Hej hempulare! Alla har vi väl drabbats av det teoretiskt lika banala som praktiskt svårlösta problemet med till synes hpplöst fastkärvade FK-ledningar (fas, nolla, skyddsjord = summa 3) i 16mm VP-rör. Multimetern pep "kortis" mellan skyddsjord och fas vid mätning från båda hållen i närmaste dosorna. Verkade helt omöjligt att dra ut ledningarna antingen en i sänder eller alla på en gång. Rörde sig inte en millimeter Omöjligt att få igenom en nylonfjäder. Till slut doppade jag fjädern i en flaska halvflytande, grön såpa. Gick någon decimeter längre in för varje gång (totalt avstånd ca 4,5 m). Ny såpdoppning vid varje försök. Plötsligt gick skyddsjorden att rycka ut helt och hållet, varpå fjäderändan stack fram ur bortre apparatdosan. Nu gick fas och nolla tämligen enkelt också att dra ut. Utan att tillskriva såpan några magiska egenskaper i sammanhanget - den underlättade avsevärt, trots att situationen föreföll hopplös med rivning av yttervägg som enda alternativ. Man ska inte ge upp! Kortisen berodde på att en pytteliten isoleringsskada på fasen och en lika liten på skyddsjorden hamnat några centimeter ifrån varandra i VP-röret vid installationen en gång i tiden och sedan fungerat problemfritt i många herrans år tills ett byte av strömbrytare medförde tillräckligt med ryck i trådarna för att orsaka kortis. Slutsats - ge aldrig upp vid fastkärvade ledningar i VP-rör. Hav hopp - och pröva såpmetoden!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hans Åke Lindquist skrev:
Hej hempulare! Alla har vi väl drabbats av det teoretiskt lika banala som praktiskt svårlösta problemet med till synes hpplöst fastkärvade FK-ledningar (fas, nolla, skyddsjord = summa 3) i 16mm VP-rör. Multimetern pep "kortis" mellan skyddsjord och fas vid mätning från båda hållen i närmaste dosorna. Verkade helt omöjligt att dra ut ledningarna antingen en i sänder eller alla på en gång. Rörde sig inte en millimeter Omöjligt att få igenom en nylonfjäder. Till slut doppade jag fjädern i en flaska halvflytande, grön såpa. Gick någon decimeter längre in för varje gång (totalt avstånd ca 4,5 m). Ny såpdoppning vid varje försök. Plötsligt gick skyddsjorden att rycka ut helt och hållet, varpå fjäderändan stack fram ur bortre apparatdosan. Nu gick fas och nolla tämligen enkelt också att dra ut. Utan att tillskriva såpan några magiska egenskaper i sammanhanget - den underlättade avsevärt, trots att situationen föreföll hopplös med rivning av yttervägg som enda alternativ. Man ska inte ge upp! Kortisen berodde på att en pytteliten isoleringsskada på fasen och en lika liten på skyddsjorden hamnat några centimeter ifrån varandra i VP-röret vid installationen en gång i tiden och sedan fungerat problemfritt i många herrans år tills ett byte av strömbrytare medförde tillräckligt med ryck i trådarna för att orsaka kortis. Slutsats - ge aldrig upp vid fastkärvade ledningar i VP-rör. Hav hopp - och pröva såpmetoden!
Jag har stött på denna såpmetod efter några år. Då går det garanterat inte att dra ur några trådar eftersom de har klibbat ihop fullständigt när såpan torkat.
Då är det bättre att använda glidmedel som är gjort för kabeldragning.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag har stött på denna såpmetod efter några år. Då går det garanterat inte att dra ur några trådar eftersom de har klibbat ihop fullständigt när såpan torkat.
Då är det bättre att använda glidmedel som är gjort för kabeldragning.
Är det så? I så fall ska man kanske dra igenom VP-röret med en "läsklapp" sv textil på nylonfjädern några gånger för att torka bort såpan, sedan man väl fått loss de fastklämda ledningarna, innan man drar i nya trådar. Ungefär som man torkade ren gevärspipan efter skjutningarna i lumpen.:)
 
Vad berodde skadorna på isoleringen på? Det låter som en spik/skruv genom vp-röret någonstans i väggen om trådarna sitter fast. Alternativt har de brunnit ihop och fastnat därför. Men jag har ju inte sett trådarna.
Går det att få i nya trådar utan problem?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad berodde skadorna på isoleringen på? Det låter som en spik/skruv genom vp-röret någonstans i väggen om trådarna sitter fast. Alternativt har de brunnit ihop och fastnat därför. Men jag har ju inte sett trådarna.
Går det att få i nya trådar utan problem?[/QUOT
Ja, inga problem alls att dra in tre nya ledningar. löpte lött. Fanns , som du skriver, brännmärken på de gamla. trådarna, som dessutom hade legat svårt sammanslingrade i VP-röret. Utan såpan var det helt omöjligt att rubba någon av ledningarna eller att ens få igenom en dragfjäder Om jag stöter på något liknande någon annanstans, måste jag nog tillgripa den kontroversiella såpmetoden, som relativt enkelt faktiskt löste problemet. Riktigt glidmedel för kablar har man sällan hemma, när man ska åtgärda fastslingrade ledningar i VP-rör. Då måste man antingen improvisera eller också skjuta upp jobbet till senare tillfälle. En vanlig kompromiss mellan den ideala, professionella metoden och den trots allt fungerande såpmetoden.:D
 
Det låter som att det är lämpligt att öppna väggen och undersöka orsaken till problemet. Man får inte spontant hål i isoleringen på två ledare på samma ställe.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad berodde skadorna på isoleringen på? Det låter som en spik/skruv genom vp-röret någonstans i väggen om trådarna sitter fast. Alternativt har de brunnit ihop och fastnat därför. Men jag har ju inte sett trådarna.
Går det att få i nya trådar utan problem?
Ja, hur lätt som helst. Förutom de små skadorna på isoleringarna hade trådarna blivit rejält tillklämda och sammanslingrade vid den ursprungliga installationen. Gick överhuvudtaget inte att rubba förrän jag fick in dragfjädern, doppad i grönsåpa. Funderar på att byta ut ledningarna i vartenda rör i huser.
 
Om man skall gissa så har det gått en skruv eller spik genom röret en gång i tiden, men det är inte säkert att den finns kvar eftersom det gick lätt så fort man fått loss fastsmältningen från kortslutningen. Eller så ginns den kvar och kommer inte att göra någon ny skada, eller så ger den en skada efter många år, men inget som bränner ned huset ändå. Det finns många alternativ, men inte alls säkert att det är något verkligt problem.

Å andra sidan har jag hjälpt en granne där mössen hade ätit på isoleringen till dess att de orsakade kortslutning, rören på vinden hade glidit isär en aning och det räckte för att mössen skulle hitta mumsig isolering.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.