Hej!

Vi har ganska nyligen flyttat in i ett nybyggt hus på landet med egen brunn. Tyvärr så har vi järn och mangan i vattnet varför vi har varit tvugna att installera två stora filter.
På filtrern så bildas det väldigt mycket kondens. Finns det något sätt att få den att minska eller åtminstonde hanteras på ett bra sätt. Vi är lite rädda för att få fuktskador i tvättstugan där filtrern står.

Sedan så spottar och fräser våra kranar och duschen när man spolar i dem. Det slutar visseligen efter en stund men är väl så irriterande när det pågår. Vad kan det bero på och finns det någon lösning?

Hälsningar
Peter
 
1 Kondensisolering, typ svart armaflex. Å andra sidan så fungerar filtren som avfuktare i tvättstugan så risken för fuktskador minskar medan vattenskada ökar, men ordna till ett bra avlopp.
2 Luft/gas kanske frigörs från vattnet, ett tjockt rör med en avluftare i toppen kanske hjälper

Protte
 
Redigerat:
Du borde kunna kondensisloera filtren med typ armaflex.

De spottande kranarna vete 17 men jag har för mig att jag läst om någon anann här på forumet med samma problem som också hade filter. Sök lite och se om du hittar ngt.
 
Om det är varmvattnet som spottar och fräser så beror det säkert på att filtret syresätter vattnet för att fälla ut manganet. När vattnet hettas upp i VVB expanderar luftbubblorna och när du öppnar en kran följer de med ut. Det finns avluftare för detta. Jag vet att Aquaexpert sålde dessa som tillbehör till sina filter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.