Hej!
Här kommer några funderingar kring ett fritidshus bygge som jag hoppas kunna få svar på.

Jag har en bit skogsmark som vätter mot havet med en gammal stuga från 1900 talet som jag hade tängt renovera, men efter besiktning av denna så var svaret enkelt, inget att göra åt än att riva och bygga nytt då den sjunkit genom marken och ruttnat upp.
Eftersom det inte fins nån el framdragen dit så hade jag tängt bygga lösa väggblock hemma och frakta dit och montera på plats, då jag har tillgång till både frakt och kran själv.
Stugan blir inte så stor ca: 8 x 4 meter och kommer att stå på gjutna pelare som jag gräver ner och låter dem sticka upp en halvmeter ungefär.
Hade tängt använda 3 pelare på kortsidorna och 4 pelare på långsidorna.

Så till funderingarna.
1. Fler pelare för stugan att vila på?
2. Efter att pelarna är gutna och klara vad bör jag göra för konstruktion på dessa för att det bara ska vara att lyfta på väggblocken?
3. Hur gör jag enklaste konstruktionen för att fästa väggblocken i varandra?.

Tanken var att allt snickeri innomhus ska görs efter det att ytter väggar och tak är på plats, ex isolering, innerväggar, golv och innertak mm.

En enkel skiss/ritning på principen hur man går till väga vore perfekt eller om det fins nån vebbsida som förklarar/visar hur man gör.

Mvh
Robban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.