan lösning för filmerna. Däremot skulle jag inte köpa en popcorn hour idag. Det har ju kommit en ny spelare med i princip identiskt innehåll (Curanta mediabox), men som har en del fördelar gentemot popcorn. Hit räknar jag främst SATA-disk istället för IDE (kolla priserna på IDE jämfört med SATA...). Vidare har den stöd för USB-slave som inte popcorn har, dvs. den går att ansluta direkt till en dator om man vill föra över filmer/foton. På popcorn måste man föra över via FTP och nätverk (smidigt?). Dessutom har den uppgraderad HDMI jämfört med popcorn. Och snyggare påstås det (ser ut som en svart macmini. Detta för någon hundralapp mer...

Dessutom kan man ju köra kombinationen HTPC och tv-mottagare. Dvs då har man en stabil lösning för TV, och en mångsidig lösning för filmer. För mycket av strulet med HTPC hänger ju ihop med att den ska klara så många funktioner. Skippar man TV-biten så har man ju eliminerat en del felsökningar.
Och man kan väl inte säga att det är komplicerat att starta en film med fjärrkontrollen i Vista MCE-gränssnittet?

Självklart kan det bli fel på HTPC:n ibland ändå, men om man tittar på omdömena om popcorn hour så är det många klagomål på buggig programvara/firmware. Så inte heller där finns några garantier på att det inte strular. Och jämfört med en popcorn (eller curanta) så får man ju en del ytterligare funktioner med en HTPC. Kostnaden är inte heller så mycket högre, även om det förstås är dyrare. Jämfört med en Popcorn så kan man ju t.ex. se på fysiska dvd-filmer...

För egen del har jag just uppgraderat min HTPC, där vi kör allt inkl. TV. Men har också en gammal dilog Boxer som backup om det skulle bli strul med HTPC:n (eller då vi har barnvakt). Jag väntar med att hoppa på HD-tåget till dess det blir ett bättre utbud och som inte förutsätter att man köper en leverantörsspecifik box, eller särskild programvara för HTPC:n.

Oj vad långt det blev, men några rader var i alla fall on topic :)
/b
 
det som händer i september är att Microsoft släpper en rätt kraftig uppdatering till sin mediacenterfunktion i vista, kodnamn "Fiji". De som var betatestare har fått skriva under ett tystnadspliktsavtal som enligt mina källor går ut den 3/9. MS lanserar då officielt produkten på en mässa även om de pga massivt tryck faktiskt har släppt info redan nu.

Fiji hadde HD stöd i en beta men det stödet togs bort till den skarpa versionen så inget HD stöd där. Vill man ha HD stöd i en integrerad programvara så är det MediaPortal som gäller på windowsplattformen. Dock tycker jag att den produkten har en bit kvar innan den duger i ett vardagsrum. Sådanna där småsaker som att texttv inte funkar i fullskärms tv-läge tex.

Sen vart det dags för lite pocorn. De har nya modeller på väg ut med just SATA stöd :)
 
bjogul, det har kommit en ny version av Popcorn Hour:

"Popcorn Hour A-110
The Popcorn Hour A-110 is a enhanced version of the popular A-100 model. It adds support for 2.5"/3.5" SATA HDD and USB Slave functionality to improve connectivity and transfer rates.

HDMI has been updated to the 1.3a spec, allowing full support of HD Audio pass-through for DTS HD-HR, DTS HD-MA, Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD. The ports on the device have also been reconfigured, with a USB port moved to the rear panel, optical S/PDIF replacing the co-axial S/PDIF and a hardware reset button to allow for easier use of the device."
 
Angående popcornlådan:

Jag såg den som ett tillräckligt bra alternativ för en billig peng. Den spelar ju "allt" och verkar inte alls buggig när man håller sig till grundfunktionerna.

USB-slav funk känns halvintressant, lådan är ju nätverksansluten, det räcker för mig.
SATA hade varit smidigare för då kunde jag använda en disk jag hade redan men eftersom det bara är EN disk som ska köpas spelar det ju egentligen ingen roll om det är sata eller ide. Dock vill man ha en disk i så man kan få igång NFS/samba och använda enheten som ett NAS.

Jag kan dock konstatera att när det funkar så bra som detta gör och dessutom för 1495:- så ska man vara jäkligt intresserade av tekniken innan en HTPC är vettig. Mycket större potential till extra funktioner etc men priset i form av meckande är högt.

Bjogul, angående att titta på dvd i popcorn. Detta löses enkelt på ett av två sätt. Antingne gör man en kopia av filmen som delas ut på nätverket eller så delar man ut dvdspelaren i datorn och läser direkt därifrån. Jag brukar göra en säkerhetskopia medans frugan får ta fram popcorn (att äta) och sedan lägga den på disk och spela upp...
 
Jag tror egentligen inte vi tycker så olika. Du lyfte fram Popcorn Hour och jag "förfinade" tipset genom att hänvisa till Curantan.

MathiasS skrev:
Angående popcornlådan:
Jag såg den som ett tillräckligt bra alternativ för en billig peng. Den spelar ju "allt" och verkar inte alls buggig när man håller sig till grundfunktionerna.
Jag håller absolut med. 1500:- för popcorn hour är mycket "bang for the buck", men Curanta kostar endast 1680:- enligt prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=308322
Och det tycker jag inte är särskilt mycket påslag om man ser till hur mycket bättre den är. Det är ju i grunden samma maskin (kretsar och firmware) men med bättre kontakter på. Sen kan man ju tycka olika om hur prylar ska se ut, men visst är väl Curantan snyggare.

MathiasS skrev:
USB-slav funk känns halvintressant, lådan är ju nätverksansluten, det räcker för mig.
SATA hade varit smidigare för då kunde jag använda en disk jag hade redan men eftersom det bara är EN disk som ska köpas spelar det ju egentligen ingen roll om det är sata eller ide. Dock vill man ha en disk i så man kan få igång NFS/samba och använda enheten som ett NAS.
Jag utgick mer från att det var en allmän diskussion, och jag antar de flesta skulle vilja ha USB slav. Om man ska kopera över mycket så går det definitivt fortare än att köra över nätverket. IDE är klart dyrare än SATA redan idag, och det känns helt klart att IDE är på utgående. Självklart kan man ju använda Curantan som NAS, eller kopiera över nätverket.

MathiasS skrev:
Jag kan dock konstatera att när det funkar så bra som detta gör och dessutom för 1495:- så ska man vara jäkligt intresserade av tekniken innan en HTPC är vettig. Mycket större potential till extra funktioner etc men priset i form av meckande är högt.
Absolut. Eller att man gillar möjligheten att använda en dator på StorTV:n i vardagsrummet. T.ex. att surfa i reklamavbrottet eller vad man nu vill göra. Och så förfärligt dyrt behöver det inte vara med hårdvaran till en HTPC. Jag har t.ex. nyss byggt en funktionell maskin på följande komponenter:
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=279997,86434,206254,255414,287179,234241

Då är den liten, relativt tyst, och fixar att spela upp HD. Moderkortet är kanon, bl.a. kan man skapa en doldpartition med systemåterställning på. Dvs. om det blir strul med HTPC:n kan man trycka F11 under boot och återställa systemet till det skick man själv bestämmer. Dvs. som det brukar vara på märkesburkar.

MathiasS skrev:
Bjogul, angående att titta på dvd i popcorn. Detta löses enkelt på ett av två sätt. Antingne gör man en kopia av filmen som delas ut på nätverket eller så delar man ut dvdspelaren i datorn och läser direkt därifrån. Jag brukar göra en säkerhetskopia medans frugan får ta fram popcorn (att äta) och sedan lägga den på disk och spela upp...
[/QUOTE]

Självklart funkar det. Men lite omständligt är det väl ändå. Jämfört med att peta in skivan direkt och spela upp. Har du dessutom inte en HTPC i vardagsrummet så måste du gå till ett annat rum, dra igång en dator, rippa ner filmen och föra över till en server/NAS. Får du till det på under en halvtimme?

Som någon poängterade i den gamla tråden så kommer Popcorn i nya varianter. De kommer ha motsvarande funktioner som jag lyfte fram beträffande Curantan. Skillnaden är att Curantan finns idag, och att popcorn är tänkt att komma i slutet av augusti. Men releasetider på den här typen av produkter brukar ju vara glädjeprognoser.

Nu får vi se om Mediacenterfunktionerna i Vista MCE kommer bli bättre genom FIJI som skulle komma i september.

Jag för min del gillar både HTPC och popcorn-konceptet. T.ex. skulle det sitta fint med en spelare i sovrummet också ;)
 
Det finns mig veterligen ingen stabil box för inspelning av HD. Så länge man väljer rätt komponenter så kan en HTPC var hur stabil som helst. Vill man däremot vara uppe på "the bleeding edge" och köra med den senaste hårdvaran och fippla med bios, drivrutiner och firmware så kommer det att krångla. Mitt huvudmediacenter med Firedtv har tuffat på utan problem i över ett års tid. Min dreambox däremot kan man aldrig lita på att den spelar in.
 
Kommer att skaffa en popcorn snart. Den fanns inte när jag skaffade min dsm - 520. Vilket inte var ett bra köp i efterhand. Klilpper vid 4 Gb och tar bara VOB filer utan undertexter. Dock stöd för .srt filer.

Även seg när det gäller bildvisning. Tar för lång tid att växla mellan bilder.

Men men, Popcorn, here i come :)
 
bjogul skrev:
Jag tror egentligen inte vi tycker så olika. Du lyfte fram Popcorn Hour och jag "förfinade" tipset genom att hänvisa till Curantan.
J

Nejdå, vi tycker nog lika, det var inte meningen att låta motvalls!!


Men jodå, så länge det är en dvd som ska rippas (säkerhetskopieras för privat bruk och det gäller ej hyrfilm) så klarar jag mig nog precis under en halvtimme. Det går ju att eliminera flytt-tiden genom att antingen spara direkt på en usb-disk man flyttar till mediaboxen eller att rippa direkt till en share på mediaboxen.
 
Fiji är RTM redan nu, dvs den har släppts till större partners och för slivpressning osv.
Den innhåller en hel del förbättringar, tyvärr är väl jag av den uppfattningen att de skulle ha varit med redan 2004. Tex har man äntligen kommit på att text-tv finns. Eller att EPG kanske ska kunna hämta data från sändningen. Möjligheten att kunna ha ett DVB-T och ett DVB-S kort ska också vara ditstoppad.
 
StellanKarlgren skrev:
Kommer att skaffa en popcorn snart. Den fanns inte när jag skaffade min dsm - 520. Vilket inte var ett bra köp i efterhand. Klilpper vid 4 Gb och tar bara VOB filer utan undertexter. Dock stöd för .srt filer.

Även seg när det gäller bildvisning. Tar för lång tid att växla mellan bilder.

Men men, Popcorn, here i come :)
Hm. Det där med seghet mellan bildbyten är väl just en sån sak som Popcorn får kritik av från användarna. Även musikspelning är en funktion man inte är nöjda med. Att spela upp allehanda obskyra filmformat lär den dock briljera på. Den som köper en popcorn för 1500:- får en pryl värd pengarna, ingen tvekan om det.
Men som påpekades i förra tråden (dvs. där den här diskussionen startade) så kommer nya versioner av popcorn inom kort, troligen ett par veckor, och vill man ha en bums så skulle i vart fall jag sikta på Curanta Mediabox istället för popcorn A-100. Samma sak fast bättre och snyggare för 200 kr mer.
 
fredl skrev:
Det finns mig veterligen ingen stabil box för inspelning av HD. Så länge man väljer rätt komponenter så kan en HTPC var hur stabil som helst. .
Instämmer. Och för att vara helt säker stänger man av Windows update och låter bli att labba med nya program. Och dessutom kan man ju alltid skapa en återställningsfil med t.ex. Acronis, så går datorn att återställa till fräscht skick på en halvtimme om något trots allt skulle hända.

Tilläggas bör väl att man ju inte bör satsa på en htpc om man är helt rudis på datorer, eftersom det blir svårt att fixa till den om något trots allt skulle hända....
 
Redigerat:
Det med HTPC och strulighet... Kör själv en hemmabyggd HTPC dator med FloppyDTV och Mediaportal (ingen media M$ skit).
Hantera den är busenkelt, t.om så våran 4åriga dotter startar filmer (trots att de ligger i foldrar) och pausar bollibumpa när maten är klar. Men som bjogul skriver, en fräsch backup lite då o då underlättar mycket! Man får ha lite disiplin med att inte installera en massa onödigt på den, TV och film är det enda våran HTPC används till. Inget annat.
 
Det enda vi har på vårt skarpa mediacenter är vista rtm (pre sp1), ffdshow och mcebuddy. Automatisk uppdatering är avstängt.

Det enda riktiga problemet (som nu MCEBuddy har löst) är lagringsutrymmet. MCEBuddy arkiverar inspelningarna i h264 på vår Windows Home Server.

Vill man hålla på och labba är en separat partition att rekommendera. Visst, jag går miste om en del tweaks. Men bildkvalitén duger till min LCD och DLP projektor. Jag föredrar enkelheten och att det (om man har ett moderkort/grafikkort som är stabilt i vista) går att spela in på ett smidigt sätt.
 
Väcker en något död tråd =)

Apple har släppt en mediaspelare (Apple TV), någon som har någon erfarenhet av den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.