Hej!

Vi har ägnat lite tid åt att ge våra fönster lite omsorg och nu börjar jag tröttna rejält på de hopplösa låsbeslagen för att hålla ihop fönsterramarna. Det är den här varianten:

IMG_1545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker konstruktionen är idiotisk (eller så är det jag som är idioten) eftersom det som kräver mest kraft är att låsa beslaget, och för att göra det måste man bända med en skruvmejsel vilket åsamkar skada på bågen. Detta framgår tydligt på mittenbilden ovan, den lilla haken kl sju är vad som ska tvingas ut för att bågarna ska låsas. Att öppna beslagen (om man lyckats låsa dem) är enklare eftersom man då tar en skruvmejsel eller ett dorn och knackar lite på haken så den går in. Jag tycker att det hade varit mycket bättre om det var tvärt om: knacka för att låsa och bänd ut för att öppna.

Jag inser givetvis att all den färg som kladdats på beslagen genom åren inte hjälper deras funktion men på ett fönster har jag skrapat noggrant rent och ändå är det jättesvårt att låsa ramarna så de verkligen sitter. På andra fönster är det inte färg på beslagen som gör att de inte går att låsa utan det går inte att klämma ihop ramarna tillräckligt för att låsningen i beslaget ska greppa. Toleransen är minimal så saknas en halv millimeter så är det kört.

Är det någon som har något tips hur jag ska göra? Det är ganska bökigt när fönstren särar på sig när man vill öppna dem...:(
 
Jag hade sådana förut och tyckte dom var ganska bra. Ta bort dom, gör rent från färg och smörj. Lägg en bricka bakom honan om det behövs.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Ja, de kanske är värda en rättvis chans...bara jag kan få loss dem. Skruvarna syns inte ens på några av dem under all färg. Kan du hålla med om att konstruktionen är lite felvänd, att det skulle vara bättre att knacka dem låsta och bända dem olåsta?
 
Den delen heter koppelbeslag,
Här är några varianter, några trycker man för att öppna några viker man ut för att öppna
https://www.leifarvidsson.se/beslag/fonsterbeslag/koppelbeslag?limit=128

Edit:
Dels är det alldeles för mycket med färg på beslagen dels så kan fönsterbågarna har hängt sig olika mycket som gör att det blir svårt att öppna.
 
Redigerat:
Ja, de beslag jag fotade har tokmycket färg på sig men jag testade som sagt att skrapa rent ett par hjälpligt och det var ändå mycket knepigt att hantera dem. Det verkar som att vi har beslaget som heter "Trygg nr 3" och de var ju inte så vansinnigt dyra...kanske är värt att skaffa nya och byta ut dem istället för att försöka renovera de gamla. Dock ska jag försöka få loss beslagen på ett fönster och rensa dem för att säkerställa att det inte är något annat som hindrar funktionen.

Det är aldrig problem att öppna beslagen, det är att låsa dem som är i princip omöjligt. Det är därför jag tycker att det skulle vara bättre ifall de var konstruerade för att knackas in vid låsning (så att hanen dras in om det är lite tight) och bändas ut för att öppnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.