Här kommer en fråga som jag fått olika svar på.

Vi vill installera en öppen spis, alternativt bygga en själva med en kassett som grund. Kruxet är att vi vill ha den i rummet bredvid murstocken.
Det finns plats i murstocken för en rökkanal till så helst vill vi använda den. Annars måste entt nytt rör dras genom huset eller längs yttervägg och det blir e massa meter för huset är rätt högt och dessutom måste vi upp till nock.
Vi har hört och läst om dem som anslutit en öppen spis eller kamin horisoneltt till murstock, dvs dragi rör till tak och sedan horisontellt till murstocken i rummet bredvid och anslutit till ledig rökgång. Det enda som, enligt dem, var viktigt var att extra sotlucka fanns vid 90graderssvängen för sotning.
Har någon hört något om detta eller vet någon som gjort så här, meddela mig gärna.
Sotningsbolaget här där jag bor verkar inte riktigt förstå (de vill komma och se vad vi menar) men verkar avogda till idén.

Hälsningar /Ulrica
 
Sotlucka behövs.

Det handlar lite om draget i din skorsten, för det horisontella röret kommer att vara en luftbroms.

Destå längre horisontellt rör, destå sämre flöde i röret.

Har ett horisontellt rör på ca 1,5 m till min braskamin och det tar tid innan varmluften trycker sig till skorstenen och skapar drag. Man får räkna med att det röker in lite i början av eldningen.
 
W
Har horisonetella kanaler på två ställen i mitt hus. Det ena är från ett rum över en korridor och in i murstocken. Den biten är gjort med rör med väldigt bra isolering på (typ modern skorsten). Allt är sedan inbyggt i en sorts liten låda över dörren i korridoren. Ingen sotlucka existerar förutom på själva kakelugnen. Detta var helt ok enligt sotaren.
Den andra har en 4 meter lång horisontell kanal som iförsig går i själva murstocken. Den har en sotlucka på mitten (alltså ca 2 meter in). Funkar oxo kanon. Båda dessa eldstäder har så bra drag att om du stoppar in en tändsticka som brinner slocknar den direkt. Huset e iförsig 12 meter högt så det hjälper ju till med draget.
 
Horisontella rökkanaler e inget nytt. Har alltid funkat, tex en kakelugn.
 
Då är det inte vi som fattat fel.
Frågan är bara varför sotarna här är så avogt inställda till detta. Det du gjort Wester med rör från ett rum, över en korridor till murstocken blir ganska exakt som vi tänkt oss. kanske 2 meter siljer det och vi tänkte också bygga in röret för att det inte ska synas så väldigt.
Det vi hört är at man måste ha sotlucka vid varje 90 gradersböj. Du har alltså ingen lucka på ditt rör? Och det godkände sotaren? Att det ska vara så olika. Vi måste nog ta diskussionen igen.
Köpte du altså samma typ av rör som om du skulle gort en skorsten rakt upp genom huset?
Vi ska nog bygga en typ murspis eller liknande.
Gjorde du rörinstallationen själv?
Om så, var det svårt och krångligt?
Och dyrt?
Delge mig gärna dina erfarenheter om du pysslat sälv eller vet hur det gjordes och alla era andras tankar är också väldans välkomna.
 
W
Vet inte om röret är exakt samma som man har som skorsten då vi har en tegelskorsten. Hur som helst var det sjukt dyrt för den rörstumpen (typ 5000 spänn) men den funkar bra. Istalerade den delvis själv och det var inga problem, bara att mura in. Vi har inga rensluckor förutom den på kakelugnen och den räckte enligt sotaren. Han kan tydligen nå det han behövde därifrån.
Tycker det e lite märkligt att ni måste ha en vid varje 90gradare, borde räcka med en på tex murspisen (om ni gör en sådan). Därifrån når han ju det han behöver.
 
Vill bara påpeka att horisontell dragning inte fungrar med moderna skorstenar i stål. Det har att göra med längdutvidgningen på den horisontella delen som är av storleksordningen 4mm/m per 100 grader. Men enligt Westers beskrivning mynnar röret ut i murstocken, och därför sitter troligtvis inte helt stumt. Åtminstone ena änden kan röra sig fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.