Hej På Er,

Nu har vi bestämt oss för att flytta köket till närliggande rum med öppning mot matplats/vardagsrum. Bifogar en enkel bild av hur lösningen vi fastnat för.  

Vi har fått pris från 3 "stora" köksleverantörer (HTH/Ballingslöv/Marbodal) och vill först, utan att nämna priserna, fråga er om vem som generellt borde vara dyrast resp. billigast.  
Samtidigt skulle jag vilja ha era omdöme om hur dessa leverantörer upplevs i kvalite?
Något annat man skall tänka på vid jämförelse?

Om det inte syns på bilden så innehåller köket i stora drag:

Målad lucka Vit
Alla lådor med dämpning
Dörren som syns skall vara en altandörr mot baksidan

1 st högskåp M/U med 2 lådor
1 st bänkskåp 80 cm
3 st bänkskåp 60 cm
3 st bänkskåp 40 cm
1 st bänkskåp 20 cm
1 st väggskåp 80 cm
2 st väggskåp 60 cm varav ett vitrin
2 st väggskåp 40 cm
2 st vin/kokbokshyllor
1 st hörnavslutning

Om jag glömt något så har alla lämnat offert på samma grunder.

Hoppas på era synpunkter och tackar på förhand.

Mvh

Carola & Johan
 
  • Planritning-2-kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag har erfarenhet av HTH och Marbodal, samt har även tittat en del på Ballingslöv. Jag tycker att de tre är snarlika när det gäller kvalitet och känsla. De spelar ungefär i samma division enligt min mening. När det gäller priset så har jag uppfattningen om att HTH är mest prisvärt, i alla fall på de kök jag kikat på. Jag gissar att HTH är billigast följt av Marbodal och Ballingslöv är dyrast. Fast inte skiljer det så värst mycket, eller?

Jag tycker att ni ska klämma och känna och bilda er en egen uppfattning om vad ni tycker känns bäst för er.
 
Hej,

Jag tror inte att det blir något mer "klämmande och kännande" för våran del då vi redan har 2 pojkar ;) ;D

Skämt åsido så tycker vi inte heller att det är någon större skillnad på kvaliteten när vi varit runt och kollat.
Däremot så känns det som vi fått ett väldigt bra pris från en av leverantörerna (skiljer 20 %) men vi vill gärna höra lite mera synpunkter för att se om vi verkligen fått ett kanonpris.

Mvh

Johan & Carola
 
Stämmer min teori med priserna då?
Är HTH billigast?

Kläm ur er det efter helgen!
 
Hm, intressant. Sitter med en offert från HTH själv. Nån som har erfarenhet om hur mycket man kan få ned priset hos HTH?
/Dette
 
;)   Har själv ett Ballingslövskök (och badrum) och köpte förstås under kampanjveckorna (vilka de brukar ha på våren och hösten) där man får 20% på badrumsinredning och vid köksinredning får man diskbänkar eller annat som brukar motsvara cirka 20%.   :)

Har tidigare haft både Ikea och Marbodal och tycker båda är mycket prisvärda, men jag känner inte till någon med HTH-kök så dem kan jag inte uttala mig om!

Idag skulle jag nog välja bland de två ovanstående, speciellt som IKEA alltid tar emot reklamationer utan att bråka om någonting.
Deras snygga Ulriksdal i massiv ek skulle jag välja i så fall!  :cool:

Helena med
Nationalschabraket
 
Hej,

Nu kommer svaret :)

Utav dessa 3 var Ballingslöv billigast. Dom skulle ha 76000 (ex vitvaror) för detta kök med målade luckor. HTH = 95000 och Marbodal = 91500 för samma kök.

Vad jag ville få ut var om detta pris från Ballingslöv är prisvärt och är så bra som vi tycker eller om det normalt är sådan här skillnad på dessa 3 leverantörer. Hjälp oss, tack!

Nu skall vi åka till säljaren i morgon EM för att finjustera så vi vore väldigt tacksamma om ni har några ideer om vårat kök. Placering m.m

Vi är väldigt inne på vitt kök (vi har gammalt furukök och är trötta på trä) men en fråga vi ställer oss är om det blir väldigt "vitt" eller om man skall bryta färgen till t.ex vanilj eller liknande. Hur blir det med vita vitvaror? Vad tycker ni?
Och har någon ett smakråd ang. färg på väggkaklet/bänkskiva/golv om man har vitmålade luckor så är vi tacksamma.

Mvh

Johan & Carola



 
Jag rankar Ballingslöv bättre än Marbodal och sist HTH, men det beror ju helt på vad ni har med på offerterna jämför med så lika detaljer och utrustning som möjligt. Med den prisbilden så skulle jag självklart ha tagit Ballingslöv. Har nu ett Tibro kök hadde ett Ballingslöv innan. Tänk på att köksförsäljarna har sanslöst höga marginaler så pressa dom mot varandra gärna i flera omgångar.
 
Kan lägga till lite info från min prisförhandling mot Ballingslöv ÅF
I den här tråden så finns lite info om min rabatt på Ballingslöv
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9889/7#7

Män tänk på att du inte vet hur mycket rabatt du fått på första priset för dom säljer nog inte mycket direkt från bruttoprislistan.
 
Med det priset så är valet enkelt. Jag skulle ha valt ballingslöv. Fina kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.