Idag var jag på Hornbach och plockade med 50mm och 75 mm krökar för att dra ett nytt avloppsrör för badkaret. bilat upp en gammal brunn vid tvättmaskinen också.
Jag frågade om en grej och visade min skiss och sa i förbigående att jag bilat upp golvet i källarn och behövde en lite längre 45-graders 50mm krök.

De är inte godkända för ingjutning blev svaret. Det hade dom fått reda på vid frukostmötet! Snacka om att vara turgubbe. Det tyckte dom hemma.

Kan man räkna med att fler fabrikat av de grå rören inte är godkända? Hornbach kanske är extra snabba att ge ut informationen eller? Köpte på ett annat ställe men väntar några dagar med ingjutningen.
 
Tyckte jag såg i Julas nya katalog att deras inte heller är godkända för ingjutning
 
Undrar om jag vill veta mer... Jag gjöt in gråa rör för en vecka sedan, men de kom från Rinkaby rör...
 
Om jag inte minns fel ska dom vara märkta med BD för att få gjutas in.
 
Har postat denna guide innan, generellt att på Bauhaus, Hornbach och även andra ställen gäller det att granska märkningarna ordentligt då det ibland varierar beroende på vad de har fått in.

Observera även skillnaden mellan PVC och PP där man för PVC vid 50mm får gjuta in B-märkta rör medans de måste vara BD-märkta vid PP
 
Intressant guide. Lite onödigt krångligt kanske man kan tycka. ;)
 
Därför man ska köpa riktiga grejer och inte deras egna billiga grejer.
 
Gammal tråd visserligen men jag frågade just Rinkaby om deras grå avloppsrör var godkända för ingjutning, och så var fallet!
 
Krilleman
Om man endast utgår från Rinkabys bilder så är det Uponors delar man får om man köper avlopp från dom.

Men som alltid så envisas Rinkaby med att inte uppge tillverkare eller RSK-nummer på sitt sortiment! Så vad man får levererat, vet man inte till 100%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.