håller på och bygger en innervägg i källaren. Tänkte skippa isoleringen så den inte suger i sig fukt då det är i källaren. Men blir det då väldigt trumm ljud? Finns de nått annat sätt att ljudisolera?

MVH Anders
 
Måste du ha ljudisolering då, det brukar räcka om man har det i "känsliga" rum som WC osv.. ?
Fäst upp isoleringen med långa gipsskruv så den hänger i luften någon dm isåfall.
 
Mikael_L
Spontat undrar jag över din oro att isoleringen suger åt sig fukt.

Om det är risk för så mycket fukt så hoppas jag att din vägg består endast av plåtreglar och cementbundna? (heter det så..?) skivor, typ minerit. Annars kommer inte bara eventuell isolering ta skada.

Annars tror jag dubbelgips gör väggen mer solid och ljuddämpande, om du vill slippa isolering i.
 
Köpte en bal roxull för ett par hundra så det är ju inte världens största kostnad. Så varför inte bara stoppa in och slippa ångra sig?
 
Milkshaken
Annars finns ju frigolitskivor i en mängd olika tjocklekar.. Hör med din betongstation på orten, efter bra pris..
 
Tack för alla svar
ja det kanske inte blir så dyrt att isolera heller...
väggen består av trä reglar på tjär papp och sen ska jag ha ett lager gips.

/Anders
 
Milkshaken
Ja det räcker.... Om det skulle vara nåt som suger så är det isf träreglarna.... Men jag föreslår nog ä ndå stålregel i botten sen räcker det med vanligt träverk ...
 
men tjärpappen förhindrar väll att träreglarna suger fukt...

/Anders
 
Milkshaken
Ja Abel det gör den. en visst känns ju stålregel som att den håller längre, pappen förmultnar fortare än stålet så.....
 
Milkshaken skrev:
Annars finns ju frigolitskivor i en mängd olika tjocklekar.. Hör med din betongstation på orten, efter bra pris..
Nu funkar ju inte frigolit som absorbent för ljud.....Men man kan ju stoppa in det för skojs skull
 
Milkshaken
visst funkar frigolit som absorbent för ljud.... Har du några fakta som visar att det inte gör det ?
 
Cellplast funkar visserligen som ljudabsorbent (bättre än ingenting iaf.) men jämfört med ex. mineralull är det tämligen värdelöst.

Jag tror inte att det är någon större risk för fuktskador med träregel på tjärpapp i en innervägg i källare. Jag tycker absolut att du ska trycka i mineralull mellan gipsskivorna du kommer nog att ångra dig i efterhand annars.
 
Milkshaken skrev:
visst funkar frigolit som absorbent för ljud.... Har du några fakta som visar att det inte gör det ?
Ja eftersom cellplasten har slutna celler där mineralullen består av flera trådar så är förmågan hos cellplast att omvandla rörelseenergi till värme helt värdelös...

Dock kan du använda cellplasten som fjäder för att dämpa stegljud och andra typer av vibrationer/fenomen som uppstår då ljudvågor eller stötar träffar en yta som svänger så att flanktransmission uppstår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.