Jössös viken söt valp.

Min egen erfarnhet är att köp vanligt virke om du tänker måla det. Tycker inte att färgen fäster som den ska på impregnerat virke.

försök om möjligt undvika platta horisontella ytor där vattnet kan bli stående
 
Hemmakatten
Jättesöt valp! :D Men var det inte du som INTE skulle ha hund - eller var det katt? Har för mig du skrev om det nån gång. Oavsett det, valpen är förstås en hjärtekrossare. Jag som inte är så bra på hundraser undrar vad det är för hund?

Sådant staket du vill ha är enkla och snygga - men inte 100 cm höga. Tycker själv att de är som snyggast när det är just tre brädor, precis som på bilden. En meter högt kräver fler brädor och då tycker jag att intrycket blir för "mastigt". Tänk också på att att en liten valp (och det kanske blir en liten vuxen hund) är bra på att krypa under staket mm. Du har inte funderat på lodräta spjälor?

Har kikat på hemsidan (trädgården) och ett klassiskt svenskt spjälstaket (gärna luftigt) skulle passa jättebra. Eller ett vågrätt som det du vill ha, men inte 100 cm högt.

Billigast är att gräva gropar och gjuta plintar själv och sätta stolpskor i. Man behöver inte ens ha papprör. Använd en smal spade (kommer inte ihåg vad de heter) och gjut direkt i gropen.

Längden mellan stolparna är (om det skall vara billigast) beronde på längden på brädorna som väl brukar vara mellan 4,50 och 5,50. För stabilitetens skull kanske ca 4 m är lagom.
 
Söt vovve.. ser ut som sånna vi var och tittade på idag.. Var köpte du den om man får bryta in i tråden och fråga..?

På tal om staket så gör det inte för högt som nån annan sa.. snyggare om dom är lite lägre när det är den typen av staket.
 
Om vi tänker oss att du täcker 10 cm mellan marken och understa brädan med nät så får vi således 70 cm kvar på 3 brädor och två mellanrum.
Det skulle ju då passa ganska bra med tex 3 st 22 eller 28X145 och 2 st 7.5 cm:s mellanrum. Vet inte om 28X145 finns som standard eller om du måste beställa den på någon såg men den bör vara stadigare än 22:an när barnen klättrar
 
Höjden från marken får du väl bestämma beroende på "underlaget" :-/ Ska du klippa gräs behöver du komma under med trimmern ;) Det är inte roligt att klippa mot ett nätstaket >:(
 
Min tanke var att få upp underbrädan just för klippningens skull och för att gräset inte ska ligga mot och bidra med fukt till träet.

Som vanligt är det nästan bäst att ta några spillplankor och göra en modell och se om man trivs med den. Avstånd går att räkna men känsla, det är svårt.

När det gäller avstånd mellan stolparna så skulle jag helst vilja gå ned lite för att minska risken för att brädorna ska slå sig. De lär slå sig lite ändå men ju kortare sektioner ju mindre synns det ju
 
Inger.P. skrev:
10 cm från marken är kanske ändå en bra höjd? Annars kan kanhända Pyrus tränga sig ut - under nätkanten...

[bild]
:) hundar kan konsten att gräva sej in/ur :).
Våran valp på 9 kg kunde slingra sej graciöst som en katt genom fårnät där maskar var ca 10x18 cm .... det var bara att dra in magen ;D. Hade jag inte sett det själv skulle jag aldrig tro på. Vi letade länge efter ett håll i stängseln innan vi tog valpen på bar gärning. Först kom huvud och den ena framtasen genom sen den andra och resten följde med med utan att få nätet att darra. Som tur var så har valpen vuxit snabbt till 35 kg och vi slapp byta till hönsnät. Nu kan den hoppa över i stället ;)

Vuxna hundar som är normala brukar aldrig skada en valp så du behöver inte vara rädd för det. En valp som är äldre än 4 månader kan bli tillrättavisad av en vuxen hund om den uppför sej illa. Det är bra om valpen lär sej att umgås med andra hundar innan den passerar dom fyra straffria månader så blir den mindre dumstridig i "tonåren" ;). Det brukar bli mycket larm men knapast några köttskador om valpen är smart nog att ge upp och visa respekt för den vuxne. Mitt hjärta brast nästan när jag såg vår vuxen hund läxa upp vår nye valp första gången. Valpen satt i dom stora käftar och skrek som om den skulle dö .... men den överlevde och försökte aldrig mer stjäla från den vuxnes skål. Fler liknande läxor följde under uppväxttiden och båda klarade sej utan en enda skada. Biltrafiken är nog en större fara för en hund och man är klart lugnare om man vet att hunden kan inte springa ut på vägen.
Underskatta aldrig en Dansk Dynamit. Köp ett tätt nät ;)
gaia
 

Som jag tolkar det så kommer dina plankor troligen att ha olika bredd i ändarna på samma planka. Det kan kanske upplevas som stötande vid en stolpe om det skiljer någon cm i bredd mellan plankorna i samma lager.

Generellt så tror jag att det blir kanonsnyggt med bredare plankor nere än uppe.
Frågan är ju bara av vilken sort ;)

Staketstolparna förefaller som ett rent kap. Ek är ju hårt och fint och 70X70 för ca 9 kr metern är riktigt bra
 
Det tycker jag definitivt är ett bra pris. Tittar då på tex beijerbygg så tar de 10 kr metern för 28X95 så du får ju bra mycket mer virke för samma pris.

Jag skulle tveklöst skruva ditt staket. Smidigare vid monteringen och enklare att justera vid behov
 
Hemmakatten
Färdiga plintar, med ingjutna stolpskor, låter himlans bekvämt och enkelt. Men ibland lurar man sig själv. Du måste i alla fall gräva en grop för plintarna. I botten på gropen bördu lägga lite kross, grus eller sand för att få en jämn botten att ställa plinten på. Dessutom måste du gräva ut (och fylla upp) så att stolpskorna hamnar på rätt och jämn nivå både lodrätt och vågrätt. Sedan måste du fylla igen runt plinten och se till att packa tillräckligt hårt så att plinten inte riskerar att vingla.

Att gjuta direkt i gropen är enklare. Vi gjorde det på 40m för några år sedan. Den grop man grävde fyllde man med betong. Ungefär en säck till varje grop. Det gjorde ingenting om någon grop blev grundare (tex pga stenbumling i botten) eller smalare eller bredare. Fyll upp med betong till marknivån och sätt i en stolpsko i rätt höjd (lägg någon regel under "U"-et och och tvärs över gropen för att fixera den.

Du vet att "plinten" kommer att hålla eftersom ingen lös jord runt om behöver packas, inget grus i botten och stolpskorna är lätta att sätta åt rätt håll och på rätt höjd.

Till slut Inger, några kommentarer om plankorna. Hoppas du inte blir ledsen, men jag tror inte det blir bra. Ni har ett vackert hus och en vacker trädgård som ni vill ska dra blickarna åt sig. Ett staket skall mer vara som en behaglig inramning och gräns. Ett sådant plankstaket kommer att utmärka sig och dra blickarnaoch kommentarena till sig. Jag tycker det blir för oroligt. (Och ger en slags (falsk?) bondromantisk känsla som jag inte tycker ert hus och trädgård gör.)

Nej, jag röstar för det ursprunglia horisontella staketet med tre jämna brädor. Däremot kan du gärna lasera det i stället för att måla. MYCKET lättare att underhålla (ingen färg att skrapa) och det finns massor med fina lasyrer i olika naturfärger, tycker Hemmakatten som skall lasera sitt nya hus i brunsvart. :)
 
Och nu kommer jag igen och rör till det ;)

Om du gjuter egna plintar så rekommenderar jag att du byter ut stolpskorna mot två stolpjärn per stolpe istället. Detta blir stadigare och starkare iom att järnen är längre och på så sätt låser stolpen "hårdare" plus att man kan ha luft under stolpänden och på så sätt minska risken för fuktvandring.



 
Man får lite mer "liv" i staketet om man lägger plankorna på båda sidor stolpen. Jag menar en rada plank på framsidan nästa på baksidan o s v. Man låter då plankorna gå förbi stolpen en 100-150mm, och undviker då också att plankan spricker i ändarna= borra före. Vad gäller plintarna, är det ända rätta, som nämns, att gjuta själv, men gå gärna lite djupare än 500mm (700mm) Blåsten brukar kunna flytta på det mesta.
För de som envisas med att färdiga plintar funkar bra, så är det faktiskt inget lätt jobb att få dessa att bli stående när vinden tar i ett plank. I hålet till plinten skall finnas sten/makadam som packas väl, (finns ett speciellt järn för detta, liknar ett järnspett med en klump i änden) En 700mm plint (väger en del) flyttar inte på sig om den är satt rätt, men det blir dyrare än att gjuta och sätta järn själv.
Vad gäller avståndet 4m mellan stolparna, låter detta ruskigt långt.
Här mitt eget
http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/plank.jpg
 
Hemmakatten
Definitivt kant i kant, det blir tillräckligt "liv" i ett sådant staket utan att lägga det omlott.
 
Hej inger.

På enklaste sätt blir väl bra? ;D

Jag skulle sätta ett järn på utsidan och ett på insidan. kan inte tänka mig att 40 cm varianten inte ska hålla.

För att få järnen på plats så gör du enklast som så att du gör en hållare av några spillbitar. Bäst är om du har en plankbit som är något smalare än de tänkta stolparna. på den ställer du en spillbit stolpe eller annat virke med samma bredd och lagom höjd för att du ska kunna fästa järnen på varsin sida.
Sen skruvar du bara fast järnen i denna "hållare", fyller röret med betong och trycker ned järn och hållare tills hållaren vilar på röret. När det har härdat skruvar du bara loss hållaren och sätter dit stolpen.

Nu kommer jag inte ihåg hur du skulle göra med plankorna, skulle du fälla in dem mellan stolaparna eller sätta dem utanpå stolparna. Ska du sätta dem utanpå så måste du se upp så att du inte sätter stolpjärnen så högt att de blir ivägen för nedersta plankan.
 
Hej igen, jag passade på att fota grannens nya staket, men det är samma stil som Du själv är inne på (dom blir så där svarta med tiden) Men att man väljer att lägga dom omlott och med en bit "överhäng" är nog för planken inte skall spricka i ändarna, om man skruvar för nära dessa. Figurerna är gjorda i spånplatta för utomhusbruk. Figurerna har hängt där i 10 år, samma tid som planket. Dom livar upp ett annars tråkigt plank. Hustrun ritade av ;) jag sågade och målade. Dom är regält lackade.
staket.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.