Nu är det dax att köpa ny gräsklippare, och det finns ju ett antal varianter och modeller att välja mellan. Det lutar mot att jag väljer en Klippo Excellent, men frågan är om jag ska ha en Honda eller B&S motor. Honda motorn ska ju gå fint, men orkar den? Den är ju "bara" på 135 cm3, medans B&S motorn är på 190cm3. Jag föreställer mig att det går åt lite kraft att klippa med sk. mulcher.
Är det någon som har några erfarenheter av detta?
 
Personligen skulle jag nog satsa på Hondamotorn. Den går tystare, snålare, vibrerar mindre och orkar minst lika bra som B&S.

//Markus
 
55 cm3 mindre motor tar Honda igen på 55 år modernare maskin, minst...
 
OM
det vore jag skulle jag ta Hondan (om inte annat för att prova.)
B&S är en sidventilare, och jodå dom stånkar och går dom också.

Protte
 
Honda.

B&S är samma gamla junk med nya plastkåpor. De funkar men när de väl börjat trilskas verkar det aldrig ta slut (B&S alltså).
 
Efter att med stor frustration kört klippare med B-S :mad: köpte jag för ca.fem år sedan
en med Hondamotor. Denna startar fortfarande på första rycket :D
Nu är jag ingen kännare av B-S olika motormodeller, det skall tydligen finnas driftsäkrare
varianter av dessa. Det är således bara mina personliga erfarenheter som gör att jag
rekommenderar Honda.
 
Jag har skruvat ner både Honda och B-S nyare motorer. De ny b-s har kamlober och kamdrivning av plastkugghjul! Det är inte gjort för att gå mer än 100h. plasten finns även på deras större och finare gräsklipparmotorer!
Hondan är en mycket bättre maskin. visserligen så har den kamdrivning med rem och plastremskiva. men det ser bättre ut.
 
Det verkar vara en enhällig jury, som förespråkar Honda. Tydligen är ingen annan än jag orolig över att hondan inte skulle orka.
 
Enkel fråga till Hobbe1979, är Hondan toppventilare eller sidventil?

Protte
 
Honda slutade med sidventil nån gång på 70-80-talet.

Motorn orkar, men ska du klippa riktigt högt gräs får du ta bort mulcherinsatsen på klipparen, det gäller även B&S-motorn.
 
Har just en excellent med B&S motor. Så illa kan den väl inte vara? Tycker den är rejält stark, hyffsat tyst, går stabilt... Men jag är bara lekman :)
 
Nya B&S har väl toppventiler de också? Åtminstone de jag har sett, men det är åkklipparmotorer iofs, kanske fortfarande är sidventiler på de mindre??
 
stew skrev:
Har just en excellent med B&S motor. Så illa kan den väl inte vara? Tycker den är rejält stark, hyffsat tyst, går stabilt... Men jag är bara lekman :)
Näe, den B&S som sitter på Excellent är helt ok, grejen är bara att Hondan är bättre :)

Vill du kunna skruva själv ska du välja B&S, vill du inte skruva alls så är det Honda ;)
 
Efter ett par rundor med den nyinköpta Klippo Excellenten med hondamotor, kan jag intyga att den går som tidigare talare nämnt, tyst, snålt, och vibrerar nästan inget. :) Verkar vara ett bra köp. Tack för hjälpen med motorvalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.