Bowman
Är det nån som fått grepp på dessa ”tekniker”?
Jag har ju gått runt mina arbetsområden och skapat zoner.
Men sen säger HQ att AIM och zonkontroll samlar in data som efter ett par veckor skapar en virtuell karta? vad är skillnaden och vad gör vad egentligen?

Sen när man skapar olika arbetsområden som inte sitter ihop men som maskinen kan nå med transportvägar, behöver man schemalägga vilka områden klipparen skall göra när, eller kan man bara låta schemat vara alla dagar alla tider på alla områden?
 
Du lär behöva låta klipparen själv sköta insamlingen av data, det går inte att bara att "gå runt" och sedan är det klart. Det är ung. samma princip som gardena har i sitt system.

När processen är klar får du besked om detta i appen.
Därefter kan du göra schema och zoner inom området, om du vill.
 
Bowman Bowman skrev:
Är det nån som fått grepp på dessa ”tekniker”?
Jag har ju gått runt mina arbetsområden och skapat zoner.
Men sen säger HQ att AIM och zonkontroll samlar in data som efter ett par veckor skapar en virtuell karta? vad är skillnaden och vad gör vad egentligen?

Sen när man skapar olika arbetsområden som inte sitter ihop men som maskinen kan nå med transportvägar, behöver man schemalägga vilka områden klipparen skall göra när, eller kan man bara låta schemat vara alla dagar alla tider på alla områden?
Har du EPOS?
 
Bowman
E etompau skrev:
Du lär behöva låta klipparen själv sköta insamlingen av data, det går inte att bara att "gå runt" och sedan är det klart. Det är ung. samma princip som gardena har i sitt system.

När processen är klar får du besked om detta i appen.
Därefter kan du göra schema och zoner inom området, om du vill.
Nej jag måste väl först göra arbetsområden? Sen kör den runt inom dessa och gör sina virtuella kartor?
 
Bowman
K Kane skrev:
Har du EPOS?
Yes
 
Bowman Bowman skrev:
Nej jag måste väl först göra arbetsområden? Sen kör den runt inom dessa och gör sina virtuella kartor?
Med EPOS-system lär det vara en annan process. Har ej erfarenhet av detta, så kan tyvärr komma med några tips/råd.

Har du inte fått info eller assistans från åf? Det är ju en kompetent och avancerad maskin, så det lär inte vara några problem att få ihop detta skulle jag säga.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Yes
Jag installerade min förra helgen. Körde runt med den via appen och gjorde 2 arbetsområden (som gränsar mot varandra) med virtuella gränser. Därefter gjorde jag likadant med alla avgränsningszoner jag ville ha i båda arbetsområdena. Eftersom laddstationen står i den ena av de 2 arbetsområden var jag också tvungen att göra en transportväg till laddstationen från det andra arbetsområdet. Kompletterade också med en underhållspunkt och dess transportväg.
Sedan var det bara att släppa lös den.
Screenshot från en app som visar kartan över två arbetsområden med virtuella gränser, transportvägar och avgränsningszoner för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
K Kane skrev:
Jag installerade min förra helgen. Körde runt med den via appen och gjorde 2 arbetsområden (som gränsar mot varandra) med virtuella gränser. Därefter gjorde jag likadant med alla avgränsningszoner jag ville ha i båda arbetsområdena. Eftersom laddstationen står i den ena av de 2 arbetsområden var jag också tvungen att göra en transportväg till laddstationen från det andra arbetsområdet. Kompletterade också med en underhållspunkt och dess transportväg.
Sedan var det bara att släppa lös den.
[bild]
Ja så har jag gjort med. Funkar ok.
Men jag är ändå inte med på vad skillnaden sen blir AIM och Zon Control. Men men, den funkar ju nu, får se om jag kommer vad mer sen.
 
Bowman Bowman skrev:
Ja så har jag gjort med. Funkar ok.
Men jag är ändå inte med på vad skillnaden sen blir AIM och Zon Control. Men men, den funkar ju nu, får se om jag kommer vad mer sen.
Enligt HQ tar det upp till 2 veckor och man skall få en notis i appen att processen är klar. Skall bli spännande att se vad som händer.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
K Kane skrev:
Enligt HQ tar det upp till 2 veckor och man skall få en notis i appen att processen är klar. Skall bli spännande att se vad som händer.
Och det är nog först efter 2 veckor efter att man slutat justera och ändra. :) för jag tror jag läste nån stans att den börjar om om man justerar gränser osv. Jaja.
 
Bowman
Förresten, måste man göra transportväg hela vägen tillbaka eller bara till nästa arbetsområde, så hittar den nästa transportväg från det området och slutligen laddstationen själv?
Nån som vet?
 
Bowman Bowman skrev:
Och det är nog först efter 2 veckor efter att man slutat justera och ändra. :) för jag tror jag läste nån stans att den börjar om om man justerar gränser osv. Jaja.
Jag behöver nog komplettera med begränsningskabel då det är ett område där satellitsignalerna inte riktigt når fram. Då blir det omstart igen då.....
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Är det nån som fått grepp på dessa ”tekniker”?
Jag har ju gått runt mina arbetsområden och skapat zoner.
Men sen säger HQ att AIM och zonkontroll samlar in data som efter ett par veckor skapar en virtuell karta? vad är skillnaden och vad gör vad egentligen?

Sen när man skapar olika arbetsområden som inte sitter ihop men som maskinen kan nå med transportvägar, behöver man schemalägga vilka områden klipparen skall göra när, eller kan man bara låta schemat vara alla dagar alla tider på alla områden?
Aim och zonkontroll om du har slinga inte epos.
Alla arbetsområden måste schema läggas för att klipparen ska veta vart den ska ta vägen
 
  • Gilla
Bowman och 1 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Och det är nog först efter 2 veckor efter att man slutat justera och ändra. :) för jag tror jag läste nån stans att den börjar om om man justerar gränser osv. Jaja.
Titta på filmen på denna sida om AIM. Funktionerna som man får i Connect har man ju från start med EPOS. https://www.husqvarna.com/se/utforska-och-upptack/kom-igang-med-aim/
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
K Kane skrev:
Titta på filmen på denna sida om AIM. Funktionerna som man får i Connect har man ju från start med EPOS. [länk]
Jag har kollat på filmen innan, och den förklarar inte skillnaden om vad som görs, dvs skillnad mellan zonen man sätter upp själv, och vad som uppenbarligen skall bli färdigt efter ett par veckor.
Men jag får väl se vad som händer då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.