Någon som har synpunkter på att skaffa sig svart högglans kök?
För/nackdelar.
MVH
Erik
 
Tänk på repor syns otroligt väl på en svart blank yta, blev avrådd från att köpa det av en kökssäljare. Men visst är de snyggt!
 
Ja det är en god poeng. Vi har tänkt på att smutts (fingeravtryck) syns bra. Men ser det som en fördel för det blir lätt att hålla rent.
 
Kan man ta att de blir synliga repor fort så är de bara att köra på, för snyggt är de!
 
Blir väl som en svartlackad bil, snyggt som f-n när den är ren men ALLT syns. Köksluckor blir fettigt kladdiga så det syns oavsett färg/material, jag skulle inte ha svart högblankt, misstänker att det drar väldigt mycket tid med trasan. Finns mycke annat att göra i huset :)
 
Jag har sett ett kök med svarta högblanka luckor. Det var iofs ett utställningskök så många har säkert kännt och klämt på det, men det syntes tydliga märken efter vad som såg ut som om någon torkat av det (repor i cirkelmönster).
 
Vi har svarta matta skåpsluckar och smutsen syns en hel del även på dom. Men vi ska ändå köpa nya svarta till vårt nya hus :)

Vi har en del repor också från när vi torkat av dom och jag har undrat hur de har kunnat bli så repiga av en disksvamp men nu har jag kommit på det! Antar att det inte bara är jag som köper 10-packen med disksvampar där en del är vita och en del är gröna. De gröna svamparna innehåller tydligen slipmedel läste jag nu (efter 2 års flitigt användande) på förpackningen, så man ska bara använda de vita svamparna på t.ex. svartlackade köksskåp. Så det kanske är fler än vi som har repor från de gröna svamparna...
 
byggankan skrev:
Vi har svarta matta skåpsluckar och smutsen syns en hel del även på dom. Men vi ska ändå köpa nya svarta till vårt nya hus :)

Vi har en del repor också från när vi torkat av dom och jag har undrat hur de har kunnat bli så repiga av en disksvamp men nu har jag kommit på det! Antar att det inte bara är jag som köper 10-packen med disksvampar där en del är vita och en del är gröna. De gröna svamparna innehåller tydligen slipmedel läste jag nu (efter 2 års flitigt användande) på förpackningen, så man ska bara använda de vita svamparna på t.ex. svartlackade köksskåp. Så det kanske är fler än vi som har repor från de gröna svamparna...
Du ska inte ha svampar med sådan yta oavsett om de är vita eller gröna. Enbart den mjuka ytan skall användas om du är rädd om ytskiktet på fronterna.

Angående de svarta högblanka från HTH så är det billack som är polerad vilket ger den jätteblanka ytan. Ytterst repkänsligt (svamp med vit eller grön sida är ajabaja!) men det går att hålla dem rena utan att förstöra dem. Skitsnygga är de men du får vara försikti när du gör ren dem, ha mycket vatten med lite rengöringsmedel och se till att inte gnida och punktgnugga. Hålla efter och inte låta sull och spill torka fast är a och o med högblankt.
 
Redigerat:
Vi har nu köpt HTH svart högglans med ekinramning (endast högglans på framsidan av luckan) Riktigt riktigt snyggt :D
Om det är billack måste man ju kunna vaxa framsidorna för att de skall hålla sig fina och reptåliga längre? Är det någon som testat eller är jag först ut att testa?? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.