Hej,

söker desperat tips på hur man tar hand om sin laminatbänksskiva.

Vi har ett knappt tre månader gammalt kök från Vedum med svart laminatskiva.

Trots att man torkar ihjäl sig så ser det ändå flammigt och skitigt ut.

Nån som vet vad man skall göra, finns det nån behandling eller liknande?

Tack på förhand!
 
Matt eller blank?
 
Blank
 
En blank svart yta är väl den som allra bäst avslöjar smuts och defekter. Jag misstänker att du måste torka den torr för att den skall se ren ut.

Erik
 
Ja, det stämmer måste torka hela tiden och hela ytan annars blir det "ränder".
Men den är inte blank så att det speglar sig direkt, inte som en granitskiva...

Tänkte om det fanns nån behandling, t.ex nått vax eller liknande.
 
  • Gilla
henkep83
  • Laddar…
Du kan prova samma behandling som man brukar ha för att rostfria ytor inte ska se kladdiga ut.
Fiessen är att man inte får torka ut ytan utan ytan skall vara svagt fet. Cromol är en produkt, Thermex har visst också något. Om du söker på forumet hittar du massvis med trådar om detta.

Innan du börjar med något nytt inköpt medel kan du prova denna enkla kur:
Häll ut koncentrerat diskmedel över bänken. "Polera" sedan ut diskmedlet över ytan med en luddfri trasa. Låt torka. Nu har du en svagt "infettad" yta som är lätt att efterpolera och som inga fingeravtryck fastnar på.
Upprepa behandlingen när effekten försvunnit (efter några månader).
 
Nu har jag ingen sådan skiva själv så jag har inte provat, men borde inte vanligt bilvax kunna fungera på en sådan blank yta?
 
btg308 skrev:
Nu har jag ingen sådan skiva själv så jag har inte provat, men borde inte vanligt bilvax kunna fungera på en sådan blank yta?
Fail, Skulle inte rekommendera att ta in något som är ämnat för bilen, där du skall stå och laga mat!
 
Såg att det var ett gammalt inlägg men har själv samma bekymmer med vår Vedumbänkskiva så tänkte bara kolla om ni hittade någon bra lösning på problemet?
 
Hej, har också samma problem med Vedum svart bänkskiva, den är omöjligt att hålla ren, är flammig trots att man har torkat. Har alltid använd endast lite diskmedel. Min fru provade att använda kokosolja på en bit av skivan och det blev bättre med det.
Trots att man vet att damm syns mera på svart så är jag besviken på flammighet. Köksbänken upplevs som 10 år gammal från offentlig mijlö istället för nybyggd hus. Är besviken att Vedum har denna i deras utbud när den inte håller måttet.
 
P Pavel Zoul skrev:
Hej, har också samma problem med Vedum svart bänkskiva, den är omöjligt att hålla ren, är flammig trots att man har torkat. Har alltid använd endast lite diskmedel. Min fru provade att använda kokosolja på en bit av skivan och det blev bättre med det.
Trots att man vet att damm syns mera på svart så är jag besviken på flammighet. Köksbänken upplevs som 10 år gammal från offentlig mijlö istället för nybyggd hus. Är besviken att Vedum har denna i deras utbud när den inte håller måttet.
Vad säger Vedum?
 
K Kane skrev:
Vad säger Vedum?
Vedum hänvisar till husfabrikanten. Tar diskussion med dem istället och ser om de har någon förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.