Spelar köksmärket någon roll vid värdering av huset? Bygger nytt och funderar om mäklarna bryr sig om sådant när huset ska värderas när det är klart. Prisskillnaden mellan köken är ca. 5000 kr, epoq billigare.

Båda släta lackerade MDF-luckor. Vitt från HTH eller grått från Epoq. Om det inte var för att HTH inte har andra färger än vitt hade valet fallit på deras kök men vill ha gråa luckor. Tycker även Epoq har skåp som passar kökets utformning lite bättre än HTHs gds-sortiment. HTH känns dock som ett säkrare kort och det slår ju lite högre om någon skulle fråga.

Är det i övrigt någon kvalitetsskillnad på köken? Jag tycker mig inte se det, varken när jag kollar på dem eller när man kollar på specifikationerna. Bänkskivan blir densamma oavsett vilket kök vi väljer.
 
Mäklarna brukar ju ofta marknadsföra köken med namn så fort det är något annat än IKEA eller billigare och vissa faller ju för detta. Jag skulle tro att du får igen de 5000 kronorna med ett HTH kök även om det aldrig kommer gå att bevisa. HTH GDS sägs ju av fackmän dessutom hålla väldigt hög kvalité jämfört med t.ex. IKEA. Jag har i och för sig nästan bara hört positiva saker om Epoq också. Ni ska ju dock såklart inte välja ett kök i en kulör som ni inte vill ha för att tillgodose någon annan.
 
Märkligt har inte Paul-Staffanstorp lovordat HTH än? Vad är fel?
 
  • Gilla
Csre
  • Laddar…
Ok, men det inte så att vi verkligen inte vill ha ett vitt kök heller. Var inne på det först och det kan säkert bli lika bra som ett grått kök egentligen. Tänkte bara om det vore dumt att välja ett Epoq framför ett HTH om man kan tänka sig vilket som. Tycker också prisskillnaden är marginell med tanke på att HTH som hade kommit färdigmonterad säkert hade kostat 25000-30000 kr mer än ett epoq. När köket väl sitter på plats kvittar det ju om köket var ett gds eller färdigmonterat. Mao värderingsmässigt borde kanske skillnaden bli i det spannet och värderingen är ju inte helt oviktig för oss eftersom det påverkar topplånets storlek.
 
Är inte det bästa att diskutera saken med en mäklare?
 
Jo visserligen, tänkte bara om någon hade något annat att tillägga ang. kökens kvalitet i övrigt och om det fanns någon som tänkt i samma banor.
 
Beltis skrev:
Märkligt har inte Paul-Staffanstorp lovordat HTH än? Vad är fel?
Du kan lägga ner att försöka göra dig lustig.... JAG VET i alla fall vad jag snackar om !

Skulle jag köpa ett hus eller lgh som är totalt identiska men köket skiljer så skulle jag hellre köpa huset med HTH-kök än med Epoq-köket... så är det bara...

Den enda erfarenheten jag har av Epoq är dock att jag monterat ett sådant så kvalitén kan jag inte uttala mig så mycket om när det gäller just deras kök.
Dock var det då en hel del strul med logistiken och leveranserna.
 
Den testen måste betalats av Ballingslövkök.
Testfakta visar det resultat beställaren vill att det skall visa.
 
cecar33 skrev:
Den testen måste betalats av Ballingslövkök.
Testfakta visar det resultat beställaren vill att det skall visa.
Kanske de har, men dålig deal då. Då Ballingslöv är i 58% dyrare än HTH och 380% dyrare än Ikea.
För svara på trådskaparen så tror jag generella mängden struntar i vad det är för köksmärke (Speciellt om det ej är ikea). Utan går helt på utseende och känslan av köket när de tittar på ditt hus. Så välj det du tycker passar dig bäst alternativt det du tror en framtida köpare skulle uppskatta.

Såg det var för en värdering, då kanske det gör skillnad. Ring och prata med en lokal mäklare.
 
Känns ju lönlöst att jämföra ärtor och morötter dock... ;)

Folierad lucka från HTH ordinarie sortiment med lackad lucka från Ikeas GDS sortiment...

Lackat är ju alltid bättre än en folie som tenderar släppa av fukt.


kökstest.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sitter med ett nytt marbodalkök. Där verkar även lack tendera att släppa av lite fukt ;)
 
Skönt man själv sitter med ett två år gammal kvalitetskök från Smedstops Kök :p
 
Deras www verkar nere.
 
Norrtull skrev:
Deras www verkar nere.
Vilken ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.